Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
VMBO en PrO, HAVO en VWO Alle niveaus

Van Bosch tot Warhol in de klas

In Museum Boijmans Van Beuningen kun je door de (kunst)geschiedenis wandelen, van de middeleeuwen tot en met het surrealisme. Je vindt er bekende topstukken waarvoor mensen van over de hele wereld naar Rotterdam komen.

De rondleiding Van Bosch tot Warhol neemt leerlingen mee langs een aantal van die topstukken. Waarom kent iedereen De Marskramer van Jheronymus Bosch, wat maakt Titus van Rembrandt zo bijzonder, en wat spreekt mensen toch zo aan bij de Venus van Salvador Dalí? Het programma is uit te breiden met een workshop waarin de leerlingen geïnspireerd door verschillende schilderstijlen een eigen versie van de toren van Babel schilderen. Met onderstaande informatie kun je een bezoek aan het museum voorbereiden en/of verwerken.

Voorbereiding op het bezoek: opdracht

Je kunt het bezoek met je leerlingen als volgt voorbereiden: vertel kort over het aankomende bezoek aan het museum. Toon een aantal wereldberoemde kunstwerken uit de collectie van het museum. Kennen de leerlingen deze werken? Waarom zouden deze werken zo wereldberoemd zijn? Zouden de leerlingen deze kunstwerken zelf thuis willen hebben? Waarom wel/niet?

Waarom is sommige kunst zo duur?

In het filmpje gaat presentator Maurice Lede op zoek naar het antwoord op de vraag wat ervoor zorgt dat sommige kunstwerken zo enorm veel geld waard zijn.

Waarom is sommige kunst zo duur?

Doe-opdracht

Verdeel vervolgens de klas in duo’s of trio’s. Laat ieder groepje kort bespreken wat een kunstwerk een topstuk maakt. Gaat het om het gebruikte materiaal, ouderdom, idee of verhaal, naam van de kunstenaar? Of zijn er nog andere redenen te noemen? Laat hen de redenen op losse post-its schrijven. 

Verzamel de post-its en sorteer ze: welke horen bij elkaar, passen bij elkaar, zijn hetzelfde? Plak ze in groepjes op een muur, zodat ze goed te zien zijn. 

Kies daarna een aantal (prikkelende, opvallende, of misschien wel voor de hand liggende) redenen uit. Lees de redenen één voor één voor. Leerlingen bedenken telkens voor zichzelf of ze het terecht vinden dat deze reden er voor zorgt dat een kunstwerk een topstuk is, of dat het volgens hen maar onzin is. Zijn ze vóór of tegen? 

Voor-en tegenstanders gaan bij elkaar zitten en debatteren vervolgens om de reden. Is het terecht, onzin of iets anders? Kunnen de leerlingen het eens worden? 

Uiteindelijke doel is (minstens) drie redenen te verzamelen waar de meerderheid van de klas zich in kan vinden: wat maakt een kunstwerk voor uw klas een topstuk?

Video's

Tip: onderstaande video's vertellen meer over een aantal topstukken van het museum.

Jheronymus Bosch, De Marskramer, 1490 – 1505
Pieter Bruegel de Oude, Toren van Babel, ca. 1560
Rembrandt, Titus aan de lessenaar, 1655
Oscar Kokoschka, Dubbelportret, 1919
Salvador Dalí, Venus van Milo met laden, 1936/1964

Blog

Bekijk hier een blog van docent Anja Marbus over een topstuk van het museum: 'Het Norfolktriptiek' (Anoniem), ca. 1415. 

Verwerkingsopdracht

Het bezoek aan het museum kunt u bij terugkomst op school op verschillende manieren verwerken: 

  1.  Leerlingen kiezen twee of drie topstukken van het museum. Vervolgens verwerken ze deze kunstwerken in een eigen kunstwerk tot een nieuw top-topstuk. Ze denken daarbij na over: 
    - welke onderdelen ze combineren en welke onderdelen ze weg laten (kleur, vorm, voorstelling, enz.)
    - de materialen die ze gebruiken
    - het eventueel zelf toevoegen van aspecten, waardoor bijvoorbeeld een nieuw verhaal ontstaat
    - een titel van het nieuwe kunstwerk.
  2. Leerlingen kiezen een actueel onderwerp of verhaal, bijvoorbeeld iets in het nieuws of een populair boek/ film. Vervolgens verwerken zij dit in een schilderij of 3-D werkstuk (klei, was, collage). Zij werken het onderwerp in hun kunstwerk uit in een stijl van een beroemde kunstenaar. Ze kiezen hierbij uit de stijlen van: 

    Rembrandt van Rijn; donkere, bruinachtige kleuren, grove verftoets 
    Piet Mondriaan: abstraheren en rechte lijnen, primaire kleuren, zwart, wit 
    - Wassily Kandinsky: abstraheren, vormen aangeven met slechts een paar lijnen 
    Claes Oldenburg: uitvergroten van alledaagse voorwerpen 

    Kunnen medeleerlingen na afloop zien welke kunstenaar de inspiratiebron is geweest? 
  3. Topstukken hebben vaak een bijzondere lijst of sokkel. Leerlingen bepalen hun favoriete kunstwerk in het museum en ontwerpen hiervoor een sokkel of lijst. Ze denken na over formaat, kleur, materiaal. Ook maken ze in hun ontwerp duidelijk waarom de sokkel of lijst speciaal voor dat kunstwerk is, bijvoorbeeld door de gebruikte kleuren, vormen enz. Vervolgens werken ze het ontwerp uit in 3D. Indien mogelijk plaatsen ze uiteindelijk een foto van het kunstwerk in het schilderij of op de sokkel.