:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mucius Scaevola Before Porsenna

Mucius Scaevola Before Porsenna

Attributed to: Pseudo-Vinckboons (in circa 1575-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mucius Scaevola Before Porsenna
Material and technique Pen and brown ink, blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 131 mm
Width 213 mm
Artists Attributed to: Pseudo-Vinckboons
Previously attributed: Chrispijn van den Broeck
Accession number N 32 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1575-1600
Signature none
Watermark none (vV, 5P, same paper as inv. no. N 33)
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs, L.1023a
Provenance Veuve Galippe, her sale, Amsterdam (De Vries), 27-29 March 1923, no. 493 (Manner of Karel van Mander); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (Gillis van Valckenborgh?); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

In de hier uitgebeelde legende die werd opgetekend door Titus Livius, begaf een jonge edelman Caius Mucius zich gedurende de bezetting van de stad Rome in 507 voor Christus naar het vijandige kamp van de Etruskische koning Porsenna om deze te vermoorden. Hij vergiste zich en doodde per ongeluk diens secretaris. Mucius werd gegrepen en voor Porsenna gebracht. Om te bewijzen dat hij niet bang was voor folteringen, stak hij zijn hand in het vuur. Een handeling waaraan hij de bijnaam Scaevola (linkshandige) overhield. Onder de indruk van zoveel dapperheid, liet Porsena Mucius vrij. Mucius keerde terug naar Rome en drong aan op vredesonderhandelingen, waarmee de stad voor de ondergang behoed werd.1

Mucius Scaevola stond symbool voor de deugden geduld en trouw. Vooral in het laatste kwart van de zestiende eeuw werd het verhaal regelmatig in de schilder- en prentkunst uitgebeeld. Hier zien we het moment dat Mucius met zijn linkerhand zijn dolk in het vuur zet. Koning Porsenna zit rechts voor zijn tent, omringd door zijn soldaten. Voor hem ligt de gedode secretaris. Op de achtergrond zijn de contouren van een stad te zien, die Rome voor moet stellen.

De voorstelling is met pen in bruine inkt zeer schetsmatig opgezet, in korte halen en in elkaar overlopende halfopen en dichte rondjes. De korte, krasserige arceringen gebruikte de tekenaar om de figuren nader te definieren. Blauwe wassingen verlenen de tekeningen een schilderachtig karakter. De tekening werd in 1923 door Koenigs, samen met een andere tekening, Perseus en Andromeda (inv. nr. N 33), verworven als ‘in de manier van Karel van Mander’. In het inventarisboek van Koenigs hebben beide tekeningen een toeschrijving aan Gillis van Valckenborch (1566-1623) en als zodanig zijn ze gedocumenteerd in het RKD. Hoewel de kleine figuren enigszins verwant zijn aan figuren in de schilderijen van Gillis van Valckenborch, wijken de landschappen in de achtergrond van beide voorstellingen te zeer af van de drie bekende gesigneerde landschapstekeningen van Van Valckenborch om deze toeschrijving te kunnen ondersteunen.2

M.D. Henkel zette beide tekeningen ergens in het tweede kwart van de vorige eeuw op naam van Chrispijn van den Broeck (1524-1590).3 Een toeschrijving die blijkbaar op traditie stoelt: in Dresden bevindt zich van dezelfde hand nog een tekening De onderhandeling tussen Scipio en Hannibal, die ook aan Van den Broeck is toegeschreven.4 De tekenstijl waarin de kleine, nauwelijks uitgewerkte figuren zijn vervaardigd, wijkt echter teveel af van de consistente en zeer herkenbare tekentrant van Van den Broeck.5 De kleine in contour geschetste figuren, hun elegante houdingen, de bladslag en de vlotte opzet van de achtergrondarchitectuur vertonen meer verwantschap met de tekenstijl van kunstenaars als Louis de Caullery, Sebastiaen Vrancx en de zogenaamde Pseudo-Vinckboons, ook wel de Meester van het Hermitage-schetsboek genoemd.6 De benadering van het landschap en de begroeiing is zelfs dusdanig goed te vergelijken met een tekening van deze laatstgenoemde kunstenaar, Hoffelijk gezelschap voor een waterpaleis in een berglandschap in Darmstadt, dat een toeschrijving aan deze anonymus te rechtvaardigen is.7

Footnotes

1 Titus Livius, Ab Urbe Condita, boek 2: 12-13; Hall 1974, pp. 216-217.

2 Stockholm, Nationalmuseum, 1595 gedateerd; Verblijfplaats onbekend, 1595 gedateerd; Wenen, Albertina, Wenen, inv. nr. 8434; afgebeeld in Faggin 1963, ills. 13-14 en Benesch 1928, nr. 317.

3 Notitie op passepartout inv. nr. N 33.

4 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1967-102; Ketelsen/Hahn 2011, p. 193, ill.

5 Zie bijvoorbeeld de twee tekeningen van Chrispijn van den Broeck in Museum Boijmans Van Beuningen: De koperen slang (inv. nr. MB 1698) en De vlucht naar Egypte (inv. nr. N 62) en Van den Broecks Mucius Scaevola voor Porsenna in Amsterdam, Amsterdam Museum, inv. nr. A 18156. Schapelhouman 1979, nr. 9, ill. Ook Ursula Mielke onderschrijft de toeschrijving van deze tekeningen aan Chrispijn van den Broeck niet. E-mail correspondentie met de auteur, juni 2012.

6 Zie Bleyervelts catalogustekst voor de tekening Gezelschap in de tuin van een kasteel, toegeschreven aan de Pseudo-Vinckboons in dit museum, inv. nr. H 10. Het museum bezit nog een tekening die aan de meester wordt toegeschreven, opnieuw een Gezelschap in de tuin van een kasteel, inv. nr. H 11. Zie ook Beaujean 1998 over de tekenstijl van Louis de Caullery.

7 Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nr. AE 557, Bergsträsser 1979, nr. 34 (Louis de Caullery). Afgebeeld in Beaujean 1998, p. 401, ill. 5 (Pseudo-Vinckboons/Meester van het Hermitage-schetsboek). Beaujean geeft een opsomming van tekeningen die aan Pseudo-Vinckboons worden toegeschreven, p. 407, nr. 15.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel