:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Design for a Medaillion with a Merry Company

Design for a Medaillion with a Merry Company

Hendrick Goltzius (in 1581)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Design for a Medaillion with a Merry Company
Material and technique Metalpoint , heightened in places with green gouache (the vines and the fruit), framing lines with the pen in brown ink, on an oval piece of white prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 36 mm
Width 47 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number MB 1954/T 46 (PK)
Credits Purchased 1954
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1954
Creation date in 1581
Signature signed 'Goltzius f' (at upper right, in pen and brown ink) and dated 'Ao 1581' gedateerd (in the autograph text, at centre left, in pen and brown ink)
Inscriptions 'Gheraert Spronck spreckt voor zyn bediet, Sonder wyn en schoene Vrauwen isde werelt niet. Ao 1581' (autograph inscription, in pen and brown ink, on two oval auxiliary lines in metalpoint)
Mark T. Dimsdale (L.2426)
Provenance Morel de Vindé; Paignon Dijonval [cat. Bénard, 1810, no. 1839]; Thomas Dimsdale (1758 1823), London; art dealer Bernhard Houthakker Amsterdam; acquired by the museum, fl. 480, 1954
Exhibitions Amsterdam 1952, p. 4, no. 28a; Rotterdam/Haarlem 1958, no. 73
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Hollstein VIII, 1953, p. 69; Reznicek 1955, fig. 14; Frederiks 1958, pp. 6-7 (under no. 12), pl. 6 (fig. 12); Reznicek 1961, p. 61 and no. 179; Kahr 1973, p. 256 (n. 61); Strauss 1977, vol. 1, p. 246; TIB dl. 3 (commentary), p. 293; New Hollstein 2012 (onder no. 252)
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Hendrick Goltzius graveerde verscheidene kleine zilveren en gouden plaquettes.1 Vijf daarvan zijn bewaard gebleven: drie portretmedaillons en twee zilveren plaquettes met respectievelijk de Heilige Familie en Venus, Bacchus en Ceres.2 Vermoedelijk waren ook andere kleine portretgravures die we nu alleen nog kennen als afdruk op papier, oorspronkelijk in zilver of goud gegraveerd. De gegraveerde plaquettes in edelmetaal waren bedoeld als zelfstandige kunstwerken en om afdrukken van te maken.3

Gezien het uiterst kleine formaat en de ovale vorm moet dit vrolijke gezelschap in een prieeltje met de productie van deze gouden en zilveren medaillons in verband gebracht worden. Uit het randschrift blijkt dat de voorstelling bestemd was voor een zekere Gheraert Spronck. In hetzelfde jaar waarin de tekening ontstond, maakte Goltzius een zilveren portretmedaillon met het opschrift ‘GV der Spronck’, waarvan we een afdruk kennen.4 Volgens Hirschmann en Strauss betreft dit het portret van de Haarlemse schilder Cornelis Engelsz Versprongh (ca. 1574/75-1650), de vader van de schilder Johannes Cornelisz Verspronck (1601/03-1662).5 Deze identificatie is echter onjuist, omdat Cornelis Engelsz in 1581 pas zes of zeven jaar oud was.

Vermoedelijk horen het vrolijk gezelschap voor Gheraert Spronck en het portretmedaillon met het opschrift ‘GV der Spronck’ – beide uit 1581 en met vrijwel dezelfde afmetingen – bij elkaar. Er is wel gesuggereerd dat de tekening bedoeld was als ontwerptekening voor de versozijde van het zilveren portretmedaillon.6 Afdrukken van het vrolijk gezelschap zijn echter niet bekend en waarschijnlijk ook nooit gemaakt, gezien het privékarakter van de voorstelling en het bijbehorende randschrift. De verfijnde uitvoering maakt het aannemelijk dat de tekening niet als prentontwerp bedoeld is, maar een zelfstandig kunstwerkje was, dat als persoonlijk kleinood samen met het zilveren portretmedaillon in een foedraaltje werd bewaard.7

Hoe het ook zij, in het randschrift zegt Gheraert Spronck (‘spreckt voor zyn bediet’): ‘Sonder wyn en schoene Vrauwen isde werelt niet’ – zonder drank en mooie vrouwen valt er weinig te genieten. Uitgebeeld zijn mannen en vrouwen die zich vermaken met wijn, muziek en de liefde. De compositie van de voorstelling sluit nauw aan bij enkele tekeningen met de Verloren zoon verkwist zijn erfdeel, die Hans Bol maakte in Antwerpen in de vroege jaren 1570. Ook hij verbeeldde mannen en vrouwen die rond een tafel in een prieel of de buitenlucht, al drinkend, musicerend en minnekozend, gezellig samenzijn (zie ook inv. nr. N 38).8 Vooral het motief van de jongeling die op de voorgrond uitgestrekt tegen de benen van zijn geliefde leunt, lijkt Goltzius van Bol te hebben overgenomen. Bij Goltzius ontbreekt echter het verjagen van de verloren zoon uit het bordeel, zodat het hier louter om een vrolijk genretafereel gaat.

Footnotes

1 Viljoen 2011, in het bijzonder pp. 51-54.

2 Zie daarvoor Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 22 (Portret van Robert Dudley, 1586, gegraveerde gouden medaillon, Birmingham, Museum and Art Gallery) en nr. 78 (Sine Cerere et Libero friget Venus, 1595, zilveren plaquette, Wenen, Kunsthistorisches Museum) en Viljoen 2011, p. 52 (n. 22). Zie voor de zilveren plaquette met de Heilige Familie, A. Griffiths, ‘Another Goltzius plaque’, Print Quarterly 24 (2007), pp. 152-153.

3 Afgedrukte zilveren of gouden plaquettes zijn te herkennen aan de randschriften in spiegelbeeld, zie bijvoorbeeld Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 15. Volgens Leesberg in New Hollstein 2012, dl. 1, pp. xlvi-xlvii, is het mogelijk dat ook portretgravures met correct gedrukte randschriften oorspronkelijk in goud of zilver gegraveerd waren. Zie ook Frederiks 1958, pp. VI-VII (Introduction) voor de functies van zilveren plaquettes.

4 New Hollstein 2012, nr. 252. Het randschrift van dit gegraveerde portret is in spiegelbeeld.

5 Hirschmann 1921, p. 99, nr. 215; Strauss 1977, dl. 1, p. 246, nr. 145; New Hollstein 2012, onder nr. 252. Zie voor Cornelis Engelsz Versprongh de biografie van Irene van Thiel-Stroman in Köhler/Biesboer 2006, pp. 146-147. Zie ook de entry bij inv.nr. H 5.

6 Hollstein VIII, 1953, p. 69; Rotterdam/Haarlem 1958, p. 26 (onder nr. 73).

7 Met dank aan Marjolein Leesberg.

8 Zie naast inv. nr. N 38 bijvoorbeeld Kolfin 2005, afb. 14 (gedateerd 1570, New York, Walter Baker Collection [1968]) en afb. 15 (ca. 1572, Vienna, Albertina, Benesch 1928, nr. 229). Zie ook New Hollstein 2005-06, nrs. 300-303 en nrs. 304-307 (c. 1584), twee series van vier gravures met de Verloren zoon door Adriaen Collaert naar Hans Bol. Zie voor de iconografie van de verloren zoon in de zestiende-eeuwse, Nederlandse kunst Reznicek 1955 en Kolfin 2005, pp. 21-23.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel