:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Remains of the Roman Monument for Diana at Bollendorf, Germany

The Remains of the Roman Monument for Diana at Bollendorf, Germany

Anoniem (in circa 1575-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Remains of the Roman Monument for Diana at Bollendorf, Germany
Material and technique Pen and brown ink, framing lines (traces) in black and red chalk
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 198 mm
Width 150 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Maarten van Heemskerck
Accession number Heemskerck 8 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1575-1600
Signature none
Inscriptions 'DEAE DIANAE / Q:POSTUMIUS / POTENSIU . S' (on the monument, in pen and brown ink), '307' (verso, at lower left, in pencil), 'Heemskerck' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
External exhibitions The Fall of the Roman Empire (2022)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 377 (Maarten van Heemskerck); cat. 1869, no. 251 (Maarten van Heemskerck); cat. 1901, no. 307; Preibisz 1911, p. 103 (not Maarten van Heemskerck)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Het hier getekende monument voor Diana bevindt zich in de Duitse Eifel, vlakbij de grens met Luxemburg. Het is gesitueerd op loopafstand van de rivier de Sûre, in de bossen naast Slot Weilerbach in het plaatsje Bollendorf. Het beeld dateert uit de tweede eeuw na Christus en is gehouwen uit een natuurlijke rotspartij. Aan de bovenkant zijn – ook nu nog – de restanten te zien van twee menselijke voeten, dierenpoten en zuilen. Op basis van brokstukken die zich in de negentiende eeuw nog rondom het monument bevonden, vermoedt men dat het oorspronkelijk de vorm van een piramide of obelisk moet hebben gehad. Mogelijk hoorde het bij de Romeinse villa Bolagna, waarvan de overblijfselen zich in het Landesmuseum in Trier bevinden.1

In de eerste tekeningencatalogi van het museum is de tekening opgenomen als Maarten van Heemskerck. Preibisz schrijft de tekening echter terecht af.2 De slordig geplaatste kruisarceringen en de met vlotte halen getekende begroeiing, wijkt af van de wijze waarop Heemskerck zijn landschappen en monumenten in zijn schetsboeken tekende.3 De tekening kan vermoedelijk later worden gedateerd: deze wijze van arceren doet vaag denken aan enkele pentekeningen van Lodewijk Toeput (c. 1550-1603/1605), zoals diens Vlucht naar Egypte in Florence.4 Het is goed mogelijk dat deze studie in situ is gemaakt door een Nederlandse of Vlaamse kunstenaar tijdens zijn reis naar of van Italië in het laatste kwart van de zestiende eeuw.

Footnotes

1 W. Danse, M. Meijer, Rijn, Eifel, Moezel, Den Haag 2006, p. 93; Steiner 1854, p. 72

2 Preibisz 1911, p. 103. Op het oude passepartout staat een toeschrijving aan Giovanni Antonio Dosio (1533-1609) vermeld, gesuggereerd door Van Gelder. Dosio, die zich ondermeer bezig hield met beeldhouwkunst, architectuur en tekenkunst, staat bekend om zijn vele getekende studies van antieke monumenten. Zie bijvoorbeeld zijn schetsboek in Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. C. Hülsen, Skizzenbuch des Giovannantonio Dosio im staatlichen Kupferstichkabinett zu Berlin, Berlin 1933.

3 Zie Hülsen/Egger 1913-1916/1975.

4 Florence, Uffizi, Gabinetto Disegni e Stampe, inv. nr. 606P. Gerszi 1992, pp. 368-369, 384, nr. 3, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist