:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Fantasy Landscape with a Town on a Rocky Hill

Fantasy Landscape with a Town on a Rocky Hill

Anoniem (in circa 1575-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Fantasy Landscape with a Town on a Rocky Hill
Material and technique Black chalk (traces), pen and brush and brown ink, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 195 mm
Width 273 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Cornelis Cort
Previously attributed: Matthijs Cock
Accession number MB 1703 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1575-1600
Signature none
Watermark none (vV, 7P)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark none
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions Rotterdam 2004b
Internal exhibitions Het jaar rond met Bol (2004)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Geographical origin Italy > Southern Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Het opschrift Koek aan de keerzijde van dit berglandschap was ongetwijfeld de reden dat deze tekening in de negentiende eeuw abusievelijk aan Pieter Coecke van Aelst werd toegeschreven. Met de Antwerpse historieschilder, die actief was in de eerste helft van de zestiende eeuw, heeft dit landschap echter weinig te maken. Ook de door Friedländer gesuggereerde toeschrijving aan Matthijs Cock, die voor 20 maart 1548 in Antwerpen overleed, kan geen stand houden.1 De manier waarop dit landschap is getekend, met de krullerige boomstronken in de voorgrond suggereert namelijk eerder een ontstaansdatum in het laatste kwart van de zestiende eeuw.

Het onderwerp en de tekenstijl passen beter bij een kunstenaar als Cornelis Cort (1533-1578). Deze tekende graag Italiaanse vergezichten met priegelig getekende stadjes en huizen, verspreid over het berglandschap.2 Ook hier is sprake van een dergelijk landschap. Hoog op een afgeplatte berg ligt middenin de voorstelling een vestingstadje, waar de huizen vrijwel een voor een ingetekend zijn. Aan de voet van de berg ligt een kapel en ook rechtsvoor is een kapel op een heuvel te zien. In de heuvels in de achtergrond zijn nog twee stadjes schematisch aangegeven.

Naast tekenaar was Cort ook een begenadigd graveur, zoals blijkt uit de benadering van zijn landschappen. Hij gebruikte zijn grafische arceringstechnieken om zijn landschappen vorm te geven en ruimtewerking te creëren. Voor het suggereren van schaduw zette hij zijn arceringen zwaarder aan. Dit kwam in de graveerkunst overeen met de zogenoemde taille- techniek, die door hem werd geperfectioneerd.3 Hierbij varieert de graveur met de breedte en de diepte van de burijnsneden om zo het gewenste licht-donker effect te bereiken.

Ook deze tekening is opgebouwd uit dergelijke zwaardere en lichtere arceringen. Het effect is echter minder subtiel dan in de werken van Cort. Deze tekenaar laat zich vooral typeren door zijn vlotte, schetsmatige pennenstreek en de typische op elkaar gestapelde rotsen. In onderdelen toont de maker zich een getalenteerd kunstenaar, zoals in de overtuigende weergave van de huizen. Tegelijkertijd laat de tekening ook enkele zwakheden zien, zoals het onvolkomen perspectief van de hangbrug tussen de rotsen. De tekening is vermoedelijk ontstaan in de periode na het overlijden van Cort. De voorstelling ontbeert de verfijndheid die zo kenmerkend is voor Cort en zijn tijdgenoten. Bovendien wijzen de krullerige boomstronken op invloeden van een latere generatie tekenaars, zoals Gillis van Coninxloo en Antonie Mirou.

Footnotes

1 Informatie inventariskaart, zonder datering. Friedländer baseerde zijn toeschrijving vermoedelijk op vergelijkingen met tekeningen van Cock zoals het kustgezicht in Londen, Victoria & Albert Museum, inv. nr. Dyce.496; V. D’haene, ‘”Landscapes in the new Italian or antique way”. The drawn oeuvre of Matthijs Cock reconsidered’, Master Drawings 50 (2012), pp. 295-328.

2 Mielke besprak de kern van Cornelis Corts tekeningen in de catalogus van de Bruegel-tentoonstelling in 1975; Mielke in Berlin 1975, nrs. 149-152, ills. Daaraan kan een blad uit New York worden toegevoegd; New York, The Morgan Library and Museum, inv. nr. 1986.116; Stampfle 1991, nr. 55, ill.

3 Mielke in Berlin 1975, p. 118; Leeflang 2003, p. 15.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist