:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mountain Landscape with a Ruin

Mountain Landscape with a Ruin

Anoniem (in 1595)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mountain Landscape with a Ruin
Material and technique Pen and brown ink, brown and blue wash, framing lines (partial) with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 187 mm
Width 309 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Peter Stevens (II)
Accession number D I 96 (PK)
Credits Loan Cultural Heritage Agency of the Netherlands (former Koenigs collection), 2004
Department Drawings & Prints
Acquisition date 2004
Creation date in 1595
Signature none
Watermark Coat of arms, ornamented shield with three towers on top of a water gateway, with a fish below (91x63 mm, in the centre, on P3-5 from above; vV, 7P, folio), very similar to Briquet 2347 (arms of the German city of Wernigerode in the Harz area, produced in one of the two local papermills, owned by the families Rethmer and Runge, doc. Bremen 1597, Brunswick 1598, Halberstadt 1599, Zell and Soltau 1600). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'dmi' or 'dnu [?]', '22 Maijn .1.5.9.5' (at lower centre, on separate strip, in pen and brown ink), '448' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark J. Gulston or Comte de Caylus (L.474, as Pseudo-Crozat), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Anonymous collector (L.474); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (German, 1595); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; unlawfully acquired by the Nazi’s, 1940 as part of a group of 528 drawings and transported to Dresden; where looted by the Red Army, 1945 and brought to Kiev, together with 138 other drawings and 3 prints, 1947; restituted to the state of The Netherlands, 2004; on loan to the museum since 2004
Exhibitions Rotterdam 2004, no 138
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Elen 1989, no 29 (as ‘German, 1595’); Elen 2004, p. 22 and no 138, col.ill
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Twee anonieme landschappen (inv. nrs. D I 96 en DI 97) worden gekarakteriseerd door bruine en blauwe wassingen. De ene tekening (inv. nr. D I 96), toont een ruïne te midden van hoge bergen waarop hier en daar bomen groeien, met linksachter in het dal de schetsmatige contouren van een stad. De andere tekening (inv. nr. D I 97) stelt ook een berglandschap voor, met een ploegende boer die zijn land bewerkt. Links staan enkele huisjes en een windmolen op een heuvel, middenachter is opnieuw een stad te zien.

In de collectie Koenigs waren beide tekeningen opgenomen als ‘anoniem Duits’, wellicht (deels) op basis van het opschrift op een tekening (inv. nr. D I 96). Na terugkeer uit de Oekraïne in 2004 werden ze op naam van Pieter Stevens gezet, op grond van vergelijking met een aan deze kunstenaar toegeschreven Gefantaseerd berglandschap met bebouwing dat zich voorheen in de Unicorno Collectie in Den Haag bevond.1 Die tekening is echter veel zorgvuldiger uitgewerkt dan de twee Rotterdamse bladen. De bouwwerken en ruïnes hebben heldere vormen en de suggestie van diepte is, mede door de licht-donkercontrasten in de aangebrachte wassingen, overtuigend. De Rotterdamse berglandschappen zijn daarentegen getekend met uiterste losse penlijnen – zó los dat op de ene tekening (inv. nr. D I 96) de ruïne nauwelijks is te onderscheiden van de bergen eromheen. Bovendien is op beide tekeningen de dieptewerking bijzonder beperkt.

De twee tekeningen zijn ongeveer even groot, hebben dezelfde herkomst en zijn op het eerste gezicht stilistisch verwant. Toch is niet zeker dat één kunstenaar ze maakte. Van de twee tekeningen is de 1595 gedateerde kwalitatief de beste. De andere (inv.nr. D I 97) is beduidend grover uitgevoerd, vooral in de linkerhelft. De boomgroepen in de achtergrond zijn getekend met eenvoudige, ronde haaltjes en de lucht is met enkele streken van blauwe waterverf gevuld. Ook zijn in beide tekeningen de arceringen verschillend: op de 1595 gedateerde tekening zijn schaduwpartijen aangeduid met snel opgezette, horizontale, verticale en golvende penlijnen, terwijl in de rotspartijen op de andere tekening met diagonale arceringen volstaan is.

Niet alleen het berglandschap uit de Unicorno Collectie maar ook andere tekeningen van Pieter Stevens zijn veel zorgvuldiger en verfijnder getekend dan de twee Rotterdamse tekeningen.2 Dit tweetal is dan ook hoogstwaarschijnlijk niet door de kunstenaar zelf gemaakt, maar door één of twee kunstenaars uit zijn omgeving.

Footnotes

1 Rotterdam 2004, p. 22, p. 26 (n. 38). Zie voor dit berglandschap Amsterdam/Dordrecht 1994, nr. 2; veilingcatalogus Amsterdam (Sotheby’s), 19 mei 2004, nr. 12.

2 Zie ook inv. nr. MB 1779. Een goede vergelijking biedt daarnaast bijvoorbeeld De verzoeking van Christus in Budapest, Svépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1384; Gerszi 1971, nr. 243; Paris 2008a, nr. 54. Ook deze tekening is uitgevoerd met pen en bruine inkt en bruine en blauwe wassingen, maar opnieuw veel krachtiger en zorgvuldiger. Vergelijk ook Boslandschap met een ruïne en reizigers, gedateerd 1597, particuliere collectie, zie ’s-Hertogenbosch 2001, nr. 66.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist