:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Penitent St Mary Magdalen in the Wilderness

The Penitent St Mary Magdalen in the Wilderness

Johannes Wierix (in circa 1598-1599)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Although Johannes Wierix was best known as a printmaker, it is clear from the inventories of collectors that his drawings were also highly valued in his lifetime. His large pen and ink drawings on parchment were framed behind glass and hung like paintings. This composition with St Mary Magdalene is remarkable for its overwhelming landscape with a vista in the distance. The drawing is minutely detailed. The artist’s signature can be seen lower left.

Read more Read less

Collection book

Collection book Order

Specifications

Title The Penitent St Mary Magdalen in the Wilderness
Material and technique Pen and brown ink on parchment
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 367 mm
Width 268 mm
Artists Draughtsman: Johannes Wierix
Accession number J Wierix 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1598-1599
Signature 'Iohan. / Wiricx / Inventor' signed (at lower left, in pen and brown ink)
Watermark none (parchment)
Inscriptions none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions Rotterdam 2004b; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Internal exhibitions De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Het jaar rond met Bol (2004)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 1141; cat. 1869, no. 1544; cat. 1901, no. 973 (fl. 75,-); Van Ruyven-Zeman 2004, p. 245, p. 247 (fig. 13), p. 255 (n. 53)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In deze minutieus getekende voorstelling is een rijkdom aan details te zien. Zo staat in de grot een bed met twee pantoffels ernaast en een tafel met daarop twee boeken, een glas en een karaf. Een hond ligt in de opening. Op de werktafel van Maria Magdalena zien we een lezenaar, boeken, een zalfpot, schedel en kruisbeeld. Op de voorgrond gedetailleerd uitgewerkte planten en tal van dieren: links een slak, een pad en een libelle op een blaadje, rechts een sprinkhaan en twee duifjes. In de weide naast het gekanaliseerde beekje loopt een rund, op de heuvel achter Maria Magdalena zijn een vos en twee steenbokken te ontdekken. In de spleet boven de grotwoning huist een uil. Linksboven zit een eekhoorn op een tak en in het midden bovenaan een aapje. In de verte is een ommuurd kerkje te zien, met daarachter een weids landschap met daarin verspreid liggende bouwwerken. Door Maria Magdalena te situeren in dit rotsachtige landschap vol dieren, planten en doorkijkjes in de verte, heeft Johannes Wierix de narratieve mogelijkheden van het thema ten volle benut.

De uitbeelding van de boetvaardige Maria Magdalena in de wildernis gaat terug op een elfde-eeuwse legende waarin verteld wordt dat deze heilige zich in de buurt van Marseille dertig jaar lang in eenzaamheid terugtrok. Zij vestigde zich in een grot die Sainte-Baume werd genoemd. Iedere dag voerden engelen haar enkele malen naar de hemel, waar zij met muziek werd ontvangen.1 Maria Magdalena’s boetvaardigheid na een losbandig leven maakte haar in de Middeleeuwen tot hét voorbeeld van een berouwvolle zondares. In de zestiende en zeventiende eeuw behoorde zij tot de meest geliefde vrouwelijke heiligen. In de omvangrijke prentproductie van de gebroeders Wierix is zij de vrouwelijke heilige die het vaakst uitgebeeld is.2

De tekening is uitgevoerd in Johannes Wierix’ kenmerkende verfijnde tekentechniek in pen en inkt op perkament en bestemd voor de verkoop aan welgestelde verzamelaars.3 Wat betreft het formaat en de sublieme uitvoering sluit deze Maria Magdalena aan bij de Diana en Actaeon in Londen (gedateerd 1599), de Diana en Callisto in Wenen van rond 1598 en het Oordeel van Paris in Museum Boijmans van Beuningen (zie inv. nr. MvS 393).4 De besproken tekening zal eveneens omstreeks 1598-1599 ontstaan zijn. Johannes Wierix maakte nog een tweede, kleinere tekening met Maria Magdalena in de wildernis, waarbij hij het landschap minder nauwkeurig uitwerkte.5

Voor de plaatsing van Maria Magdalena in dit grote landschap heeft Johannes Wierix zich mogelijk laten inspireren door de monumentale gravures met boetvaardige heiligen in de wildernis van Cornelis Cort naar Girolamo Muziano (ca. 1532-1592) uit de jaren 1573-1575. De gravures verbeelden verschillende heiligen, zoals Eustachius, Onuphrius, Hieronymus en Maria Magdalena. Steeds zijn zij uitgebeeld als betrekkelijk kleine, knielende en biddende figuren in grote landschappen op staand formaat, die net als deze tekening van Wierix gestoffeerd zijn met forse bomen en boomgroepen, rotspartijen en beekjes tegen een weids landschap op de achtergrond.6

[caption id="attachment_13866" width="587" align="alignleft"]fig. 1 Cornelis Cort after G. Muziano. Johnthe Baptist in the wilderness, 1574-1575. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14940fig. 1 Cornelis Cort after G. Muziano. Johnthe Baptist in the wilderness, 1574-1575. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14940[/caption]

Footnotes

1 Réau 1955, dl. III, p. 847.

2 Van Ruyven-Zeman 2004, p. 245, Hollstein LXV, 2004, nrs. 1594-1615.

3 Zie daarvoor Van Ruyven-Zeman 2004.

4 Diana and Actaeon: Londen, The British Museum, dated 1599, inv.nr. ***, zie Van Ruyven-Zeman 2004, p. 238, fig. 1; Diana and Callisto, Vienna, Albertina, inv.nr. 8181, Benesch 1928, nr. 211, volgens Van Ruyven-Zeman te dateren rond 1598, zie Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246, 256 (n. 56).

5 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België;  De Grez 1913, nr. 4064. Deze tekening, die slechts 116 x 88 mm meet, zou volgens De Grez 1913 ‘Johan Wierix’ gesigneerd en gedateerd ‘1597’ zijn, maar zoals Van Ruyven-Zeman 2004, p. 255 (n. 54) terecht stelde, ontbreken signatuur en datering.

6 New Hollstein 2000b, nrs. 107, 111, 116, 121, 123, 131, 134. Met dank aan Manfred Sellink die mij op deze overeenkomst tussen Corts prenten en Wierix’ tekening attendeerde.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Johannes Wierix

Antwerpen 1549 - Brussel circa 1620

Bekijk het volledige profiel