:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Three Women Kneeling in Prayer

Three Women Kneeling in Prayer

Anoniem (in circa 1510-1515)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Three Women Kneeling in Prayer
Material and technique Pen and brown ink, brown and gray wash, heightened with white, framing lines (on three sides) with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 199 mm
Width 114 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Workshop of: Jacob Cornelisz. van Oostsanen
Accession number N 7 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1510-1515
Signature none
Watermark impossible to establish (backing paper and drawing obscuring the view), but probably none (vH, ?P; vV, 6P)
Inscriptions 'H.V. Eijck' (at lower left, in pen and gray ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Emile Wauters (1846-1933), Paris; his sale, Amsterdam (Muller), 15-16 June 1926, no. 240 (Flemish, 15th Century, one of two) (to Beets for fl 250); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions London 1929, no. 511; Rotterdam 1934, no. 17; Brussels 1937, no. 16; Rotterdam 1936, no. 31; Dijon 1950, no. 54; Washington 1958, no. 10; Alkmaar 2014
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Steinbart 1929, pp. 216-217, 258 (Jacob Cornelisz van Oostsanen); Paris/Rotterdam 2014, no. 11 (not exhibited)
Material
Object
Technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Bij zijn publicatie van de tekening als Jacob Cornelisz van Oostsanen, bracht Steinbart de drie vrouwen in verband met het rechterdeel van een schilderij met stichtersportretten van de familie Korsgen Elbertzen in Amsterdam.1 De toeschrijving aan Jacob Cornelisz is tot nog toe onbetwist. De vrouwen sluiten namelijk goed aan bij gebedsportretten die hij schilderde in de periode tussen 1510 en 1515. De fysionomie, de kleding en de manier waarop de vrouwen zijn afgebeeld, wordt het dichtst benaderd in een klein drieluikje uit die periode dat door Jacob Cornelisz met assistentie van een ateliermedewerker werd vervaardigd (afb.). Hier zijn rechts van de Kruisiging drie vrouwelijke stichters afgebeeld met achter hen de heilige Barbara.2

Voor een graveur als Jacob Cornelisz oogt het patroon van arceringen echter wat vlak en rommelig. In combinatie met de enigszins stijve opzet van de tekening is het aannemelijk dat het hier eerder om een atelierwerk gaat. De grote werkplaats van Jacob Cornelisz produceerde een aanzienlijke hoeveelheid gestandaardiseerde drieluikjes en andere schilderijen.3 Hiervan is het al eerder genoemde drieluikje met de Kruisiging een goed voorbeeld. Vermoedelijk zijn de drie vrouwen naar een bestaand voorbeeld gekopieerd met een hulpmiddel, zoals een calqué.4 Niet alle contourlijnen lopen namelijk door en ook de plooival is slechts summier met de pen aangegeven. De combinatie van technieken geven de tekening een bijzonder schilderachtig uiterlijk. Dit kan erop wijzen dat de tekening mogelijk is gemaakt om het schilderen van volume en lichteffecten te oefenen.5 Zo is de mantel van de vrouw vooraan alleen in contour getekend. Verder is deze gemodelleerd aan de hand van grijze wassingen en wit gearceerde hooglichten.

De vrouwen zijn in ongebruikelijke positie afgebeeld. Zij knielen in gebed naar rechts, terwijl vrouwen normaal gesproken aan de linkerzijde (rechts voor ons) van bijvoorbeeld een Kruisigingsvoorstelling staan. De belangrijkste plek, rechts van Christus (links voor ons), was voorbehouden aan de mannen. Hier zijn nauwelijks uitzonderingen op bekend.6 Wellicht zijn de figuren in spiegelbeeld van het model gekopieerd.7 In hoeverre de kunstenaar met die omkering een specifiek doel voor ogen had, is onduidelijk.

Footnotes

1 Amsterdam, Amsterdam Museum, inv. nr. SA 8173. N.E. Middelkoop, G. Reichwein, J. Van Gent, De oude meesters van de stad Amsterdam. Schilderijen tot 1800, Bussum/Amsterdams Historisch Museum 2008, p. 42, ill. 51b.

2 Veiling Amsterdam (Sotheby’s), 14 mei 2002, nr. 32.

3 Meuwissen 2008, p. 200.

4 Een calqué wordt uitgelegd door Van den Brink in Antwerp 2005, p. 144, onder nr. 58. Carsten Wintermann gaat uitgebreid in op overbrengingstechnieken in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 295-309, met name relevant in dit verband: pp. 298-303.

5 Mondelinge suggestie van Fritz Koreny, april 2012.

6 In Adriaen Isenbrants tweeluik van Jan van de Velde zijn de mannen en de vrouwen achter elkaar op het linkerluik afgebeeld; Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 2592; afgebeeld in Bruges 1998, onder nr. 40, ill. 40a.

7 Suggestie van Marijn Schapelhouman. E-mail correspondentie met de auteur, oktober 2012.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist