:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Dancing Peasant Couple and a Piper

Dancing Peasant Couple and a Piper

Attributed to: Aertgen Claesz. van Leyden (in circa 1525-1530)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Dancing Peasant Couple and a Piper
Material and technique Pen and black and gray ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 127 mm
Width 148 mm
Artists Attributed to: Aertgen Claesz. van Leyden
Accession number N 12 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1525-1530
Signature none
Watermark none (vH, 7P)
Inscriptions 'E' (verso, at centre right, in pencil), 'p[..]' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (Pieter Cornelisz. Cock); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1986, no. 45 ; Leiden 2011, no. 123; Paris/Rotterdam 2014, no. 20
External exhibitions Lucas van Leyden en de Renaissance (2011)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Beets 1935, pp. 223-224 (Lucas Cornelisz Cock); Van Regteren Altena 1939, p. 234, no. 131 (Aertgen van Leyden); Bruyn 1960, p. 114, no. 28 (Aertgen van Leyden); Münz 1961, pp. 22-23 (Pieter Cornelisz Kunst); Raupp 1986, pp. 195-196 (Leiden, c. 1530); Amsterdam 1986, pp. 162-3, no. 45; Amsterdam 1997, p. 115, under no. 18; Balm 2006, pp. 56-57 (Master of the Church Preaching); Leiden 2011, no. 123 (Aertgen van Leyden or Lucas Cornelisz.)
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Twee dansende boeren worden begeleid door een doedelzakspeler in een lange mantel. De vrouw heeft in haar schort een biggetje en houdt in haar linkerhand een worst, terwijl de man in zijn linkerhand een ham omhoog houdt. Hij wordt door een hondje in de kuit gebeten. Deze tekening staat in een beeldtraditie van dansende boeren, die zijn oorsprong vindt in de laat vijftiende en vroeg zestiende-eeuwse Duitse prent- en tekenkunst.1 In dit verband is al vaak verwezen naar twee prenten van Albrecht Dürer uit 1514, die beide hetzelfde onderwerp verbeelden.2 Een ander voorbeeld, zowel iconografisch als in techniek goed vergelijkbaar met het Rotterdamse blad, betreft de tekeningenserie met dansende boeren en een doedelzakspeler uit 1525 door Urs Graf.3 Dergelijke voorstellingen vormden vaak een bron van vermaak voor de gegoede burgerij, die zich ver boven de boerenbevolking verheven voelde.

Daarnaast dienden veel van deze voorstellingen als exempla van liederlijk en onbehouwen gedrag, dat vooral niet moest worden nagevolgd.4 Hoewel dit bij deze tekening ongetwijfeld ook het geval is, betreft het hier tevens een vastenavondvoorstelling, zoals al eerder gesuggereerd.5 Dit boerenvermaak speelde zich af aan de vooravond van het begin van de vastenperiode op aswoensdag. Tijdens dit feest werd de maatschappelijke hiërarchie volledig omgedraaid, waarbij een tijdelijke vorst het volk opriep tot grote losbandigheid en de daarbij behorende zuip- en vraatzucht.6 De big, die hier voor vraatzucht staat, de ham en de worst impliceren deze uitspattingen. Zo blijkt uit een vastenavonddraaiboek van vieringen te Jutphaas en omgeving rond 1518, dat tegenover de vis, de knollen en de uien, die genuttigd werden gedurende de vasten, de vastenavond zelf een overdaad aan vlees en gevogelte bood.7 Het is bovendien nog niet eerder opgemerkt dat het dansende paar van hoofddeksel heeft geruild.8 De man draagt de linnen kap die aan de boerin toebehoort, terwijl zij een mannenmuts op haar hoofd heeft. Deze verwisseling benadrukt nog eens de omgekeerde wereld, zoals die bestaat tijdens dit feest. De betekenis van de hond in deze context is onduidelijk. Vaak een symbool van trouw, lijkt hij hier alleen in de buurt te blijven vanwege de worst en de ham die boven hem vastgehouden worden.

Dit dansende paar is verwant aan een aantal andere tekeningen uit het deel van de Aertgen-groep, dat bekend staat als de Meester van de Kerkprediking. Het betreft ondermeer de Verzoeking van de Heilige Antonius uit het prentenkabinet in Leiden en drie aan beide zijden getekende bladen van min of meer dezelfde afmetingen in Nürnberg met daarop ondermeer De vlucht naar Egypte, Twee geliefden en St Joris en de draak.9 Al deze tekeningen kunnen in stijl worden verbonden met het naamgevende schilderij van deze groep, De kerkprediking in het Rijksmuseum, nu bekend als De roeping van de Heilige Antonius.10 De tekenaar kenmerkt zich door zijn bolle, opgeblazen figuren en zijn losse arceertechniek, waarmee hij overtuigend licht en volume weet te creëren. In deze tekenstijl zijn veel overeenkomsten te vinden met die van Pieter Cornelisz Kunst. Zoals Schapelhouman opmerkt, is het lijnenspel van deze kunstenaar echter meer monotoon van aard, waardoor zijn tekeningen een vlakkere indruk maken.11

De algemeen aanvaarde datering tussen 1525 en 1530 is, gezien de ontwikkeling van de Leidse schilder- en tekenkunst rond die tijd aannemelijk.  Naast het formaat komt ook de  schaal waarop de voorstelling getekend is overeen met de tekeningen in Nürnberg. Op basis hiervan kan worden gesuggereerd, dat de tekeningen waarschijnlijk fragmenten zijn van oorspronkelijk grotere studiebladen.12

Footnotes

1 Amsterdam 1997, p. 115 en Raupp 1986, pp. 134-191 met diverse voorbeelden.

2 Ondermeer door Beets 1935, p. 224 en Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162. TIB 10, 1980, pp. 200-206, nos. 90-91, ill.

3 Müller 2001, pp. 236-248, nos. 126-136.

4 Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162; Antwerp 1987, pp. 108-116 en Amsterdam 1997, p. 116

5 Beets 1935, p. 224; Bruyn 1960, p. 114 en Raupp 1986, p. 196.

6 Antwerp 1987, p. 54 and Pleij 1992, pp. 13-18.

7 Pleij 1992, p. 17; Het is bekend dat de worst een belangrijke rol speelde in vastenavondvieringen. W. Mezger, Narrenidee und Fastnachtsbrauch. Studien zum Fortleben des Mittelalters in der europäischen Festkultur, Konstanz 1991, pp. 207-211.

8 Met dank aan Yvonne Bleyerveld voor haar opmerkzaamheid.

9 Zie biografie Aertgen van Leyden. De Verzoeking en de dood van de Heilige Antonius, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Pentenkabinet, inv. nr. PK-T-2160 en Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nos. Hz 3882-38843. Afm. 95 x 135 mm en 95 x 105 mm, Zink 1968, ills. 174-176; Winkler 1929, pp. 27-28, ills. plates 31-34

10 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-1691. Amsterdam 1986, nr. 44, ill.

11 Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162.

12 Ibidem.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Aertgen Claesz. van Leyden

Leiden 1498 - Leiden 1564

Bekijk het volledige profiel