:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Standing Nobleman

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Standing Nobleman
Material and technique Pen and gray ink, gray wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 189 mm
Width 126 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Hendrick Goltzius
Accession number DN 202/99 recto (PK)
Credits Gift Dr A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1923
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Inscriptions 'HG' [in ligature] (at lower left, in pen and brown ink)
Collector Collector / Adriaan Domela Nieuwenhuis
Mark A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Provenance Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935), Amsterdam/Munich, by whom, through the mediation of Dr. H.J.M. Weve, donated to the museum in 1923
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Reznicek 1961, vol 1, p 489 ('not Goltzius, after an engraving of Th. de Bry?'); Stefes 2011, p. 172, n. 5 (onder nr. 221)
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De staande man met een gedraaid bovenlichaam en zijn hand in de zij, is gebaseerd op de gravure De betaalmeester, een prent uit de serie Drie soldaten van Jan Harmensz Muller naar een ontwerp van Hendrick Goltzius van omstreeks 1585.1 De kleding, snor en sabel zijn aan deze prent ontleend, evenals het rolletje papier dat de man op de Rotterdamse tekening in zijn linkerhand houdt. Het papierrolletje verwijst naar de taak van de betaalmeester, die in het Staatse leger verantwoordelijk was voor de financiën.

De keerzijde van het blad toont (op zijn kop ten opzichte van de voorzijde) schetsmatige figuurstudies in zwart krijt. Het gaat hier om een fragment van een oorspronkelijk grotere compositie, die later voor hergebruik versneden werd. Uitgebeeld zijn  twee naakte vrouwenfiguren, een vliegende figuur daarboven en links een arm van een vierde figuur. Ook deze figuren zijn op prenten gebaseerd, al gaat het – net als bij de betaalmeester – niet om letterlijke kopieën. De houding van de zittende vrouw is hoogstwaarschijnlijk afgeleid van een van de musicerende muzen op de imposante gravure De bruiloft van Amor en Psyche, die Goltzius in 1587 graveerde naar een ontwerptekening van Bartholomeus Spranger.2 Het gaat om de muze met de cello, rechts van het midden en op de rug gezien. De vliegende figuur lijkt een combinatie van de twee vliegende cupido’s op twee prenten naar Spranger, die beide omstreeks 1591 gegraveerd door werden door Jan Harmensz Muller: Hercules en Scipio geleid door Minerva op het pad der deugd en Venus geëerd door de nimfen.3 Voor de staande vrouw is niet direct een voorbeeld aan te wijzen, maar haar houding in overduidelijke contrapost herinnert net als de andere figuren op dit blad aan de maniëristische figuren waarmee Spranger op Goltzius en Muller invloed uitoefende.4

Dat aan beide zijden van dit blad motieven zijn uitgebeeld die vrije navolgingen zijn van prenten, duidt erop dat de tekening een oefenblad is, waarvoor de anonieme maker diverse prenten tot zijn beschikking had.

Footnotes

1 New Hollstein 2012, nrs. 747-749.

2 New Hollstein 2012, nr. 341. Zie voor de ontwerptekening van Spranger en de gravure van Goltzius ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

3 New Hollstein 1999b, nrs. 72-73.

4 Mogelijk is zij ontleend aan de muze met het boek, die naast de muze met de cello op de genoemde prent De bruiloft van Amor en Psyche staat. Zie voor de invloed van Spranger op Goltzius en Muller, N. Orenstein in Amsterdam/New York/Toledo 2003, pp. 81-85; Leeflang 2008.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist