:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Justice of Trajan

The Justice of Trajan

Anoniem (in circa 1530-1540)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Justice of Trajan
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink, laid down
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 162 mm
Width 131 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 90 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1530-1540
Signature none
Watermark none (vH, 5P)
Condition discolorations, foxing
Inscriptions 'E 11' (verso, at upper centre, in red chalk), '8' (verso, centre, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark M.I.B.L. Genevosio (L.545), G. Vallardi (L.1223), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Commendatore Modesto I.B.L. Genevosio, Turin (1719-1795); (?) to Marchese Giovanni Turinetti di Priero, with the rest of his collection, lire 11.500, 28 March 1794 [L.545, 2010]; Giuseppe Vallardi (1784-1863), Milan (L.1223); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (L.1023a), 1927; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by Daniel George van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Antwerp > Belgium > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Ariane van Suchtelen

This description is currently only available in Dutch.

Deze pentekening stelt de Gerechtigheid van Trajanus voor. Het onderwerp – een exemplum voor de rechtspraak – genoot vooral bekendheid doordat Rogier van der Weyden het uitbeeldde op een van zijn gerechtigheidstaferelen voor het stadhuis van Brussel.1 Daar hingen Rogiers panelen uit 1439/50, die toentertijd grote faam genoten, in de ‘Gulden kamer’ waar recht werd gesproken. Ze gingen in 1695 bij de beschieting van Brussel door de Fransen verloren. Volgens het door Paulus Diaconus in de achtste eeuw opgetekende verhaal is de Romeinse keizer Trajanus (53-117) zojuist vertrokken op veldtocht naar Syrië als hij wordt staande gehouden door een weduwe. Zij smeekt om gerechtigheid voor haar zoon die door een van zijn soldaten is gedood, waarop hij de boosdoener ter plekke onthoofdt.2 Trajanus is als een heerser te paard weergegeven, de veldheerstaf in zijn linkerhand rustend op zijn heup. Op de achtergrond zijn de stadsmuren van Rome te zien waar de keizer vanaf een toren met vlaggen wordt uitgezwaaid. Hij keert zich om naar de knielende vrouw rechtsvoor wier dode kind met slechts enkele pennenhaaltjes is aangeduid. De soldaat die links wegloopt terwijl hij over zijn schouder omkijkt – hij lijkt zijn zwaard over de andere schouder te dragen – , is ongetwijfeld de schuldige die zal worden gestraft. Naast deze scène gaf Rogier van der Weyden ook de terechtstelling van de soldaat weer, evenals het gebed van paus Gregorius de Grote (ca. 540-604) om verlossing voor de heidense keizer, een vervolg op de geschiedenis dat eeuwen later plaatsvond. Trajanus’ tong waarmee hij had rechtgesproken bleek toen op wonderbaarlijke wijze bewaard te zijn in diens schedel die aan Gregorius werd getoond.

Rogiers taferelen van de gerechtigheid van Trajanus, gecombineerd met de gerechtigheid van Herkenbald, heer van Bourbon, die op zijn doodsbed zijn eigen neef terechtstelde, zijn overgeleverd dankzij een reusachtig tapijt in Bern dat werd geweven voor de bisschop van Lausanne, Giorgio van Saluzzo.3 Het tapijt was bestemd ter decoratie van de zaal waar de bisschop na zijn benoeming in 1440 rechtsprak. Dezelfde koppeling van exempla iustitiae is uitgebeeld op het middendeel van een vroeg-zestiende-eeuws drieluik met gerechtigheidstaferelen, bestemd voor de schepenkamer van het stadhuis van Hoorn.4 In grote lijnen baseerde de Noord-Nederlandse schilder zich ook op de composities van Rogier, waarvan in de vijftiende eeuw al ‘patroenen’ waren gemaakt om naar ‘andere landen’ te sturen.5 Van de hier besproken tekening is de naar links voortstappende ruiter – Trajanus – die zich omkeert naar de knielende vrouw, globaal ontleend aan de Brusselse panelen.

De kunstenaar heeft met snelle bewegingen van de pen getekend.6 Summier maar doeltreffend zijn bijvoorbeeld de soldaten van Trajanus linksachter gesuggereerd, met niet meer dan een paar krasserige lijntjes. Interessant zijn de fors aangezette verbeteringen die werden aangebracht in Trajanus’ paard. De benen zijn dubbel getekend: in rust en vervolgens in stap. Ook het rechterbeen van de beschuldigde soldaat links is twee keer uitgevoerd; de tweede keer is het been verder vooruit geplaatst, waardoor het lijkt of de man meer vaart zet om aan het naderende onheil te ontkomen. Alleen in deze correcties en in de wat slordig getekende architectuur rechtsachter zijn, met vrij veel druk op de pen, arceringen aangebracht. Een detail als de extravagante hoofdtooi van een vrouw rechtsachter doet vermoeden dat de onbekende tekenaar in Antwerpen werkzaam was, waar dat soort uitdossingen toentertijd populair was. Ook de volle compositie en de ruïneuze architectuur wijzen in die richting. Het kleed van de knielende moeder wordt niet gekenmerkt door de hoekige plooival die in het eerste kwart van de zestiende eeuw gebruikelijk was, zodat een iets latere datering van het blad gerechtvaardigd lijkt. De zoekende lijnen en de krachtig uitgevoerde aanpassingen suggereren dat het om een ontwerptekening gaat, waarbij de kunstenaar al schetsend zijn gedachten uitwerkte op het papier.

Footnotes

1 Van de Waal 1952, deel 1, pp. 261-266; De Ridder 1989, pp. 38-47; De Vos 1999, pp. 345-354; L. Campbell in Leuven 2009, pp. 238-245.

2 De Ridder 1989, pp. 40-41.

3 Bern, Historisches Museum, inv.nr. 2-5, zie Leuven 2009, nr. 3.

4 Hoorn, Westfries Museum, zie Kerkmeijer 1942, nr. 37; De Vos 1999, pp. 353-356; Fris 1986. Het middelste tafereel, vermoedelijk met het gebed van paus Gregorius, werd in 1622 overschilderd door Jacques Waben met een voorstelling van de Thebaanse rechters.

5 Duverger 1935, p. 66; Dhanens 1995, pp. 124-125; L. Campbell in Leuven 2009, p. 241.

6 Vergelijk een wat vroegere Antwerpse tekening met hetzelfde onderwerp te Leiden (Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nr. 2310; zie De Gelder 1920, nr. 5, als Gevangenen voor een veldheer om genade smekend). Voorts een prent door Hans Sebald Beham uit 1537, Bartsch 82, TIB 15, p. 68, Hollstein German 3, p. 60, nr. P86.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist