:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Stoning of the Elders

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Stoning of the Elders
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 260 mm
Width 183 mm
Artists Draughtsman: Pieter Cornelisz. Kunst
Accession number N 4 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520-1550
Signature none
Watermark Gothic P, with a distinctive tripartite foot, surmounted by a trefoil, the centre section partially lost because of a (repaired) hole and a stain (95x20mm, in the centre, on P4 from the left, PP25/22mm; vH, 8P, fine, heavily cropped folio) similar to Briquet 8812 (French make, doc. Leiden 1560), a similar subtype is present in a drawing by Aertgen van Leyden (inv. no. N 67). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Johan / Rotenna' of 'Rotenhamer / 15.9 [?]' (at lower left, in pencil), 'N4' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening verbeeldt de slotscène van de Geschiedenis van Susanna, zoals beschreven in het apocriefe boek van Daniël. Hier ondergaan de ouderlingen de doodstraf die zij voor Susanna in gedachten hadden, door haar valselijk te beschuldigen van overspel.1 Op de voorgrond worden beide mannen vanuit een gebouw weggevoerd door soldaten. In de achtergrond zijn ze vastgebonden aan een dode boomstronk. Ze worden gestenigd door omstanders, die ‘zoals de wet van Mozes gebiedt, deden met hen wat zij een ander hadden willen aandoen: ze brachten hen ter dood’ (Daniël B: 61-62). Hoewel het boek Daniël in het midden laat op welke wijze dit gebeurt, geschiedt dit volgens de beeldtraditie door steniging.

Net als de andere twee tekeningen van Pieter Cornelisz. Kunst, is dit ook een ontwerp voor een glasruitje op klein formaat. Het maakte waarschijnlijk deel uit van een serie met de geschiedenis van Susanna. Kunst nam Suzanna vaker tot onderwerp.2 We kennen echter geen verdere ontwerpen die tot deze reeks moeten hebben behoord.

Kunst hanteerde in deze tekening dezelfde nonchalante penvoering die ook te zien is in de achtergrond van Het begraven van de doden uit 1531.3 Deze verwantschap zegt echter weinig over de datering van dit blad. In datzelfde jaar en in dezelfde Barmhartigheidsreeks, tekende Kunst immers zeer gedetailleerd, zoals De spijziging van de Armen in dit museum (inv. nr. N 5) laat zien.

Footnotes

1 Voor een volledige beschrijving van het verhaal, zie Jan Swart, De ouderlingen bespieden Susanna (inv. nr. N 6). Voor voorstellingen van De Ouderlingen beschuldigen Susanna valselijk van overspel en Daniel intervenieert ten behoeve van  Suzanna, zie de tekeningen van Maerten de Vos in Museum Boijmans Van Beuningen (inv. nr. M de Vos 2 en 3).

2 In Melbourne (National Gallery of Victoria, inv. nr. 1884/4) bevindt zich nog een Susanna en de ouderlingen uit 1530.

3 München, Staatliche Graphische Sammlung, Munich, inv. nr. 41054. Afgebeeld in Munich 1989, nr. 22, ill. 19.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pieter Cornelisz. Kunst

Leiden circa 1490- 1560/1561

Bekijk het volledige profiel