:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Beheading of St James the Great

The Beheading of St James the Great

Maarten van Heemskerck (in 1573)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Beheading of St James the Great
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 202 mm
Width 293 mm
Artists Draughtsman: Maarten van Heemskerck
Accession number Heemskerck 3 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1573
Signature 'Martijn Van/ Heemskerck inventor 1573' signed and dated (at lower right, in pen and brown ink)
Watermark none (vV, 11P, very fine)
Inscriptions '302' (verso, at lower left, in pencil), 'Hals' (at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze en een andere tekening in dit museum, Petrus door Engelen uit de Gevangenis geleid, (inv. no. Heemskerck 4), beide uit 1573, zijn niet uitgevoerde ontwerpen voor de door Philips Galle gegraveerde en uitgegeven Acta Apostolorum; een reeks voorstellingen gebaseerd op de handelingen van de Apostelen uit het Nieuwe Testament.1 Heemskerck werkte vanaf 1571 tot 1573 aan de ontwerpen voor deze reeks.2 Pas een jaar na zijn overlijden, in 1575, publiceerde Galle een eerste incomplete editie bestaande uit zestien genummerde gravures, alle naar Heemskercks ontwerp. In 1582 werd deze aangevuld met nog negentien voorstellingen. Een daarvan De graflegging van de Heilige Stefanus was nog ontworpen door Heemskerck, de overige zeventien en de titelpagina maakte Galle naar ontwerp van Johannes Stradanus (1523-1605).3 Beide edities zijn opgedragen aan Heemskercks goede vriend, de Amsterdamse kunstverzamelaar Jacob Rauwert (ca. 1530-1597), waar de schilder verbleef gedurende het Beleg van Haarlem van december 1572 tot juli 1573. Galle bedankt Rauwert voor zijn hulp aan de schilder tijdens die moeilijke periode, waarin Heemskerck, zo vermeldt Galle, veel van zijn ontwerpen voor de reeks tekende.4

Dankzij het eigenhandige opschrift ‘fecit binne Amsterdam’ op Petrus door engelen uit de gevangenis geleid (Handelingen 12: 6-10), weten we dat deze tekening ook gedurende dit verblijf is gemaakt. Hetzelfde geldt vermoedelijk voor De onthoofding van Jacobus de meerdere (Handelingen 12: 2). Naast deze twee tekeningen zijn er uit datzelfde jaar nog drie bekend die waaschijnlijk voor de reeks ontworpen zijn, maar nooit in prent zijn gebracht. Het zijn Ananias en Paulus te Damascus in Ann Arbor, Het visioen van de Centurion Cornelius in Ottawa en Petrus begroet de knecht van Cornelius in Hamburg.5 Het verband van deze vijf tekeningen met de reeks blijkt uit de overeenkomstige maten en verwante composities. Zo komt de enscenering van De onthoofding van Jacobus overeen met enkele gravures uit de reeks, zoals De prediking van Petrus in Jeruzalem.6 De gebeurtenissen spelen zich af rondom een gebouw dat driekwart van het beeldvlak in beslag neemt. Een tafereel, hier de onthoofding van Jacobus, vindt plaats voor het gebouw, terwijl een aanvullende scène daarboven is afgebeeld op een balkon of eerste verdieping. Naast het gebouw is in de achtergrond nog wat bijwerk getekend. Hier zijn dat soldaten te paard en veroordeelden die aan een zuil hangen. Daarnaast komt de fysionomie van de apostelen in de reeks overeen met die in de niet-uitgevoerde tekeningen. Petrus die uit de gevangenis ontsnapt en daarbij, begeleidt door een engel, langs slapende soldaten sluipt, is in deze tekening bijvoorbeeld gelijk aan Petrus in De dood van Safira uit 1572.7 De onderwerpen van de vijf niet gegraveerde tekeningen komen, met uitzondering van Ananias en Paulus te Damascus, aan bod in de tweede editie van 1582, waar ze zijn ontworpen door Johannes Stradanus.8

Het is onduidelijk waarom de tekeningen uiteindelijk niet werden uitgevoerd. Wellicht werden ze afgekeurd.9 Heemskercks hoge leeftijd, 75 jaar, lijkt merkbaar in de onrustige en af en toe ongecontroleerde lijnvoering en de soms rommelige composities van deze tekeningen, Zo is het onduidelijk wat er achter het paard gebeurt bij De onthoofding van Paulus: er is één been te zien van een verder onzichtbare figuur, nog een been en een voet zijn in aanzet getekend maar verder niet uitgewerkt. Een andere mogelijkheid is dat de vijf tekeningen de graveur niet ter beschikking stonden.10 De huidige verblijfplaats van Heemskercks tekeningen ondersteunt deze theorie. Alle uitgevoerde ontwerpen zijn bij elkaar gebleven en bevinden zich sinds circa 1690 in Kopenhagen, terwijl de overige vijf tekeningen verspreid zijn geraakt over verschillende collecties.

Footnotes

1 Preibisz 1911, p. 99, nr. 181; Hoogewerff IV, 1942, p. 380.

2 Alle uitgevoerde ontwerpen, gedateerd tussen 1571 en 1573, door Maarten van Heemskerck voor deze reeks bevinden zich in Kopenhagen, Statens Museum for Kunst; Garff 1971, nrs. 118-134.

3 New Hollstein 1993-1994, vol. II, nrs. 395-410; New Hollstein 2001, vol. II, nrs. 187-219.

4 Voor een samenvatting in het engels van de tekst: Sellink vol. I 1997, p. 86 en voor een transcriptie: vol. II 1997, p. 190, n. 52.

5 Paulus te Damascus, Ann Arbor, The University of Michigan Museum of Art, inv. nr. 1965.1.158; Taylor 1974, nr. 60, ill.; Petrus begroet Cornelius, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 1939-29; Stefes 2011, nr. 424, ill.; Het visioen van de centurion Cornelius, Ottawa, National Gallery of Canada, inv. nr. 15767; Ottawa/Cambridge/Fredericton 2003, nr. 8., ill.

6 New Hollstein 1993-1994, vol. II, nr. 397; New Hollstein 2001, vol. II, nr. 191.

7 Kopenhagen, Statens Museum for Kunst; Garff 1971, nr. 123, ill.

8 Het visioen van Cornelius is prent nr. 20; Petrus begroet Cornelius is prent nr. 22; De onthoofding van Jacobus is prent nr. 23; De bevrijding van Petrus is prent nr. 24. New Hollstein 2001, nrs. 206, 208-210.

9 Taylor 1974, nr. 60; Spicer in Ottawa/Cambridge/Fredericton 2003, nr. 8

10 Sellink vol. II 1997, p. 190 (n. 53).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck studied between 1527 and 1529 with Jan van Scorel in Haarlem, who had returned from Italy several years previously. Subsequently, in 1532...

Bekijk het volledige profiel