:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Castle on a Mountain

Castle on a Mountain

Anoniem (in circa 1550-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Castle on a Mountain
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 147 mm
Width 161 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Roelandt Savery
Accession number N 176 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1550-1600
Signature none
Watermark none (vV, 5P)
Condition recto: stains, diagonal fold at upper right corner; verso: glue and paper residues
Inscriptions 'Brucsaels'' (at upper right, in pen and brown ink), 'Pierres Brueghel le vieux' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Through art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam, Album V, to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1930 (attributed to Jan van Scorel); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Utrecht 1955, no. 119 (as Jan van Scorel)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Het opschrift Brucsaels werd door Hoogewerff gelezen als ‘Bruchsalz’ en was voor hem reden te veronderstellen dat op deze tekening de burcht van het stadje Bruchsal in Baden-Württemberg (Duitsland) weergegeven is. Hij beschouwde het blad als werk van Jan van Scorel op basis van verwantschap met diens Berglandschap met een brug in Londen. Van Scorel zou de burcht getekend hebben op doortocht naar Italië omstreeks 1520.1

Het kasteel, gebouwd op een bijzonder hoge en steile bergtop met een ophaalbrug die nergens naartoe lijkt te leiden, is echter te fantasierijk om ‘naer het leven’ getekend te zijn en bovendien is de tekst pas later op het blad aangebracht. Terecht meende Boon, die de tekening als ‘school van Bruegel’ beschouwde, dat het opschrift niet verwijst naar Bruchsal, maar dat het als ‘brugaels’ gelezen moet worden en verwijst naar Pieter Bruegel.2 Het is denkbaar dat een niet-Nederlandse verzamelaar voor de tekst verantwoordelijk is en Bruegels naam enigszins verhaspelde.

In het museum is het blad lange tijd aan Roelandt Savery toegeschreven, maar in haar monografie over Savery’s tekeningen (1979) neemt Spicer het blad terecht niet op.3 Het kasteelcomplex is met strakke lijnen getekend. De voorstelling oogt enigszins schools en is perspectivisch niet helemaal juist – het poortgebouw staat vreemd schuin ten opzichte van de ophaalbrug. Donkere partijen in de architectuur zijn weergegeven met een combinatie van horizontale streepjes en krasserige haaltjes. De berg en de diepe kloof onder de brug zijn neergezet in enkele snel opgezette penlijnen, de schaduwkant links van de kloof is aangeduid met verticale penlijntjes.

Verwant in tekenstijl is Een kasteel met vier toren in The British Museum in Londen, een tekening die zowel in verband gebracht is met Pieter Bruegel de Oude als met Jacob Savery.4 Ook hier zijn de bouwvolumes met heldere contourlijnen getekend en is de schaduwwerking op de gebouwen in fijne, horizontale penlijntjes aangeduid. Ook de manier waarop vanaf het kasteel enige penlijnen uitwaaieren om een landschap te suggereren, is vergelijkbaar met de wijze waarop in de Rotterdamse tekening bergtoppen getekend zijn.

Twee andere tekeningen die verwant zijn wat betreft tekenstijl en uitgebeelde motieven, zijn Detail van een kasteel in Budapest – door Gerszi beschouwd als ‘manier Pieter Bruegel de Oude’ – en een Kasteel op rotsen, in 2005 geveild als ‘omgeving van Roelandt Savery’.5

Footnotes

1 Hoogewerff 1937-47, dl. 4, p. 46. Deze tekening in The British Museum, inv. nr. 1909.1.9.7; Popham 1932, p. 39, nr. 1; Washington/New York 1986, nr. 104. Beide bladen zouden volgens Hoogewerff uit hetzelfde schetsboek afkomstig kunnen zijn.

2 Boon 1955, p. 208 (n. 2).

3 Onbekend is van wie de toeschrijving in het museum afkomstig is. In de collectie Koenigs was het blad toegeschreven aan Jan van Scorel.

4 Inv. nr. SL.5236.58; Popham 1932, p. 146, nr. 11, ‘after Pieter Brueghel the Elder’, maar ook ‘possibly by Jacob Savery’.

5 Detail van een kasteel, Budapest, Svépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1658; Gerszi 1971, nr. 37. Kasteel op rotsen, veiling Amsterdam (Christie’s), 16 november 2005, nr. 242.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist