Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
t/m 14 april 2011

Interventie #14 Hans Wilschut - Perforated Perspective

In het trappenhuis van Museum Boijmans Van Beuningen maakte Hans Wilschut (1966) een installatie met foto’s die hij heeft gemaakt tijdens zijn reizen. Fotograaf Hans Wilschut kijkt met zijn gigantische foto's achter de grenzen van de stedelijke werkelijkheid. Hij fotografeerde in China en in Johannesburg en toonde drie van zijn werken in Museum Boijmans Van Beuningen.

'Perforated Perspective', de foto die Wilschut maakte in Nanjing, China, speelt met de architectuur van het trappenhuis. Met een telelens maakte Wilschut twee foto's die later aanelkaar vast werden gemaakt -en vervolgens exact dezelfde verhouding bleek te hebben als die van de muur bij het trappenhuis! Als kijker word je de horizon ingetrokken door de diepte van de foto; bijna lijkt het alsof je naar buiten kijkt -naar een museumpark vol hoogbouw- in plaats van tegen een muur met daarop een gigantische foto.

Wilschuts andere twee werken, die hij maakte in Johannesburg, hingen onder de trap en habben ook iedere op hun beurt een extra effect. 'Touch' laat de kwetsbare kant van de hedendaagse metropool zien. 'Relocation' toont het samengaan van de eerste en de derde wereld.

Hans Wilschut exposeerde ook in 2005 in Museum Boijmans Van Beuningen. Tevens waren zijn werken te zien in Shanghai, Johannesburg en Rotterdam. Tijdens de tentoonstelling ‘Perforated Perspective’ verscheen een monografie over zijn werk getiteld ‘Still Motion. Lyric Reflections on Urbanism’.