:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Study Sheet with Three Horsemen

Study Sheet with Three Horsemen

Roelandt Savery (in circa 1603-1614)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Travelling

Request high-res image

More information

Specifications

Title Study Sheet with Three Horsemen
Material and technique Black, red, blue and ochre coloured chalk, gray wash (upper corners), indented (partially), framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is travelling
Dimensions Height 156 mm
Width 187 mm
Artists Draughtsman: Roelandt Savery
Accession number N 20 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1603-1614
Signature none
Watermark none (vH, 8P)
Inscriptions '19' (at lower left, in pencil), '21' (verso, along the upper edge, at centre left, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark J.C. Robinson (L.1433), E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance John Charles Robinson (1824-1913), Londen; Eugène Rodrigues (1853-1928), Paris; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926 (Jacob Savery); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1934, no. 31 (as Roelandt Savery); Dijon 1950, no. 98; Gent 1954, no. 115; New York/Boston/Chicago 1972, no. 93; New York/Boston/Chicago 1972, no. 93; Amsterdam 1973, no. 93
External exhibitions Roelant Savery's Wonderlijke Wereld (2024)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature London/Paris/Bern/Brussels 1972, p. 121 (under no. 90, as Roelandt Savery); Spicer-Durham 1979, p. 242, p. 684 and no. C 242
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Naast zijn studies van boeren, marktlui en bedelaars maakte Roelandt Savery tijdens zijn verblijf in Praag (1603-1613/1614) twaalf studies van gewapende ruiters te paard, waarvan deze tekening er één is.1 Over de nationaliteit van de uitgebeelde mannen heeft wel discussie bestaan, maar op grond van hun kleding identificeerde Spicer hen als Hongaars.2 De bladen zijn uitgevoerd in verschillende technieken: óf met pen in bruine inkt over zwart krijt en met kleuren gewassen, óf in zwart en gekleurd krijt, zoals het besproken blad. Slechts één tekening, die zich voorheen in Bremen bevond, is alleen in zwart krijt getekend.3 Twee tekeningen uit deze groep, één in Berlijn en het genoemde blad in Bremen, zijn net als Savery’s naer het leven-tekeningen voorzien van kleurnotities en het Berlijnse blad draagt bovendien het opschrift nart het leūen.4 Gezien de homogeniteit in thematiek en uitvoering ontstonden de tekeningen mogelijk in een tamelijk korte periode.5

Er bestaat een aanwijzing dat Savery deze ruiterstudies gebruikte als voorstudies voor zijn schilderijen: de rechter figuur op de tekening Twee Hongaarse (?) ruiters in Parijs keert terug op een schilderij met zes gewapende ruiters te paard uit 1614.6 Ook het besproken blad is als ontwerptekening gebruikt, want de drie figuren en de beide paarden zijn doorgeprikt om ze te kunnen overbrengen in een andere compositie. Wat betreft de rechter figuur, waarvan alleen het bovenlijf geschetst is, suggereerde Spicer dat het de bedoeling was hem op een tweede blad te voltooien.7 Maar misschien had Savery aan een halve figuur genoeg, omdat hij hem (in een geschilderde compositie) te midden van een groepje of achter een heuvel, rots of muurtje wilde plaatsen.

Footnotes

1 Spicer-Durham 1979, nrs. C 231-242. Ten onrechte stelt Andrews in Master Drawings 5 (1967), p. 381, dat twee van de tekeningen uit deze groep gesigneerd zijn: twee tekeningen in Londen, The British Museum (inv. nrs. 1856.7.12.21 en 1856.7.12.23) zijn voorzien van de annotatie R. Savry f./ Prag, zie Spicer-Durham 1979, nrs. 233-234. Zie voor Savery’s studies van boeren, marktlui en bedelaars inv. nrs. MB 1788, MB 1789, MB 1790, MB 1791, MB 1792, MB 1958/T 27, N 126 en N 144.

2 Spicer-Durham 1979, pp. 670-671. Over deze discussie ook Boon 1992, p. 312. De besproken tekening betitelt Spicer overigens alleen als ‘Horsesoldiers’, zonder hen Hongaars te noemen, zie Spicer-Durham 1979, nr. C 242.

3 Spicer-Durham 1979, nr. C 241 (Bremen, Kunsthalle, inv. nr. 19/8, verloren gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog).

4 Spicer-Durham 1979, nrs. C  231 (Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 5540; Bock/Rosenberg 1930, p. 20). Een van de studies van Hongaarse ruiters in Londen (The British Museum, inv. nr. 1856.7.12.23), is voorzien van enkele onleesbare opschriften die mogelijk ook kleurnotities waren, zie Spicer-Durham 1979, nr. C 233.

5 Volgens Spicer ontstonden de tekeningen in Savery’s eerste jaren in Praag, tussen circa 1604-1608, maar duidelijke argumenten geeft zij daarvoor niet, zie Spicer-Durham 1979, p. 233, p. 669, en voor de besproken tekening p. 684 (onder nr. C 243).

6 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 119; Boon 1992, nr. 173. Het schilderij bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. R.F. 2224; Paris 2009, p. 254. Over de functie van deze groep tekeningen, zie Spicer-Durham 1979, p. 235.

7 Spicer-Durham 1979, p. 683.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Roelandt Savery

Kortrijk 1576 - Utrecht 1639

Bekijk het volledige profiel