:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
St Gudula

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title St Gudula
Material and technique Pen and black and brown ink, framing lines with the pen in red ink (partially)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 191 mm
Width 113 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 77 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1470-1480
Signature none
Watermark none
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Provenance M. van Parijs, Brussels, his (†) sale, Amsterdam (Muller), 11-12 January 1878, no. 24 (J. et H. van Eyck et leur école, ‘Une Religieuse’), fl. 90 [copy RKD]; Emile Wauters (1833-1933), Paris, his sale Amsterdam (Muller), 15-16 June 1926, no. 107 (Flemish Master, 15th C., to R.W.P. de Vries for fl 1300); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Brussels 1979, no. 29; Nijmegen/New York 2009, no. 10 (after Master of Flémalle); Bruges 2010, no. 44 (after Master of Flémalle)
External exhibitions Met Katharina aan tafel (2009)
Van Eyck tot Dürer (2010)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Lees 1913, pp. 61, 183, no. 77 (school Rogier van der Weyden); Wescher 1938a, p. 4 (Vrancke van der Stockt); Sonkes 1969, pp. 216-218, no. D25 (Brussels, third quarter 15th Century); Sonkes 1973, no. 20; Comblen-Sonkes in Brussels 1979, pp. 80, 167, no. 29; Thürlemann 1993, pp. 39-40 (Robert Campin, representing Saint Gudula or saint Genoveva); Kemperdick 1997, pp. 15-17 (possibly after the Master of Flémalle); Thürlemann 2002, pp. 171 and no. I.19 (Robert Campin, c. 1430); Koreny 2003, p. 292, app. II, no. d (rejected Vrancke van der Stockt); Sander in Frankfurt/Berlin 2008, p. 213 (possibly after the Master of Flémalle); Dückers in Nijmegen/New York 2009, p. 160-61, no. 10 (after Robert Campin, c. 1440 (?)); Borchert in Bruges 2010, p. 173, no. 44 (after Master of Flémalle)
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Goedele, overleden in 712, was in Brussel een veel vereerde heilige. Haar heiligverklaring is voornamelijk op één gebeurtenis gebaseerd. Tijdens een nachtelijke gang naar de kerk blies de duivel Goedeles lantaarn uit. Op haar daaropvolgende gebed begon deze echter opnieuw te branden. In 978 werd haar gebeente naar Brussel overgebracht om vervolgens in de elfde eeuw te worden bijgezet in de kathedraal van de Heilige Michael, die later tevens aan Goedele werd gewijd.1 De heilige is ten voeten uit in driekwart weergegeven, houdt een geopend boek voor haar borst en kantelt haar hoofd schuin naar voren. Aan de onderkant van de lantaarn in Goedele’s rechterhand, hangt het duiveltje, die op het punt staat de kaars uit te blazen. De tekening lijkt een voorbeeld te hebben gehad.2 Zo is de figuur met haar breed opgezette gewaad en kleine hoofd niet helemaal in verhouding. Haar schaduw op de omgeving is bovendien alleen in het onderste deel van de tekening weergegeven. De fijne arceringen wekken daarnaast de indruk een in metaalstift uitgevoerde voorstelling na te bootsen.

Kemperdick weet aannemelijk te maken, dat het prototype voor Goedele een vrouwelijke heilige op één van de zijluiken van het nu incomplete Flémalle-altaarstuk in Frankfurt moet zijn geweest, dat rond 1427-32 wordt gedateerd. Op basis daarvan heeft hij een nieuwe, plausibele reconstructie van het veelluik voorgesteld.3 Hij baseerde zich op overeenkomsten met de bewaard gebleven figuren van het altaarstuk. De monumentale houding van Goedele en de wijze waarop haar mantel is gedrapeerd, doet bijvoorbeeld denken aan De heilige Veronica (afb. 1).4 De positionering van Ursula en de houding van haar linkerarm komt daarnaast overeen met de Madonna, die met het kind op een van de andere luiken is afgebeeld. Alletwee de vrouwen op het veelluik hebben net als Goedele smalle schouders in relatie tot hun breed opgezette gewaden. Bij alle drie de figuren is de ruimte nauwelijks aangegeven en bevindt de overgang van vloer naar achtergrond zich overal op dezelfde hoogte.5 Net als de overige voorstellingen op het veelluik, kende dit prototype brede navolging. Het figuurtype is te zien bij enkele vrouwelijke heiligen op een geborduurde koormantel in Wenen, die na 1432/33 gedateerd kan worden. Ook in het getijdenboek van Catharina van Cleve, rond 1440 gedateerd, wordt het motief herhaald in een miniatuur van de Heilige Agnes.6

Daarna beleefde dit model rond 1470 een opleving in de Duitse en Nederlandse teken- en prentkunst, zoals blijkt uit twee prenten van een Lezende Madonna die Christus een appel aanreikt van de Meester ES en een Heilige Agnes van de Meester WA, beide gekopieerd door Israhel van Meckenem en een tekening van de Heilige Katharina, vermoedelijk rond 1480 naar Martin Schongauer getekend.7 Niet alleen is de houding van al deze vrouwelijke heiligen gelijk aan de Rotterdamse tekening, ook is in de meeste gevallen de overgang van vloer naar achtergrond op dezelfde hoogte aangegeven. De Rotterdamse tekening kan, gezien de tekenstijl en techniek rond dezelfde tijd, 1470-80, gedateerd worden.

[caption id="attachment_" width="" align="alignleft"]fig. 1 Master of Flémalle (Robert Campin), 15th century. Frankfurt am Main, Städel Museum, inv. no. 939Afig. 1 Master of Flémalle (Robert Campin), 15th century. Frankfurt am Main, Städel Museum, inv. no. 939A[/caption]

Footnotes

1 Kirschbaum VI, 1975, cols. 459-460.

2 Sonkes 1969, pp. 217-218, Kemperdick 1997, pp. 15-16.

3 Kemperdick 1997, pp. 13-18, met name vanaf p. 15; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.  Minder aannemlijk is zijn  suggestie dat een ander verloren gegaan zijluik van het altaar het prototype zou zijn voor een Duitse tekening uit dit museum met daarop afgebeeld Maria Magdalena (N 82).

4 Frankfurt-am-Main, Städel Museum, inv. nr. 939A. Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.;

5 Sonkes 1969, p. 217; Kemperdick 1997, p.16; Dückers in Nijmegen/New York 2009, p. 160.

6 Wenen, Kunsthistorische Hofmuseum; Thürlemann 2002, pp. 155-172 en nr. I.23c, ill.; Kemperdick 1997, pp. 16-17, ill. 18; New York, Morgan Library & Museum, MS. M. 917, p. 300, Dückers in Nijmegen/New York 2009, nr. 126, ill. 10.

7 German Hollstein XXIV, 1986, nos. 180, 386, ills.; Hollstein XII, 1955, p. 216, ill.; TIB 8, 1980, p. 34- 35, nr. 29-30; Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nr. Hz 27; Zink 1968, nr. 14, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist