:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Samian Sibyl

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Samian Sibyl
Material and technique Black chalk (traces), black ink (traces), pen and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 200 mm
Width 190 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 103 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1500-1510
Signature none
Watermark Heart, crowned, with gothic initials JB below (here in mirror image, viewed on the recto; 41x20 mm, VV, 8P, very fine, near the centre, between P4-5 from the left), similar to Briquet 4324 (French, possibly Troyes, doc. in France and the Netherlands, Pfalz, 1482-1499; pp. 259-260, initials JB possibly those of the papermaker). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Condition iron-gall ink corrosion permeating to the reverse
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark A. Firmin-Didot (L.119), L. Galichon (L.1060), G.B. Lasquin (L.1139a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Comte Antoine François Andréossy (1761-1828), Paris/Montabau; his (†) sale, Paris (Navoit), 13-16 April 1864, no. 251 (Hubert van Eyck, ff 110 to Firmin-Didot)[copy RKD]; Ambroise Firmin-Didot (1790-1876), Paris; his (†) sale, Paris (Delestre), 16 April-12 May 1877, no. 53 (Hans Memling, FF 100 to ‘DD’)[copy RKD]; Louis Galichon (1829-1893), Paris; his (†) sale, Paris (Delestre), 8 March 1895, no. 110 (Hans Memling, FF 150)[copy RKD]; Leprieur, Paris; his sale, Paris, 21 November 1919, no. 12 [acc. to Lasquin sale cat.]; G.B. Lasquin (1882-1932), Paris; his sale, Paris (Lair-Dubreuil), 7-8 June 1928, no. 146 (attr. Hans Memling, FF 51.100)[copy RKD]; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928 (Bruges, late 15th c.); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1934, no. 14 (Bruges, c. 1490); Paris/Rotterdam 2014, no. 10
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1950, p. 91 (Master of the History of Joseph?)
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Bruges > Belgium > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

In een heuvelachtig landschap met een gebouw en bomen in de achtergrond, staat een vrouw naast een gotische wieg met op het hoofdeinde een klein kruis. Zij stelt de sibille van Samos voor, één van de twaalf vrouwelijke priesters met profetische gaven uit de oudheid. Zij speelden binnen de katholieke kerk een rol door de komst van Christus te voorspellen.1 Zo kondigde de Tiburtijnse sibille de geboorte van Christus bij Augustus aan. De sibille van Samos was priester van het orakel van Apollo bij de tempel van Hera op het eiland Samos (onderdeel van Griekenland). Zij voorspelde de geboorte van Christus in een stal en heeft om die reden als attribuut een wieg. Voorbeelden van sibillen uit de vijftiende eeuw zijn te vinden in de marges van Franse gedrukte getijdenboeken, die zeer populair waren.2 Zo is de sibille van Samia in volle lengte afgebeeld in een gedrukt getijdenboek van Simon Vostre uit 1507.3 Daarnaast zijn ze aan het begin van de zestiende eeuw ook te zien in reeksen van beelden, schilderijen of wandtapijten ter decoratie van kerken en stadhuizen. Soms werden dergelijke reeksen aangevuld door een serie met oudtestamentische profeten.4 Ook deze tekening maakte deel uit van een reeks, zo blijkt uit een tekening van dezelfde hand in Kopenhagen waarop de sibille van Eritrea is afgebeeld (afb. 1).5 De bloem in haar hand verwijst naar de Annunciatie, die zij aankondigde.

De tekening kende in de negentiende eeuw toeschrijvingen aan Hubert van Eyck en Hans Memling en werd vervolgens geassocieerd met Hugo van der Goes.6 Het net van korte dicht op elkaar geplaatste arceringen en kruisarceringen is inderdaad ontleend aan Van der Goes. Ook de vrouw met haar hoge voorhoofd is van een type, dat we kennen uit werken van Hugo van der Goes en zijn navolging, zoals de twee vrouwenkopjes in dit museum (inv. nrs. N 182 - N 183), 1480-90 gedateerd. De bomen in het landschap wijzen echter op een iets latere datering tussen 1500 en 1510. De contouren van de kruinen tekende de kunstenaar met stipjes en kleine haaltjes. Het onderste deel van de kruin zette hij zwaarder aan en vulde hij met schetsmatige horizontale streepjes en lusjes. Dit type bomen doet denken aan de bomen van Gerard David zoals hij die tekende in een landschapsstudie in Parijs die rond 1505-10 wordt gedateerd.7

Vermoedelijk is de archaïsche sibille getekend naar voorbeeld. De voorstelling bevat enkele ‘kopieerfoutjes’, zoals de duim van haar rechterhand die bovenaan niet is afgesloten. De sibille en de wieg staan bovendien los van het landschap om hen heen, dat vermoedelijk pas daarna werd getekend.

Footnotes

1 Hall 1974, p. 282.

2 Met dank aan Prof. Dr. Ilja Veldman voor de identificatie van deze voorstelling. Zij attendeerde mij ook op diverse voorstellingen van sibilles in gedrukte getijdenboeken.

3 Heures a lusaige de Rome, Simon Vostre 1498 in de Koninklijke Bibliotheek, The Hague, 171 F 70 en Simon Vostre, Hore Christifere Virginis Marie secundum usum Romanum, Simon Vostre 1507, Bibliothèque de l’Arsenal, Paris, 4- T- 949 support: livre. Afgebeeld in Mâle 1908, p. 289, fig. 128. Met dank aan Ilja Veldman voor deze informatie.

4 Smits 1996, vol. I, pp. 77-87, met name p. 81.

5 Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. Tu 74/2

6 Boon 1950, p. 91; Boon 1965, p. 200. In eerste instantie (1950) suggereerde Boon dat de maker van deze tekening mogelijk ook verantwoordelijk was geweest voor enkele tekeningen die de geschiedenis van Jozef weergeven en die wellicht in Goes’ atelier zijn ontstaan. Hij kwam hier later (1965) niet meer op terug. Voor tekeningen uit deze serie, zie Antwerpen 2002, nr. 32.

7 Musée du Louvre, Paris; Ainsworth 1998, p. 32, ill. p. 33, fig. 40.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist