:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna with Christ-Child Holding a Pear

Madonna with Christ-Child Holding a Pear

Anoniem (in circa 1500)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Madonna with Christ-Child Holding a Pear
Material and technique Silverpoint, pen and brush and brown ink, heightened with white, red chalk or red ink (traces), indented, on brown prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 264 mm
Width 206 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Meester van Flémalle
Accession number N 76 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1500
Signature none
Watermark French lily in a a circle (possibly in the backing paper)
Inscriptions 'Johan [..]' (verso, atright below the centre, in pen and brown ink, in in a 16th-c. handwriting, partially crossed with the pen and black ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a, on the removed mount)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, before 1927 (Style Joos van Cleve); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions London 1927, no. 508 (Flemish School, about 1510)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature C. Dodgson in Conway (ed.) 1927, p. 183, no. 508 (after the Master of Flemalle, c. 1500); Baldass 1927, p. 116 (circle of the Master of Flémalle); Dodgson 1928, p. 30 (after the Master of Flemalle, c. 1500); Musper 1948, pp. 20, 58 (Rogier van der Weyden, before 1434); Panofsky 1953, p. 459 (n. 1) (style of the Master of Flémalle); Sonkes 1969, pp. 97-98, no. C 6 (after(?) the Master of Flémalle, after 1500); Thürlemann 2002, p. 317, no. III.E.5/C
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De jonge Christus zit bij zijn moeder op schoot en krijgt door haar een peer aangereikt.  Het aanbieden van de peer staat, net als de appel, symbool voor het fruit van de boom der kennis en maakt Maria tot de nieuwe Eva, die de vrucht aan Christus in zijn rol als toekomstige verlosser aanbiedt. Dit thema won vooral in de vijftiende eeuw aan bekendheid dankzij de vele geschriften over het leven van Christus, die alle teruggaan op de veertiende-eeuwse Vita Jesu Christi van de monnik Ludolph von Sachsen († 1377).1

Aangezien er drie versies van deze compositie bekend zijn, ligt het voor de hand de tekening te beschouwen als een kopie naar een verloren gegaan prototype, dat vermoedelijk is toe te schrijven aan de Meester van Flémalle. De andere twee versies zijn schilderijen die beide in het eerste kwart van de zestiende eeuw gedateerd kunnen worden. Een daarvan kennen we alleen van een oude zwart/wit foto en lijkt van matige kwaliteit. Bij de ander worden Madonna en kind begeleid door een mannelijke donor. Dit schilderij bevond zich in 1967 in de kunsthandel, waar het was toegeschreven aan Michael Sittow.2

Winkler, alleen bekend met het schilderij uit Wenen, was de eerste die de compositie toeschreef aan de Meester van Flémalle. Hij zag een verband met de zogenaamde Salting-Madonna in Londen.3 Overeenkomsten met andere werken die kunnen worden geassocieerd met de meester, bevestigen dit beeld. De typische kanteling van Maria’s hoofd is te zien bij de Madonna en haar zogende kind op één van de luiken van het Flémalle-altaarstuk in Frankfurt. Het wordt bovendien herhaald in schilderijen van zijn leerlingen Rogier van der Weyden en Jacques Daret.4 Ook de zachte omtrek van haar gezicht met lichte onderkin en de geplooide hoofddoek worden door hen herhaald. De houding van deze Madonna, het lichtgebruik en de plooival van haar kleed is tevens zeer verwant aan de lezende Madonna in de Meester van Flémalle’s Annunciatie in Brussel (afb. 1).5

Het bruin geprepareerde blad bevat een ondertekening in zilverstift, die verder is uitgewerkt met pen in bruine inkt, en gehoogd is met witte gouache. De contouren zijn doorgegriffeld, waaruit blijkt dat de tekening waarschijnlijk zelf ook als model voor nieuwe voorstellingen diende. Hoewel Baldass, Musper en Panofsky de tekening in de vijftiende eeuw plaatsen, is het goed mogelijk dat ze pas rond 1500 is vervaardigd.6 De combinatie van zilverstift, bruine pen en witte goauche is in de vroege vijftiende eeuw ongebruikelijk. Ook de lange naleving van het motief kan op een datum van rond of kort na 1500 wijzen, zoals Sonkes, Dodgson en Thürlemann geloven.7 De witte hoogsels op het bruine geprepareerde papier is een techniek die met name in Duitse regio’s werd toegepast. Dat het motief ook daar navolging genoot blijkt uit de verwantschap met de geschilderde Madonna en Kind in een interieur door de Westfaalse Meester van het altaar van Iserlohn, dat rond 1450 gedateerd wordt.8

Footnotes

1 Ludolph von Saksen ontleende zijn geschrift grotendeels aan de Meditationes de vita Chrisit, toegeschreven aan Johannes de Caulibus (c. 1300). Sonkes 1969, pp. 97. Hall 1974, p. 330.

2 Veiling, (K. Weniger (†), Galerie Strache), Wenen (Dorotheum), 7 May 1906, nr. 30 (16e eeuwse kopie naar de Meester van Flémalle); Brussels 1967, nr. 5.

3 Londen, National Gallery, inv. nr. 2609 (Navolger Meester van Flémalle); Winkler 1913, p. 15; Campbell 1998, pp. 96-98, ill. p. 93; Thürlemann 2002, nr. I.12 (Meester van Flémalle).

4 Frankfurt-am-Main, Städel Museum, inv. nr. 939b; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.

5 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 785; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 3, ill.

6 Baldass 1927, p. 116; Musper 1948, p. 20; Panofsky 1953, p. 459 (n. 1).

7 Sonkes 1969, pp. 87-98, nr. C 6; Dogdson 128, p. 30, Thürlemann 2002, p. 317, nr. III.E.5/C.

8 Münster, Westfälisches Landesmuseum, inv. nr.  LM965, Bruges 2010, nr. 82, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist