:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Emblematic Image: Superat Solertia Vires

Emblematic Image: Superat Solertia Vires

Crispijn de Passe (I) (in circa 1610-1613)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Emblematic Image: Superat Solertia Vires
Material and technique Black chalk (traces), pen in bruine inkt, blue wash, indented for transfer, framing lines with the pen in brown ink, on a round piece of paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 87 mm
Artists Draughtsman: Crispijn de Passe (I)
Accession number D I 87 (PK)
Credits Loan Cultural Heritage Agency of the Netherlands (former Koenigs collection), 1987
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1987
Creation date in circa 1610-1613
Signature none
Watermark French lily (fragment, top half, at the top margin, between P1-2; vV, 3P). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a missing, probably on the removed mount)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (as Virgil Solis); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam; unlawfully acquired by the Nazi’s in 1940 as part of a group of 527 drawings, transported to Dresden in 1941; Dresden, Kupferstich-Kabinett (1941-1945); restituted with 32 drawings other drawings from the Koenigs collection The Netherlands by the government of the German Democratic Republic in 1985; on permanent loan from the Netherlands Office for Cultural Heritage (RCE) to the museum
Exhibitions Dresden 1986, no. 31(as Virgil Solis); Rotterdam 1987, no. 35 (as Crispijn de Passe); Rotterdam 2004-2005 (Hans Bol)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Elen 1989, no. 497; Veldman 2001, pp. 402-403 (n. 370)
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

This description is currently only available in Dutch.

In 1611 bracht de prentenontwerper, graveur en uitgever Crispijn de Passe een embleemboek op de markt, de Nucleus emblematum selectissimorum van Gabriel Rollenhagen.[1] De Passe deed dit samen met de Arnhemse boekverkoper Jan Janszoon de Oude, met wie hij sinds 1604 regelmatig samenwerkte.[2] Het embleemboek verscheen in Keulen, de stad die de familie De Passe nog in datzelfde jaar om religieuze redenen zou verlaten. De Nucleus bevat honderd emblemen die door De Passe ontworpen en gegraveerd werden.[3]

Enkele voortekeningen voor dit invloedrijke embleemboek zijn bewaard gebleven, waarvan de voorstelling met brandend hart (D I 86) er één is.[4] De tekening is het ontwerp voor embleem 39 dat over liefdestwijfel gaat. Het hart staat ingeklemd tussen een gespannen boog en een op het hart gerichte pijl aan de ene, en een anker aan een paal aan de andere kant. Het motto luidt ‘Speque metuque pavet’ – het siddert tussen hoop en vrees. De boodschap van het embleem is dat een hart gevuld met brandende liefde niet alleen hoop, maar ook vrees kent.[5]

In 1613, twee jaar na het verschijnen van Gabriel Rollenhagens’ Nucleus gaven Crispijn de Passe en de Arnhemse boekverkoper Jan Janszoon de Oude een tweede deel uit, getiteld Selectorum emblematum centuria secunda.[6] Dit embleemboek verscheen in Utrecht, waar de familie De Passe zich in 1611 vanuit Keulen gevestigd had. Ook dit tweede deel bevat honderd emblemen. Opnieuw ontwierp en graveerde Crispijn de Passe de voorstellingen, nu mogelijk geholpen door zijn zonen Simon en Crispijn de Passe de Jonge.[7]

De voorstelling van een eekhoorn die op een stuk hout een rivier oversteekt (D I 87), is een ontwerptekening voor het tweede embleem uit deze nieuwe serie.[8] De strekking luidt ‘succesvolle sluwheid’ of ‘zelfhulp met alle middelen’.[9] De eekhoorn komt veilig aan de overkant door zijn staart als zeil te gebruiken. Wie alle middelen inzet, bereikt op eigen kracht zijn doel, is de moraal. Het motief van de slimme eekhoorn op een houtvlot komt vanaf de zestiende eeuw voor in diverse embleemboeken.[10] Ook Roemer Visscher neemt het diertje op in zijn embleemboek Sinnepoppen uit 1614, voorzien van het motto ‘Helpt u selven’.[11]

In 1615-17 publiceerde Jan Janszoon the Elder van beide embleemboeken een Nederlandse editie, waarbij de tweehonderd emblemen voorzien werden van Nederlandse teksten geschreven door auteur en uitgever Zacharias Heyns (ca. 1566-1630).[12]

Franz Koenigs kocht beide tekeningen als werken van Virgil Solis. Toen de twee prentontwerpen na restitutie by the government of the German Democratic Republic to The Netherlands in 1987 terugkwamen in Rotterdam, schreef de toenmalige conservator Bram Meij ze aan Crispijn de Passe toe.[13]

Footnotes

[1] Landwehr 1972, nr. 510.

[2] Zie voor deze samenwerking Veldman 2001, pp. 154-156.

[3] Voor dit embleemboek en de rol van Crispijn de Passe zie Veldman 1999 en Veldman 2001, pp. 157-159.

[4] Er zijn ook tekeningen bewaard gebleven voor de emblemen 14, 20 en 62 (Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nrs. PK-T-AW-1141, PK-T-AW-1142 en PK-T-AW-1143), en voor embleem 45 (collectie Lodewijk Houthakker, zie Fuhring 1989, dl. 1, p. 139, nr. 95). In de Stirling Maxwell collectie van de Universiteitsbibliotheek van Glasgow wordt een boek bewaard waarin 35 bladen met vergelijkbare, door De Passe getekende tondo’s gebonden zijn. Deze pas later zijn gegraveerd en uitgegeven. Mondelinge mededeling van Ilja Veldman. 

[5] Zie Henkel/Schöne 1976, kolom 1028, met verwijzing naar Rollenhagen’s Nucleus, embleem 39.

[6] Landwehr 1970, nr. 573.

[7] Veldman 2001, pp. 196-197.

[8] Ook de voortekening voor embleem 69 uit de tweede serie is bewaard gebleven, zie sale catalogue Crispian Riley-Smith, North Yorkshire, Master Drawings, 16th to 20th centuries, 2011, nr. 3.

[9] Henkel/Schöne 1976, kolom 491, met als motto ‘superat solertia vires’.

[10] Henkel/Schöne 1976, kolom 490-493.

[11] Deel 2, embleem nr. 15.

[12] Met weglating van de naam van de ontwerper en graveur Crispijn de Passe, zie Veldman 2001, p. 196.

[13] Elen 1989, p. 244, nrs. 496-497.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Crispijn de Passe (I)

Arnemuiden 1564 - Utrecht 1637

Bekijk het volledige profiel