:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Last Supper

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Last Supper
Material and technique Pen and brown ink, brown wash, red chalk, framing lines in red chalk, framing lines in pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 375 mm
Width 240 mm
Artists Attributed to: Aertgen Claesz. van Leyden
Accession number MB 1699 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1555-1560
Signature none
Inscriptions 'aert van Leijden' (at lower right, in pen and brown ink), 'I V' (op the bench, at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Cornelis Ploos van Amstel (1726-1798), Amsterdam, his (†) sale, Amsterdam (Van der Schley et al.), 3 March 1800, Album BBB, no. 6 (’t Laatste Avondmaal van Christus en zyne Apostelen […], door denzelven [A. van Leyden]’), together with no. 5 (‘De Dooping in de Jordaan […], door denzelven’), fl. 6,5 to Schlij; Frans Jacob Otto Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on loan to the museum since 1849
Exhibitions Utrecht 1913 (suppl.), no. 22 (Aertgen van Leyden); Amsterdam 1939, no. 101e (Aertgen van Leyden)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 493 (Aertgen van Leyden); cat. 1869, no. 373 (Aertgen van Leyden); Beets 1914, pp. 99-100 (Aertgen van Leyden); Bock/Rosenberg 1930, p. 64, under no. 13450 (Dutch School, 16th Century); Popham 1932, p. 88, under no. 89 (rejected Aertgen van Leyden); Winkler, 1935, pp. 125, 128 (n. 1) (Aertgen van Leyden); Van Gelder 1936, p. 152 (Aertgen van Leyden); Hoogewerff III, 1939, pp. 409-411, 413; Regteren Altena 1939, pp. 17, 18, 136, 232; Bergsträsser 1979, p. 86, under no. 65; Balm 2006, p. 24, 30-32, 34-38
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Bij het afbeelden van het Laatste Avondmaal, in het Nieuwe Testament beschreven door Matteüs, Marcus en Lucas, kon gekozen worden voor twee momenten. Christus’ zegening van het brood en de wijn, dat in de kerk de grondslag vormde voor de eucharistie of het verraad van Judas. Het laatste wordt hier getoond. Aan een rechthoekige tafel, die schuin in de ruimte is geplaatst, zitten Christus en zijn leerlingen. Christus vertelt zijn discipelen dat een van hen hem zal verraden. Geschrokken vraagt iedere leerling hem: ‘ik toch niet, heer?’, zoals hier is te zien. Christus zit met Johannes de Evangelist in zijn armen, aan het hoofd van de tafel. Links van hem (voor ons rechts) kijkt Judas de andere kant op: hij is diegene die zijn meester zal verraden. De ruimte waarin de gebeurtenis zich afspeelt is open en biedt aan de linkerzijde een doorkijk naar achter. Daar vindt de voetwasssing plaats (Johannes 13: 4-17). Dit geschiedt op dezelfde avond, voorafgaand aan Jezus’ aankondiging. Als Christus de voeten van Petrus wil wassen, protesteert deze maar laat het op aandringen van zijn meester toch toe.1

De tekening wordt al lange tijd aan Aertgen van Leyden toegeschreven, zo blijkt uit een achttiende eeuwse annotatie met die naam op de voorzijde.2 De toekenning is nooit betwijfeld. T raditioneel wordt verwezen naar de verwantschap met prenten van Bartholomeus Dolendo naar Aertgen van Leyden, zoals diens Vier evangelisten (afb.).3 Beets beschouwde het als een laat werk van de kunstenaar, rond 1550 vervaardigd. De tekening hoort bij vijf andere bladen met voorstellingen uit het leven van Christus, die met elkaar werden aangeboden in de veiling van de nalatenschap van Cornelis Ploos van Amstel in 1800.4 Het betreffen de Annunciatie en de Aanbidding der koningen in Berlijn, de Doop van Christus in Frankfurt, de Vlucht naar Egypte en de Besnijdenis in Darmstadt. Alle zijn vervaardigd in dezelfde techniek en op hetzelfde formaat.5 Behalve bij de Besnijdenis, is bij elke voorstelling in de achtergrond een tweede scène afgebeeld: achter de Aanbidding der koningen vindt nog eens de besnijdenis plaats; in de Doop van Christus is de prediking van Johannes de Doper te zien; de Vlucht naar Egypte toont in het landschap erachter de soldaten van Herodes die op zoek zijn naar het Christuskind. Aangezien de Besnijdenis geen tweede voorstelling toont en de gebeurtenis ook al is afgebeeld in de Aanbidding der koningen, kan het zijn dat de tekening geen onderdeel uitmaakte van de reeks.6 De tekeningen zijn waarschijnlijk ontwerpen voor een reeks glasvensters met taferelen uit het leven van Christus. Ze zijn alle zes in de bovenhoeken afgerond en ook het kader en de horizontale lijn onder het midden in rood krijt wijsen hierop. De horizontale lijn geeft aan waar de loodlijn van de samengevoegde glaspanelen zou gaan lopen.

De tekenstijl sluit aan bij de beschrijving van Aertgens werk door Karel van Mander in zijn Schilder-boeck uit 1604. Van Mander meende bijvoorbeeld dat Aertgen weliswaar mooie en kunstige composities vervaardigde, maar dat zijn figuren soms wat slordig en onbehagelijk aandoen.7 Ook hier is de compositie gebalanceerd en zijn de figuren wat verwrongen. Ook de door Van Mander vermelde invloed van Maarten van Heemskerck op zijn late werk is hier aanwijsbaar. Voor bepaalde motieven baseerde Aertgen zich op Heemskercks reeks etsen van Het leven van Christus uit 1548. Zo is de man die links vooraan met zijn ellenbogen op tafel leunt in spiegelbeeld ontleent aan eenzelfde figuur in Heemskerck ets met Het laatste avondmaal.8

Binnen het toegeschreven oeuvre van Aertgen van Leyden is de groep tekeningen het meest verwant aan drie schilderijen met De kruisiging, De opstanding en De hemelvaart van Christus en aan een serie van elf ontwerpen voor glasvensters met taferelen uit het leven van de profeet Elisha, die door Lootsma recent overtuigend zijn toegeschreven aan Aertgen.9
De tekeningen zijn vervaardigd in dezelfde techniek en hebben ongeveer dezelfde maten en vorm als de reeks waar het Rotterdamse Avondmaal toebehoort. Ook zijn beide series op vergelijkbare wijze getekend: met fijne, onregelmatige en onderbroken contouren en met goed geplaatste wassingen die de voorstellingen grotendeels vormen. De drie schilderijen in Leiden en de Elisha-reeks worden in de tweede helft van 1550 gedateerd. Op basis daarvan kan dezelfde ontstaansdatum voor het Laatste Avondmaal en de andere tekeningen uit de reeks worden gesuggereerd.

Footnotes

1 De twee verhalen werden vaker met elkaar in een voorstelling afgebeeld, zoals in het triptiek met het Laatste Avondmaal van een anonieme Noordnederlandse kunstenaar uit circa 1521, waar de twee taferelen op dezelfde wijze in een ruimte geënsceneerd zijn. Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 31199; L. Helmus (ed.), Catalogue of paintings 1363-1600. Centraal Museum Utrecht, Utrecht 2011, nr. 48, ill.

2 Mogelijk van Cornelis Ploos van Amstel. Zie ook de inscriptie op de voorzijde van het vermeende portret van Carolus Clusius door Anthonis Mor, inv. nr. N 188.

3 Hollstein V, 1951, nrs. 13-14. Beets in Utrecht 1913, p. 54, nr. 23; Beets 1914, p. 100. Winkler 1935, p. 125.

4 Winkler 1935, p. 125.

5 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 13449-13450; Winkler 1935, p. 127, ill 10(Aanbidding der Koningen); Frankfurt, Städel Museum; Winkler 1935, p. 127, ill 11; Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nrs. AE 419-AE 420; Bergsträsser 1979, nrs. 65-66, ill. Winkler 1935, p. 31. De twee tekeningen in Darmstadt en de Aanbidding der Koningen in Berlijn hebben ook een bokje als watermerk. Darmstadt: vergelijkbaar met Briquet 2864, Berlijn: vergelijkbaar met Briquet 2868. Met dank aan Holm Bevers voor het uitlenen van fotomateriaal voor studiedoeleinden. Hij stelt een toeschrijving van de tekeningen aan de werkplaats van Aertgen van Leyden voor. E-mail correspondentie met de auteur, november 2012.

6 Ook de houtsnedes van Lieven de Witte ter illustratie van Dat leven ons Heeren uit 1537 tonen afwisselend een of twee taferelen in een afbeelding. Balm 2006, p. 32. Zie I. Veldman, K. Van Schaik, Verbeelde boodschap. De illustraties van Lieven de Witte bij ‘Dat leven ons Heeren’ (1537), Haarlem/Brussel 1989.

7 Van Mander 1604 (ed.), p. 207 (fol. 237 r)

8 Balm 2006, p. 37. New Hollstein 1993-94, I, nr. 285.

9 Balm 2006, p. 33. Leiden Lakenhal, inv. nrs. S 253, S 252, S 254 Ketelsen/Hahn 2011, p.147, ills.1-3. Lootsma in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 147-153, ills.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Aertgen Claesz. van Leyden

Leiden 1498 - Leiden 1564

Bekijk het volledige profiel