:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Olafur Eliasson - Notion motion

Museum Boijmans Van Beuningen toonde van 18 juni tot en met 18 september opnieuw de monumentale installatie ‘Notion motion’ (2005) van de Deens-IJslandse kunstenaar Olafur Eliasson (Kopenhagen, 1967). Geïnspireerd door de wetten van de natuur en in het bijzonder de reflectie van licht op water, creëerde hij speciaal voor de 1.500m2 grote Bodonzaal van het museum ‘Notion motion’.

Licht en water

Voor Museum Boijmans Van Beuningen ontwikkelde Eliasson één grote installatie waarin de visualisering van lichtgolven centraal staat. Deze wordt zichtbaar gemaakt door een wisselende interactie tussen licht en water. Dit proces wordt op monumentale wijze in de tentoonstellingszalen van het museum gepresenteerd. Eliassons werk speelt met de gedachte dat een bewuste perceptie het potentieel van verandering in zich heeft. Veel van zijn installaties zijn gebaseerd op de vraag: waar in de samenleving kunnen we nog steeds onze zintuigen gebruiken om onze omgeving te definiëren, in plaats van alleen maar gedefinieerd te worden door onze omgeving?

Doordat er in Eliassons werk een directe relatie ontstaat tussen de bezoeker en de omgeving, maakt dat je als bezoeker je bewust wordt van de mogelijkheden om zelf die omgeving te veranderen. Niet de omgeving staat centraal, maar de bezoeker.

Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut
Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut
Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut
Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut
Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut
Olafur Eliasson, ‘Notion motion’, 2005. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2005. Foto: Hans Wilschut

‘Fysieke betrokkenheid is ook een denkproces, zoals het denkproces een relatie met het fysieke heeft’

Olafur Eliasson

Uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen

‘Notion motion’ sluit aan bij een reeks onvergetelijke installaties die speciaal voor de Bodonzalen van Museum Boijmans Van Beuningen zijn gemaakt in navolging van onder andere Ernesto Neto’s ‘Celula Nave’ en Carsten Höllers installatie ‘Divided Divided.’

Het is niet de eerste keer dat ‘Notion motion’ getoond wordt. Het kunstwerk maakt deel uit van de vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen en is in 2005 door de Han Nefkens Foundation van schrijver en verzamelaar Han Nefkens aan het museum geschonken. Deze zomer heeft iedereen de kans zich opnieuw, of misschien wel voor het eerst, onder te laten dompelen in deze fabelachtige installatie.