:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Alexander Receiving the Keys of Babylon

Alexander Receiving the Keys of Babylon

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Alexander Receiving the Keys of Babylon
Material and technique Black chalk (traces), pen and brush and brown ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink, laid down
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 214 mm
Width 210 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Pieter de Jode (I)
Previously attributed: Johannes Stradanus
Accession number MB 1783 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark none (vV, 8?P; backing paper vH, ?P)
Inscriptions none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 105
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 960 (Stradanus); cat. 1869, no. 824 (Stradanus)
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening behoort, samen met inv. nrs. MB 1774, MB 1775, MB 1776, MB 1778, MB 1784, MB 1785 tot een groep van zeven tekeningen die gebeurtenissen uit het leven van beroemde keizers uitbeelden. Zie voor de toeschrijving en iconografie van de gehele groep inv. nrs. MB 1774, MB 1784 en MB 1785.

Het onderwerp van deze tekening is nagenoeg onbekend in de beeldende kunst. Alexander de Grote (356-323 BC) was koning van Macedonië, een staat in de noordoostelijke regio van wat nu Griekenland is. Dankzij een reeks gewonnen veldslagen tegen de Perzische koning Darius wist hij tijdens zijn korte leven het gehele Perzische rijk te veroveren, waardoor het zich uitstrekte van de Ionische zee tot de Himalaya. Het leven van Alexander was bekend dankzij verschillende bronnen. Daarvan was de serie boeken over het leven van de keizer door  Quintus Curtius Rufus uit de eerste eeuw na Christus, het meest bekend.1 De hier afgebeelde episode betreft het moment na Alexanders overwinning bij de slag van Gaugamela in 331 voor Christus, waardoor hij vrije doorgang naar Babylon verkreeg. Voordat Alexander de stad innam, kondigde hij aan dat Babylon niet geplunderd zou worden. Na Alexanders overwinning overhandigde Mazaeus, een edelman en hoge ambtenaar in het Perzische rijk, hem dan ook de sleutels van de stad Babylon. Alexander en zijn troepen konden ongehinderd de stad binnentrekken. Mazaeus werd beloond voor zijn hulp en werd satraap (landvoogd) van Babylonië.

De maker van deze tekening volgde Rufus nauwkeurig, en tekende hoe Mazaeus met zijn volwassen kinderen naar Alexander toekomt om zijn overgave aan te bieden. Vervolgens beschrijft Rufus hoe Alexander aan het hoofd van zijn troepen de stad binnenging alsof hij ten strijde trok, zoals ook hier links in de achtergrond te zien is. Bagophanes, de schatbewaarder en leider van de citadel, komt Alexander tegemoet. Hij biedt de koning, gezeten op een triomfwagen, allerhande geschenken aan, waaronder vee, paarden, leeuwen en olifanten.

Nog twee tekeningen, inv. nrs. MB 1784 en MB 1785, uit deze groep beelden episodes uit het leven van Alexander de Grote uit. Zij hebben echter een groter formaat  (ca. 215 x 272 mm). Wellicht is hier aan de linkerzijde ca. 62 mm van het blad afgesneden. 

Footnotes

1 Quintus Curtius, History of Alexander. Translated by J.C. Rolfe, Oxford 1962, 2, vols., vol. V 1: 17-21 (vol. I, pp. 332-333).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist