:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Two Church Fathers Before a Roman Emperor

Two Church Fathers Before a Roman Emperor

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Two Church Fathers Before a Roman Emperor
Material and technique Pen and brush and brown ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink on three sides
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 192 mm
Width 200 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Pieter de Jode (I)
Previously attributed: Johannes Stradanus
Accession number MB 1774 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Inscriptions verso: Stradanus. (lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, nr. 962 (Johannes Stradanus); cat. 1869, nr. 826 (Stradanus); Paris/Rotterdam 2014, under no. 105
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Voor zijn tent zit een niet nader te identificeren Romeinse keizer op een verhoging, omringd door soldaten. Hij wijst met zijn staf naar een bak waarin vuur brandt. Een man reikt hem een brief aan. Daarachter staan twee kerkvaders. In de achtergrond voor een tempel of kerk is de keizer met zijn soldaten opnieuw uitgebeeld. Hij wijst ditmaal naar een schatkist en is in discussie met de twee kerkvaders. Vermoedelijk staat het tafereel in verband met de christenvervolgingen die voornamelijk in de derde en vierde eeuw plaatsvonden in het Romeinse Rijk.1 Christenen werden vaak gedwongen tot het brengen van offers aan de Romeinse goden, op straffe van de dood als ze het niet zouden doen.

De tekening is van dezelfde hand als zes andere tekeningen in het museum (inv. nrs. MB 1775, MB 1776, MB 1778, MB 1783, MB 1784, MB 1785). Alle zijn in dezelfde techniek uitgevoerd. Ook de voorstellingen zijn aan elkaar verwant en verbeelden gebeurtenissen uit het leven van Romeinse keizers, waarvan alleen deze voorstelling niet nader geduid worden.2 De overige tekeningen laten gebeurtenissen zien uit het leven van Constantijn de Grote (inv. nrs. MB 1775, MB 1776 en MB 1778) en Alexander de Grote (inv. nrs. MB 1783, MB 1784 en MB 1785). Het leven van de keizers behoorde tot het repertoire aan verhalen die in de zestiende-eeuwse prentkunst werden verbeeld. De populariteit van dergelijke voorstellingen nam toe met de interesse in de klassieke oudheid, die zo kenmerkend is voor deze eeuw.  Thematisch ligt het voor de hand dat de tekeningen tot één (onvolledige) serie behoren. Enkele tekeningen hebben echter een kleiner formaat. Wellicht zijn deze bladen afgesneden.

Met nog twee bladen die bij de brand van Museum Boymans in 1864 verloren zijn gegaan, zijn de tekeningen afkomstig uit het legaat van F.J.O. Boijmans. Destijds waren ze aan Johannes Stradanus (1523-1605) toegeschreven. De stijl van de tekeningen komt echter eerder overeen met die van Pieter de Jode I, zoals al vaker is gesuggereerd.3 De twee prentontwerpen met scènes uit het leven van Jefta in het museum (inv. nrs. MB 1714 en MB 1733) bieden een goed uitgangspunt voor vergelijking. De vet aangezette krijgers, de ronde babygezichtjes met krulharen en ook de hond op de Gevangenname van Betis (MB 1785) lijken zo te zijn weggelopen uit deze voorstellingen van De Jode. De vergelijking maakt echter ook duidelijk dat de figuren van Pieter de Jode expressiever en krachtiger zijn getekend dan hier het geval is. De maker moet dan ook eerder in de omgeving van De Jode gezocht moeten worden. Mogelijk zijn de tekeningen zelfs naar hem gekopieerd. We kennen evenwel geen tekeningen of gravures met een van deze voorstellingen van zijn hand. De tekeningen uit deze groep zijn mogelijk bedoeld als prentontwerpen. De tekst In hoc signo vinces en het chi ro monogram op Het visioen van Constantijn de Grote (MB 1776) zijn beide in spiegelbeeld getekend om in de gravure goed leesbaar te zijn. Sporen van overbrenging zijn echter niet te zien.

Footnotes

1 De verhalen over deze martelaren zijn te vinden in de Legenda Aurea van Jacobus de Voragine, zoals dat van de deken Laurentius, die onder Decius de marteldood stierf en wiens verhaal wel wat raakvlakken heeft met de hier uitgebeelde voorstelling. Legenda Aurea 1993, vol. II, pp. 63-74.

2 Met dank aan Constance Scholten en Jan Kosten van het RKD in Den Haag die de voorstellingen van inv. nrs. MB 1783, MB 1784 en MB 1785 identificeerden.

3 Vermoedelijk als eerste door D. van Sasse van Ysselt, documentatie RKD, Den Haag.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist