:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landscape with Ruins and a Draftsman

Landscape with Ruins and a Draftsman

Hendrick van Cleve (III) (in 1588)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Landscape with Ruins and a Draftsman
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, blue and red-brown washes, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 172 mm
Width 248 mm
Artists Draughtsman: Hendrick van Cleve (III)
Accession number N 41 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1588
Signature monogrammed '15 HVC' (intertwined) and dated '88' (lower left on the column, in brown ink)
Watermark coat of arms with a sickle (faucille) in a shield, supported by a crowned double-headed eagle (108x80 mm, on P2-5 from above; vV, 12P, including double chainlines), similar to Briquet 6164 (Klagenfurt-Eisenkappel, Austria, 1590-92), which is also found in a drawing by Pieter Brueghel (inv. no. N 189) and in the backing paper of a drawing formerly attributed to Patinir (inv.no. N 143). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions '349; 15' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark A.D. Berard (L.75), W.N. Argoutinsky-Dolgoroukoff (L.2602d), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance André-Denis Bérard (1806-1873), Paris; Prince Wladimir N. Argoutinsky-Dolgoroukoff (1875-1941), Paris; his sale, Amsterdam (De Vries), 27 March 1925, no. 86, ill. pl. XI (fl. 61 to Beets); art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934, no. 97; Rotterdam 1988, no. 52; Paris/Rotterdam 2014, no. 71
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Rotterdam 1988, no. 52
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Op een heuvel voor een ruïne zit een man te tekenen. Een voorbijganger spreekt hem aan. Op en onder de ruïne lopen nog drie bezoekers die het gebouw bezichtigen. In de achtergrond wandelen mensen in de richting van een rivier met een stad aan de overzijde. De compositie wordt aan de linkerzijde afgesloten door een zuil met hiërogliefen, bekroond door een grote vis. Van Cleve maakte van dit landschap twee versies die beide in het bezit van het museum zijn. De maten en techniek zijn gelijk, beide voorstellingen verschillen in details. Zo zijn bij inv. nr. N 41 de figuren eleganter gekleed, is er variatie in de houdingen en is er hier en daar een figuur toegevoegd (in de centrale ruimte) of juist weggelaten (bij de rivier). Beide tekeningen zijn gesigneerd en 1588 gedateerd.

Tussen 1584 en 1589 tekende Hendrick van Cleve diverse gezichten op Rome, Napels en Genua. Hij baseerde zich daarbij op werk, dat hij zelf ter plaatse had getekend gedurende zijn reis door Italië in de jaren vijftig, en op dat van andere kunstenaars.1 Ook fantaseerde Van Cleve landschappen of bewerkte hij bestaande situaties naar eigen inzicht. Iets dergelijks is ook hier het geval. Deze ruïne komt tevens voor in een Gezicht op Rome van Hendrick van Cleve in het in Rome, dat ook 1588 gedateerd is (afb. 1).2 Die tekening laat Rome in vogelvlucht zien vanaf Monte Celio. Hoewel veel van de bekende monumenten, zoals het Colosseum, op deze tekening accuraat zijn weergegeven, is de ruïne, rechtsonder in het beeldvlak niet te identificeren: Hendrick van Cleve heeft deze gefantaseerd. Dit wordt bevestigd door een ander Gezicht op Rome, gezien vanaf hetzelfde standpunt, Monte Celio. Deze voorstelling, die drie jaar eerder door Van Cleve werd getekend, toont rechtsonder een andere ruïne.3 De ronde zuil met hierogliefen die links van de ruïne in de hier besproken tekening is te zien, is ook verzonnen. Zij gaat mogelijk terug op bestaande zuilen en obelisken, zoals die bij de Villa Mattei op Monte Celio, waarop soortgelijke tekens te zien zijn.

Op basis van de uitvoering kan geconcludeerd worden dat inv. nr. N 41 als eerste is getekend. In deze compositie maakte Van Cleve nauwelijks gebruik van contourlijnen. Hij tekende de voorstelling met een grote variatie aan korte kriebelige lijnen, arceringen, kruisarceringen, stipjes en lusjes. Wassingen en arceringen vervolmaken het landschap. De tekening maakt, mede door de verkleurde lichte inkt, een delicate indruk. Dit in tegenstelling tot inv. nr. MB 1700, die in een donkerder tint bruine inkt is getekend. Dit blad lijkt in eerste instantie schetsmatiger van opzet, maar bij nadere beschouwing blijken de arceringen, streepjes en lusjes invulling te geven aan een in contourlijnen opgezette compositie, die hij overnam van inv. nr. N 41. Dit is goed te zien in de architectuur van de ruïne en de zuil aan de linkerzijde. De begroeiing voor de zuil en de basis van de zuil werd overigens door een latere hand met penseel en grijze inkt bewerkt.

Footnotes

1 Karel van Mander noemt de Duitse kunstenaar Melchior Lorch als bron voor Van Cleves motieven. Van Mander 1604 (ed. Miedema), fol. 230v5

2 Rome, Istituto Nazionale della Grafica, inv. nr. FN 495. Rome 1971, nr. 5.

3 Parijs, Fondation Custodia, coll. Lugt, inv. nr. 6006; Boon 1992, nr. 52, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick van Cleve (III)

Antwerpen circa 1525 - Antwerpen 1590/1591

Bekijk het volledige profiel