:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Head of a Cherub

Head of a Cherub

Jacob Matham (in 1627)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Head of a Cherub
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 127 mm
Width 117 mm
Artists Draughtsman: Jacob Matham
Accession number JMat 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1627
Signature 'Matham fe 1627' signed and dated (centre, in pen and brown ink)
Watermark none
Inscriptions '161' or '16U' (verso, centre, in red chalk)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 566 (as Jacob Matham); cat. 1869, no. 445; cat. 1901, no. 531 (f. 10,-); Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, p. 30 (note 4)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In dit cherubijnenhoofdje combineerde Matham stevige contourlijnen met fijn getekende lijntjes in het gezicht en de krullende haren. Het is een van de drie gevleugelde engelenkopjes omgeven door wolken en uitgevoerd in pen in bruine inkt, die we van de kunstenaar kennen. Een uit 1612 is opgenomen in het album amicorum van de gezant en Harderwijkse burgemeester Ernst Brinck (1582-1649). Dit engeltje is verfijnder uitgewerkt dan het besproken exemplaar: het guitige gezicht is weergegeven in stippeltechniek, de schaduwpartijen zijn door middel van kruisarcering aangegeven en ook het krullende haar en de vleugels zijn zorgvuldig getekend. Achter dit hoofdje is een wolk te zien met daaronder nog een gevleugeld engelenkopje.1 Een derde, ongedateerd cherubijnenhoofdje bevindt zich in Edinburgh en ook daar hanteerde Matham de pen met meer precisie dan in de Rotterdamse voorstelling.2

Het en profil getekende kopje herinnert aan de gevleugelde cherubijn die Mathams stiefvader en leermeester Hendrick Goltzius in zijn persoonlijk embleem Eer boven Golt[zius] opnam, als bekroning van een boven muntstukken zwevende Mercuriusstaf. Van dit embleem zijn vier versies bekend, waarvan er één 1600 en één 1609 gedateerd is. Een ongedateerd exemplaar komt voor in hetzelfde album amicorum van Ernst Brinck als waarin Matham zijn cherubijntje tekende en ontstond mogelijk bij een ontmoeting van Brinck en Goltzius in 1607.3 Een cherubijn maakte dus al deel uit van Goltzius’ embleem voordat Matham het motief tekende. Dat Matham ervoor koos in het album amicorum van Ernst Brinck een gevleugeld engeltje te tekenen, wijst erop dat deze voorstelling voor hem een bijzondere betekenis had. Mogelijk is de Rotterdamse tekening vanwege de uitgebreide signatuur, net al de tekening in het album van Brinck, als geschenk bedoeld geweest.

Enigszins vergelijkbaar in stijl en uitvoering is een tekening uit 1615 van een Christuskop en profil, die bovendien met eenzelfde zwierige hand gesigneerd en gedateerd is als het Rotterdamse engelenkopje.4

[caption id="attachment_14040" width="708" align="alignleft"]fig. 1 Jacob Matham. Head of a cherub, 1612. The Hague, Royal Library, album amicorum E. Brinck 133 M 86, fol. 175 versofig. 1 Jacob Matham. Head of a cherub, 1612. The Hague, Royal Library, album amicorum E. Brinck 133 M 86, fol. 175 verso[/caption]

Footnotes

1 Den Haag, Koninklijke Bibliotheek, 133 M 86, fol. 175verso, voorzien van Ia. Matham fe 1612. Deze pagina in het album is verbreed met een aangehecht, naar binnen gevouwen strookje papier van circa 3 cm breed.

2 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv. nr. D 2803; Andrews 1985, p. 51, fig. 342. Nog drie engelenkopjes van Matham, alle drie getekend tot en met de schouders en waarvan twee met een schriftrol, bevinden zich in Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 1518 (gesigneerd en gedateerd 1622) en Z 1517, Z 1519. Een engel ten halven lijve, in zwart krijt en gedateerd 1619, bevindt zich in Berlijn, Kupferstichkabinett; Bock/Rosenberg 1930, p. 41, nr. 13325.

3 Embleem van de kunstenaar, gedateerd 1600: Wenen, Albertina; Benesch 1928, nr. 383; Reznicek 1961, nr. 196. Het embleem uit 1609: Sacramento, E.B. Crocker Art Gallery, inv. nr. 143; Reznicek 1961, nr. 197. Het embleem in het album van Ernst Brinck: Den Haag, Koninklijke Bibliotheek, 133 M 86, fol. 245recto; Reznicek 1961, nr. 195; ook in Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 4, met de suggestie dat Brinck en Goltzius elkaar in 1607 in Haarlem ontmoet hebben en op fig. 4a de vierde tekening van Goltzius’ persoonlijk motto, opgenomen in het album amicorum van Conrad Ernst von Berlepsch, Dresden, Sächsische Landesbibliothek.

4 Gesigneerd en gedateerd Matham fecit 1615; Veiling Haarlem (Bubb Kuyper), 12 februari 1998, nr. 3018 (fotodocumentatie RKD Den Haag).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacob Matham

Haarlem 1571 - Haarlem 1631

Bekijk het volledige profiel