:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Rape of a Sabine Woman

The Rape of a Sabine Woman

Anoniem (in circa 1600-1650)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Rape of a Sabine Woman
Material and technique Red and black chalk, on brown prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 415 mm
Width 254 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Copy after: Jan Harmensz. Muller
Accession number DN 198/95 a (PK)
Credits Gift Dr A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1923
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark Anchor in a circle (50x47 mm, on P6 from the left, near the centre, below his genitals; vH, 9P, cropped folio), somewhat similar to Briquet 464 (Italian, doc. Innsbruck 1489, Graz 1485, Brünn 1487, Breslau 1488). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions '127' (at upper right, in pink chalk), 'NO.[..]' (at upper left, in pencil, partially erased), '37 [..]' (at upper right, in pencil, partially erased)
Collector Collector / Adriaan Domela Nieuwenhuis
Mark B. Jolles (L.381), A.J. Domela Nieuwenhuis ( L. 356b missing)
Provenance Boguslaw Jolles († 1912), Dresden/Vienna, his sale, Munich (Helbing), 28-31 October 1895, no. 414 (‘Jan Müller’), (?) to Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935), Amsterdam/Munich [L.356b], by whom, through the mediation of Dr. H.J.M. Weve, presented to the museum in 1923
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit is een zeventiende-eeuwse kopie naar de gravure De roof van een Sabijnse maagd van Jan Harmensz Muller naar een ontwerp van Adriaen de Vries.1 Omstreeks 1598 maakte Jan Muller een reeks van drie gravures naar een verloren gegaan wasmodel van Adriaen de Vries, voorstellend de roof van een Sabijnse maagd. De prenten, die de uitgebeelde personen steeds vanuit een ander gezichtspunt tonen, kunnen gedateerd worden op basis van de watermerken in de proefdrukken.2

Het natekenen van grafiek was volgens vrijwel ieder traktaat over tekenkunst een belangrijke oefening voor een kunstenaar in opleiding.3 De anonieme kunstenaar die deze kopie tekende, was uitsluitend geïnteresseerd in de anatomie en houdingen van beide uitgebeelde personen, die hij vormgaf met een fijnmazig patroon van parallelle en kruisarceringen. De achtergrond liet hij weg en schaduwen van hun lichamen werden alleen met grijs krijt gesuggereerd.

Footnotes

1 TIB dl. 4, p. 511, nr. 78.

2 Filedt Kok 1994, p. 252. Zie voor de prentenserie ook Schapelhouman 1987, nrs.

3 Leeflang 2003, p. 20; Schapelhouman 1987, nrs. 26-28.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist