:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Christ Appears on the Shore of Lake Tiberias

Christ Appears on the Shore of Lake Tiberias

Anoniem (in circa 1545-1550)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Christ Appears on the Shore of Lake Tiberias
Material and technique Pen and brown ink, brown, yellow, green and gray wash, heightened with white, red chalk (traces), framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 299 mm
Width 472 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Jan van Scorel
Accession number MB 1771 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1545-1550
Signature none
Watermark Gothic letter P surmounted by a flower, twice, in each of the two component sheets of paper, slightly differing in size: #1 (58x22, between P2-3 from the top, PP30; vV, ?P)#2 (55x19mm, between P2-3 from below, PP28mm; vV, 11P), similar to Briquet 8812 (doc. Leiden 1560). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Schorel' (at lower left, in pen and brown ink), 'Schorel' (at lower left, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark none
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions cat. 1852, no. 932 (Jan van Scorel); cat. 1869, no. 796 (Jan van Scorel); Utrecht 1913, suppl. no. 40; Utrecht 1955, p. 92, no. 118 (circle Jan van Scorel)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, nr. 932 (Jan van Scorel); cat. 1869, nr. 796 (Jan van Scorel); Utrecht 1913, suppl. nr. 40; Beets 1914, pp. 101-102 (Jan van Scorel); Baldass 1916, p. 7-8 (follower Jan van Scorel); Hoogewerff 1923, pp. 99, 143 (Jan van Scorel); Steinbart 1929, p. 104 (follower Jan van Scorel); Hoogewerff IV, 1942, pp. 123, 227-229 (follower Jan van Scorel, ’Monogrammist of Valenciennes’); Utrecht 1955, p. 92, nr. 118 (omgeving Jan van Scorel); Franz 1969, p. 65; Grosshans 1980, p. 246, under no. 100 (Jan van Scorel); Alders 1999, p. 59
Material
Object
Technique
Yellow wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Green wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

n dit panoramische landschap is de Verschijning van Christus aan het Meer van Tiberias (Johannes 21: 1-23) verbeeld en niet, zoals traditioneel wordt gedacht, de roeping van Petrus op het meer van Galilea.1 Na zijn opstanding verscheen Christus een aantal keer aan zijn leerlingen, zoals hier aan de oever van het meer van Tiberias. Als de apostelen terugkomen van een nachtelijke en onsuccesvolle vistocht zien zij een man staan die hen gebiedt het net aan de rechterzijde van de boot uit te werpen (hier incorrect aan de linkerzijde afgebeeld). Het net vult zich op wonderbaarlijke wijze en daaropvolgend herkennen de apostelen in de man hun Heer. In zijn enthousiasme stroopt Petrus stroopt zijn kleed op en springt in het water. Als daarna ook de andere leerlingen aan land komen, zien ze een vuurtje met vis erop en brood, dat Jezus aan hen uit zal delen. Het vogelvlucht perspectief waarin de voorstelling getekend is, verleent de tekening het karakter van een wereldlandschap.2

Beets schreef de tekening toe aan Jan van Scorel op basis van vergelijking met diens schilderij de Roeping van Petrus, die zich toen in de verzameling Riemsdijk bevond.3 Alleen Hoogewerff volgde Beets in zijn monografie over de schilder, maar kwam hierop terug in zijn vijfdelige geschiedenis van de Noord-nederlandse schilderkunst.4 Hij bracht het in verband met De doop van Christus, nu in Indianapolis.5 Zijns inziens behoorde dat schilderij tot een groep werken waarvan hij de meester, een navolger van Jan van Scorel, voorzag van de noodnaam ‘Monogrammist van Valenciennes’. De minimale tekening van de Rotterdamse voorstelling, de weinig subtiele inkleuring, de merkwaardige onderlinge verhoudingen in het landschap en de zwak getekende figuren maken duidelijk dat het hier inderdaad om een andere, zwakkere hand dan Jan van Scorel moet gaan. Deze is echter beslist niet dezelfde kunstenaar als De doop van Christus die samen met de Roeping van Petrus als laat werk van Scorel van circa 1545-50 kan worden beschouwd.6 De indeling van de landschappen in deze schilderijen is vergelijkbaar met die op de hier besproken tekening: op een soort platform in de voorgrond staat Christus die een hoofdrol vervult in ieder verhaal, waarnaast het water begint en zich uitstrekt tot in het oneindige, geflankeerd door een landschap met grillige rotspartijen. Een derde schilderij Christus predikt op het meer van Galilea van Jan van Scorel, rond dezelfde tijd gedateerd, toont dezelfde opbouw.7 De boom, hier direct op de voorgrond geplaatst, is ook te zien in de drie schilderijen maar dan iets meer op het middenplan. De wortels van de boom in de Roeping van Petrus liggen net als in deze tekening boven de grond. De overeenkomsten met de schilderijen maken aannemelijk dat ze door een navolger van Jan van Scorel is vervaardigd. De tekening zal waarschijnlijk rond dezelfde tijd, 1545-50, moeten worden gedateerd. De summiere contourlijnen, die de voorstelling slechts schematisch weergeven, geven de indruk dat deze tekening van een voorbeeld, wellicht een onbekend werk van Van Scorel, is overgenomen. Zonder de gekleurde wassingen zou er weinig van overblijven: hoewel niet overal even effectief, vormen deze het landschap.

Footnotes

1 Grosshans 1980, p. 246.

2 Een uitgebreide studie over het wereldlandschap is geschreven door W. Gibson, “Mirror of the eart”. The world landscape in sixteenth-century Flemish painting, Princeton 1989.

3 Beets in Utrecht 1913, onder nr. 40 en Beets 1914, pp. 101-102. Jan van Scorel, Roeping van Petrus, particuliere collectie, U.S.A.; Faries 1998, p. 113, ill. 1.

4 Hoogewerff 1923, p. 99 en Hoogewerff IV, 1942, p. 227, n. 2.

5 Indianapolis, Indianapolis Museum of Arts, inv. nr. 59.12; Hoogewerff IV, 1942, pp. 220-221, ill. 97.

6 Faries 1998, p. 114.

7 Boston, Museum of Fine Arts, inv. nr. 50.293; Faries 1998, p. 114

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist