:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Vision of Constantine the Great

The Vision of Constantine the Great

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Vision of Constantine the Great
Material and technique Pen and brush and brown ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink and black chalk, laid down
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 196 mm
Width 262 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Pieter de Jode (I)
Previously attributed: Johannes Stradanus
Accession number MB 1778 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Inscriptions verso: Stradanús, in pencil (lower centre)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, nr. 957 (Johannes Stradanus); cat. 1869, nr. 821 (Johannes Stradanus); Paris/Rotterdam 2014, under no. 105
Material
Object
Technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening behoort, samen met inv. nrs. MB 1774, MB 1775, MB 1776, MB 1783, MB 1784, MB 1785 tot een groep van zeven tekeningen die gebeurtenissen uit het leven van beroemde keizers uitbeelden. Zie voor de toeschrijving en iconografie van de gehele groep inv. nrs. MB 1774.

De beroemde legende van het visioen van keizer Constantijn de Grote, waardoor deze zich bekeerde tot het Christelijke geloof is door de eeuwen heen veelvuldig uitgebeeld. Het is opgenomen in de beschrijving van zijn leven door zijn raadsman Eusebius.1 Aan de vooravond van de beslissende slag om Rome tegen zijn aartsrivaal keizer Maxentius in 312, verscheen in een droom een engel aan Constantijn die hem het Kruis toonde en de woorden sprak: ‘Onder dit teken zult u overwinnen’ (In hoc signo vinces). De volgende dag verving hij het embleem van zijn manschappen door een kruis of het chi ro teken en hij won vervolgens de slag om de Milvische brug. Maxentius kwam daarbij om, zoals te zien is in een andere tekening uit deze groep, inv. nr. MB 1776.  Voortaan was Constantijn alleenheerser over het westelijke deel van het Romeinse rijk. In deze tekening vindt het visioen kort voor de stijd zelf plaats en niet in een droom. De manschappen staan al klaar bij de Milvische brug om de strijd in te gaan.

Nog twee tekeningen uit deze groep, met afwijkende maten, beelden episodes uit de geschiedenis van Constantijn af. Het zijn De dood van Maxentius, inv. nr. MB 1776 en De stichting van Constantinopel inv. nr. MB 1775.

Footnotes

1 Hall 1974, pp. 73-74.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist