:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies of a Cricket and a Fly

Studies of a Cricket and a Fly

Anoniem (in 1490)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Studies of a Cricket and a Fly
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing (verso) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 287 mm
Width 209 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Rogier van der Weyden
Accession number N 74 verso (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1490
Signature none
Watermark Gothic letter P
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark Gelozzi ( L.545), A. Firmin-Didot (L.119), F.W. Koenigs (L.1023a missing)
Provenance Commendatore Modesto I.B.L. Genevosio, Turin (1719-1795); (?) to Marchese Giovanni Turinetti di Priero, with the rest of his collection, lire 11.500, 28 March 1794 [L.545, 2010]; Comte Antoine François Andréossy (1761-1828), Paris/Montabau; his (†) sale, Paris (Navoit), 13-16 April 1864, no. 327 (Barend van Orley, ‘Une dame de qualité en priers. Magnifique dessin, très- finement execute à la plume’), FF 41 to Charles Leblanc [copy RKD]; Ambroise Firmin-Didot (1790-1876), Paris, his sale (†), Paris (Delestre), 16 April–12 May 1877, no. 56 (Bernard van Orley, ‘Une dame de qualité en prière. Agenouillée, vue de 3,4, tournées vers la gauche. Au fond, un paysage’), FF 155 to ‘DgD’[copy RKD]; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions London 1927, no. 506 (Bruges, c. 1490); Rotterdam 1934, no. 13 (Bruges, c. 1490/ Circle Hugo van der Goes?); Brussels/Beijing 2007, no. 25 (anonymous, c. 1490)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Haverkamp Begemann in Moskowitz 1962, no 469 (Bruges c. 1490)
Material
Object
Place of manufacture Bruges > Belgium > Western Europe > Europe
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze knielende vrouw is getekend voor een lage muur, met in het verschiet een ommuurde stad in een heuvelachtig landschap. De vrouw is verwant aan de knielende donatrice met de Heilige Michael achter zich, te zien op een tekening die in de jaren negentig in de handel was.1 Dat blad wordt door Friedländer, Dupont en Sonkes toegeschreven aan een Nederlandse of Franse navolger van Rogier van der Weyden en wordt rond 1470 gedateerd.2 Zij baseren zich op twee zijluiken van een retabel in Ambierle (Frankrijk) met daarop twee soortgelijke donatrices, toegeschreven aan een Bourgondische navolger van Rogier.3 De gelaatstrekken en de kleding van de vrouw op deze tekening doen daarnaast ook denken aan het geschilderde vrouwenportret uit de werkplaats van Rogier in Londen, rond 1460 wordt gedateerd.4

Ze is vermoedelijk gekopieerd naar voorbeeld. De schaduw van de vrouw ontbreekt in het landschap, waardoor zij min of meer daarin zweeft. Daarnaast zijn de restanten van een nogal mechanisch uitgevoerde ondertekening in zwart krijt zichtbaar, zoals bij de linkermouw. Deze ondertekening is mogelijk het resultaat van overname met behulp van bijvoorbeeld een calqué. Hierbij werd de keerzijde van een vel papier zwart gemaakt, waarna het tussen het model en het blad van de kopie werd gelegd. Vervolgens werden de contouren doorgegriffeld waardoor het krijt van het tussenblad zich aan het nieuwe blad hechtte.5 Het landschap is vermoedelijk daarna pas getekend. Dit is op een losse, schetsmatige manier gedaan en het betreft waarschijnlijk een eigen inventie. Hetzelfde geldt voor de krekel en de vlieg op de keerzijde van het blad, die van dezelfde hand zijn en wellicht naar het leven zijn getekend. De contouren van de heuvels, bomen en het stadsgezicht zijn snel neergezet, waarbij de bossages zijn ingevuld en opgebouwd met willekeurig, dicht op elkaar geplaatste streepjes, langere halen en half open rondjes.

De tekening is aanzienlijk later vervaardigd dan de Donatrice met de Heilige Michael. De kunstenaar baseerde zich weliswaar op een ouder voorbeeld uit Rogiers omgeving, maar de tekenstijl met de los nagetrokken contour- en plooilijnen en het regelmatige patroon van korte (kruis-)arceringen doet eerder denken aan tekeningen uit de omgeving en navolging van Dieric Bouts (1415/20-1475).6 Het type landschap met de coulissenachtige heuvels, de hoge bomen en de prominente op de heuvels gelegen stad komt vaak terug in schilderijen van Bouts en zijn omgeving. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld een landschap in de achtergrond van een Hemelvaart van Maria, toegeschreven aan Aelbert Bouts (c. 1451/54-1549), dat rond 1500 kan worden gedateerd (afb).7 Vermoedelijk is ook deze tekening rond die tijd ontstaan.

Footnotes

1 Veiling, London (Christie’s), 6 July 1999, nr. 214, ill.

2 Friedländer in brief uit 1933, Sonkes 1969, p. 220; Dupont 1938, p. 288; Sonkes 1969, pp. 219-220, nr. D 27, ill. LV b.

3 Ambierle, Eglise Saint-Martin, Dupont 1938, ill. 2.

4 London, National Gallery, inv. nr. NG 1433, ENP II, 1967, plate 56, nr. 34.

5 Koreny/Zeman in Antwerp 2002, p. 15. Een grondig overzicht van technieken voor overbrenging wordt gegeven door Wintermann in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 295-309

6 Bijvoorbeeld de tekening met een Annunciatie toegeschreven aan de werkplaats van Dieric Bouts in Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 4053. Buck geeft een omschrijving van de tekenstijl van Bouts en zijn werkplaats aan de hand van meerdere voorbeelden van tekeningen en ondertekening. Buck 2001, pp. 116-120, nr. I.11, ill.

7 Brussels, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, inv. nr. 397. Dubois/ Slachmuylders in: Stroo/Syfer-d’Olne 2001, pp. 189-200, nr. 8, ill. De regelmatige kruisarceringen zijn bovendien enigszins verwant aan de ondertekening in het triptiek met de Hemelvaart van Maria, het sleutelstuk binnen het oeuvre van Aelbert Bouts. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussels, inv. nr. 574; Stroo/Syfer-d’Olne 2001, ill. 67.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist