:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Belgica Florens - Belgica Destructa: Allegory on the Prosperity and Decline of the Low Countries

Belgica Florens - Belgica Destructa: Allegory on the Prosperity and Decline of the Low Countries

Maerten de Vos (in 1585)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Belgica Florens - Belgica Destructa: Allegory on the Prosperity and Decline of the Low Countries
Material and technique Pen and gray ink, gray wash, indented for transfer, framing lines in pencil with pen and brown ink, on paper with pointed top, the reverse prepared with red chalk
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 243 mm
Width 162 mm
Artists Draughtsman: Maerten de Vos
Accession number M de Vos 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1585
Signature 'M.D.VOS F. 1585' signed and dated (at lower right, in pen and gray ink)
Watermark none (vH, 8P)
Condition water stain at lower right, clearly visible on the reverse. The paper is smudged all-over and has been folded three times
Inscriptions none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Antwerp 1993b, no. 132, ill.; Rotterdam 2007 (coll 1 kw 4); Paris/Rotterdam 2014, no. 60
Internal exhibitions Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 1091; cat. 1869, no. 1493; cat. 1901, p. 66, no. 924; Reinsch 1967, pp. 170-171, no. 109; McGrath 1975, pp. 186-187, n. 24, ill. 32d; Zweite 1980, pp. 178-179; Van der Heijden 1998, p. 209; New Hollstein 2009, p. 241 under no. 118; Yasui 2009, pp. 12-13, 18, ill. 5
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Albert J. Elen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is een bijzonder document: het is een allegorische uitbeelding van de gevolgen van de voor de Nederlanden, met name het zuidelijke deel, desastreuze oorlog met de Spanjaarden.

De voorstelling is gecompartimenteerd door een loggia.1 Daar bovenop troont onder een pergola een rijk geklede dame, gekleed als een vorstin, met kroon en scepter, frontaal zittend tussen dubbele kariatiden met uitpuilende geldzakken, onder een door een heraldische adelaar opgehouden baldakijn. Links en rechts wordt de handel over land en over zee verbeeld door een beladen wagen met tweespan en een bewapend koopvaardijschip met volle zeilen. Dit bovenste deel van de voorstelling is een allegorie op de voorspoed van de Nederlanden. Het onderste deel van de compositie verwijst naar de tegenspoed van de Nederlanden ten gevolge van de jarenlange oorlog. Vrouwe Belgica is hier berooid van alle rijkdom voorgesteld: verwarde haren, half ontbloot bovenlijf, de handen ineengeslagen en de blik vertwijfeld ten hemel gericht. Zij zit tussen door de plunderende buitenlandse (Spaanse) troepen leeggeroofde geldkisten, kapotgemaakte kostbaarheden en verscheurde boeken. Achter haar ligt in de verte een brandende stad en links en rechts dragen gehelmde soldaten hun buit weg.

De tekening is vroeger opgevouwen geweest tot een achtste van het huidige formaat en zo waarschijnlijk in een boek, een binnenzak of een portefeuille bewaard. De contouren zijn ‘doorgegriffeld’ - met een stompe naald overgetrokken - en de achterzijde vertoont sporen van rood krijt. Dit betekent dat de voorstelling is overgebracht op een koperplaat om te worden gegraveerd. De tekening is inderdaad het ontwerp voor de titelprent in een atlas met twintig landkaarten van de Nederlanden, die waarschijnlijk is gegraveerd en uitgegeven door de Vlaamse cartograaf Frans Hogenberg (ca. 1538-1590) in Keulen rond 1588.2 Aangezien de onderhelft van de titelprent (met de treurende Belgica), in spiegelbeeld is gekopieerd in de 1587 gedateerde titelprent van een andere atlas (het Itinerarium Belgicum),3 kan de complete titelprent 1585-1587 worden gedateerd.4 Hogenberg heeft meer dan honderd losse prenten met onderschriften uitgegeven die episodes uit deze woelige periode in de Vaderlandse geschiedenis, en met name de plundering van Antwerpen, tot in de gruwelijkste details uitbeelden (bekend als Hogenbergs ‘Geschichtsblätter’).5

De prent van de halve compositie is middenboven, op de architraaf, voorzien van de inscriptie ‘BELGICA FORTUNA QUERIT LACHRIMOSA SINISTRAM’. De complete titelprent van de ongetitelde atlas is voorzien van het opschrift ‘BELGICA FLORENS’ op het afhangende kleed over de architraaf onder de voeten van de bovenste personificatie en ‘BELGICA DESTRUCTA’ in de tekstmarge onder de andere personificatie. Door de titel van de in 1984 voor het eerst gepubliceerde en tot dan toe onbekende prent,6 waarmee de connectie al eerder was gelegd,7 kan de oude, beperkende identificatie als allegorie op de bloei en verval van de stad Antwerpen8 worden bijgesteld. De tronende en de beroofde vrouw is niet de personificatie van de stad Antwerpen maar stelt Vrouwe Belgica voor, de Nederlandse Maagd.9 Het beleg en de val van de rijke handelsstad in 1585 waren symbolisch voor de situatie in de Nederlanden tijdens de Nederlandse opstand tegen de Spaanse overheersing, uitmondend in de afscheiding van de overwegend protestantse Noordelijke Nederlanden van de katholieke Zuidelijke Nederlanden.

De compositie van de tekening van Maarten de Vos is thematisch en iconografisch verwant aan een vroegere prent van Hans I Collaert, die in of na 1577 gegraveerd moet zijn.10 Deze gravure, waarschijnlijk naar ontwerp van Ambrosius Francken, is getiteld ‘BELGICAE DELACERATAE LAMENTATIO’ (in de bovenmarge, geflankeerd door ‘Beclaghinghe der Nederlantscher verwoestinghe / Complaintes des desoles paijs bas’). Daarin wordt een wanhopige Belgia lijfelijk mishandeld en beroofd door soldaten, met aan weerszijden eveneens vrouwelijke personificaties van Ambitio (persoonlijke eerzucht) en Avaritia (hebzucht, een hoofdzonde), en bovenin zwevend die van Dissentia (onenigheid) en Invidia (afgunst, nog een hoofdzonde) die aan een koord de wapens van de zeventien provincies ophouden, waarboven centraal Fiducia (zelfvertrouwen) een lauwerkrans vasthoudt. Een eveneens drietalig onderschrift beklaagt de tegenspoed ‘O Nederlant waer sijdij toe ghecomen nu […]’.

[caption id="attachment_14310" width="524" align="alignleft"]fig. 1 Sons, & Stewart, G. Waterston. Reproduction of the allegory on the rise and fall of the Netherlands. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-79.649 fig. 1 Sons, & Stewart, G. Waterston. Reproduction of the allegory on the rise and fall of the Netherlands. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-79.649 [/caption]

Footnotes

1 Een soortgelijke indeling is te zien in de gravure van Hans I Collaert, De Boom van Jesse, blazoen van de rederijkerskamer Het Bloemken Jesse in Middelburg; New Hollstein 2005-06, deel VI, nr. 1688, ill. (exemplaar in Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BdH 18691).

2 New Hollstein 2009, nr. 118, ill. Van deze atlas zijn slechts twee andere exemplaren bekend,een  in Konstanz en een in Marburg.

3 Dit is een atlas van Georg Braun met 22 door Frans Hogenberg gegraveerde landkaarten van de Nederlanden, uitgegeven in Keulen; New Hollstein 2009, nr. 119, ill.

4 Ursula Mielke (New Hollstein 2009, nr. 118) geeft een datering van omstreeks 1588 voor de atlas, maar geen voor de titelprent. Van der Heijden 1998 (pp. 75, 209, nr. 31) dateert de atlas circa 1587.

5 U. Mielke, New Hollstein Dutch & Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts 1450-1700. Frans Hogenberg Broadsheets, Ouderkerk aan den IJssel 2009, pp. 45-99, nos. B56-B163 (series V-VIII, Religious quarrels in the Netherlands 1559-1583).

6 De atlas is in 1981 gevonden in de universiteitsbibliotheek van Wroclaw (Polen), inv. K. VI.12, en gepubliceerd in: G. Schilder, ‘Een belangrijke 16e eeuwse atlas van de Nederlanden gepubliceerd door Frans Hogenberg’, Kartografisch Tijdschrift X.2 (1984), pp. 39-46, ill. 3 (de titelprent). Schilder (p. 41) stelt vast dat de atlas niet als zodanig maar als losbladige uitgave verkocht werden om door de koper naar wens tot boek te worden samengebonden. Hij dateert de atlas tussen 1588 en 1590. De prent noemt hij abusievelijk een zinnenprent op de Spaanse Furie.

7 McGrath (1975) publiceerde als eerste het verband met de prent, die zij enkel kende door een facsimile uit 1878 in het Rijksmuseum (inv.nr. FMH 721-B), die is voorzien van een verwijzing naar de Rotterdamse tekening; zie beschrijving en afbeelding op internet: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RIJK04:RP-P-OB-79.649.

8 Reinsch 1967, Zweite 1980, Antwerpen 1993 en Yasui 2009.

9 Over het gebruik van deze naam, die tot de afsplitsing van de noordelijke provincies, betrekking had op zowel de Noordelijke als de Zuidelijke Nederlanden, zie McGrath 1975, p. 185, n. 18. Zie ook Yasui 2009, die vijf types onderscheidt, waarvan Belgina Florens tot type 2 (‘Belgica in glory’) behoort en Belgica Destructa tot type 1 (‘Belgica in suffering’), maar de tekening betitelt als Allegorie op het verval en de voorspoed van Antwerpen.

10 Na de plundering van Antwerpen van 4 tot 8 november 1576 door muitende Spaanse troepen, de zogenaamde Spaanse Furie, waarbij het nieuwe stadhuis uitbrandde en achtduizend mensen de dood vonden. New Hollstein 2005-06, deel V, nr. 1213, ill.; McGrath 1975, pp. 186-187, vermeldt deze prent in een bredere context.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Maerten de Vos

Antwerpen 1532 - Antwerpen 1603

Bekijk het volledige profiel