:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figures and Wagons

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Figures and Wagons
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown wash, framing lines in pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 132 mm
Width 167 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Workshop of: Jan Brueghel (I)
Accession number MB 1692 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark unidentifiable fragment (43x23mm, at lower right, beneath the standing man; vV, ?P), the view obscured by the drawing and the backing paper (vH, ?P). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Breugel / 80 / 44' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857 on the backing)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 185 (as Jan Brueghel); cat. 1869, no. 44; cat. 1901, no. 80 (fl. 50,-); Bernt 1957, no. 136; Ertz 1979, pp. 447-448; London/Paris/Cambridge 2002, p. 254 (under no. 36), n. 5; Essen/Antwerp 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, vol. 4, p. 1250
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op deze tekening zijn verschillende beeldmotieven samengevoegd. Op de voorgrond zit een groep vrouwen in een kring op de grond, van wie er twee een peuter op schoot houden. Links buigt zich een vrouw over het groepje, rechts staat een man met de handen op de rug. Daarboven zijn twee met paarden bespannen boerenkarren te zien, de een van achteren, de ander met huif van voren weergegeven. Rechtsachter twee mannen die zakken op de schouders dragen. De motieven op de achtergrond zijn in een lichtere kleur inkt uitgevoerd dan de figuurgroep op de voorgrond.

Ertz beschouwde de tekening als eigenhandig en dateerde het blad omstreeks 1610.1 Volgens hem is het groepje vrouwen met de staande man op de voorgrond een voorstudie voor Brueghels Vlaamse melkveehouderij van omstreeks 1620-1622 – een bijna drie meter breed landschap met daarin diverse figuurgroepen, waaronder dit groepje.2 De vrouwen zijn in zijn visie de dochters van de schilder, terwijl de man rechts de kunstenaar zelf zou zijn.3 De tekening kan in dat geval niet rond 1610 ontstaan zijn, want toen waren Brueghels dochters nog jonge kinderen.4

De voorstellingen op dit blad zijn aardig getekend, maar hebben onvoldoende kwaliteit om van Jan Brueghel zelf te zijn. Aannemelijker is dat het groepje vrouwen en peuters getekend is náár de Vlaamse melkveehouderij dan dat de tekening als ontwerp daarvoor bedoeld is. De tekening is hoogstwaarschijnlijk gemaakt door een medewerker van Brueghel en bedoeld als beelddocumentatie voor de ateliervoorraad. Dezelfde groep komt nogmaals voor op een tweede tekening, gemaakt door een andere, mindere tekenaar.5 De twee naast elkaar staande, met paarden bespannen karren behoorden net als de zakkendragers tot het vaste repertoire aan motieven uitgebeeld op dorps- en riviergezichten van Brueghel en zijn werkplaats.6

Footnotes

1 Ertz 1979, p. 447-448; Ertz in Essen/Antwerp 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, dl. 4, p. 1250.

2 Madrid Museo del Prado, inv. nr. 1444; Ertz 1979, cat. 362; Essen/Antwerp 1998, nr. 63; Ertz 2008-2010, dl. 4, nr. 577.

3 Ertz 1979, p. 447-448; Ertz in Essen/Antwerp 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, dl. 4, p. 1250. Brueghels tweede vrouw Katharina van Marienburg zou met haar zoontje Ambrosius op de voorgrond van de Vlaamse melkveehouderij staan, naast een boerin die een koe melkt.

4 Zie de genealogie van de familie Brueghel in Ertz 1979, p. 13.

5 Ertz 1979, p. 538 (n. 770); Riviergezicht met gebouwen en figuren, Sotheby’s, Londen, 15 juli 1931, nr. 34, als Jan Brueghel I, 298 x 349 mm.

6 Zie voor een vergelijkbaar motief met twee boerenkarren Essen/Antwerp 1998, nr. 56, Vismarkt aan de oever van een rivier, gedateerd 1611, München, Alte Pinakothek, inv. nr. 1882. De rechter zakkendrager komt bijvoorbeeld (in spiegelbeeld) voor op het Kustlandschap met windmolen dat Aegidus Sadeler graveerde naar ontwerp van Jan Brueghel en waarvan de voortekening niet bewaard is gebleven, zie Hollstein XXI, 1980, p. 45, nr. 214.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist