Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
VMBO en PrO, HAVO en VWO Alle niveaus

Kunstonderdompeling in de klas

Kunst hoeft niet geschilderd te zijn en aan een muur te hangen. Soms zijn kunstwerken heel (inter)actief: je kunt erin liggen, een balletje in trappen of zelfs op plassen.

De museumles Kunstonderdompeling neemt de leerlingen mee in de wereld van de kunstwerken die niet voldoen aan het cliché. Ze maken kennis met andere vormen van kunst: de readymade, kunst op de grens van vormgeving, videokunst, installaties of kunst waar je zelf onderdeel van wordt. 

Met onderstaande informatie kunt u een bezoek aan het museum voorbereiden en/of verwerken.

Voorbereiding van het museumbezoek

Je kunt de leerlingen als volgt voorbereiden op een museumbezoek: 

  1. Inventariseer de ideeën en denkbeelden die leerlingen met betrekking tot kunst hebben:
    - Hoe ziet kunst er volgens hen uit?
    - Waar kun je kunst vinden?
    - Waar moet een goed of mooi kunstwerk volgens hen aan voldoen
    - Welke kunst in de omgeving van school of hun huis spreekt hen aan, of juist niet?
    - Etc.
    Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een klassengesprek, een mindmap of een collage.
  2. Verdeel de klas in groepjes van circa drie leerlingen. Laat ze elk een van de werken kiezen die in de rondleiding voorkomen (zie hieronder ‘Werken uit de rondleiding, te zien op Collectie Boijmans Online’). Laat elk groepje een kort onderzoek naar het kunstwerk doen: waar is het te zien in het museum, wat is het, waarom kun je er in, is het noodzakelijk dat je er in gaat? Hoe zou het zijn om in het kunstwerk te staan/zitten/liggen? 
  3. Laat elk groepje de verzamelde informatie in een collage van beeld en woord verwerken. 
  4. Geef hen vlak voor het bezoek aan het museum de opdracht om in het museum een foto van zichzelf te maken terwijl ze in het kunstwerk staan/liggen/zitten.

Video's

Tip: onderstaande video's gaan over kunstwerken die in de museumles voorkomen.

Pipilotti Rist, Laat je haar neer, 2009

In de installatie ‘Laat je haar neer’ kun je de dagelijkse dingen even achter je laten, om je letterlijk zwevend in de lucht over te geven aan de videokunst. Achter het entreegebied ontwierp Pipilotti Rist een plek om aan het begin van een museumbezoek te ontspannen of om tussendoor op te laden.

'Laat je haar neer' in het entreegebied van Boijmans

Yayoi Kusama, Spiegelkamer, 1965 (1998)

De herhaling van Kusama’s werk is in muziek verwerkt door het gebruik van 'loops’, fragmenten die zich telkens herhalen. Geen volle akkoorden, maar 'dots' die je terug hoort in de eenvoud van de vioollijnen.

Art Rocks 2014 geïnspireerd op 'Spiegelkamer'. Bird in a Glasshouse: Multiplied.

Claes Oldenburg, Schroefboog, 1982

Claes Oldenburg komt tot zijn idee voor deze sculptuur door Rotterdamse plannen voor de bouw van een brug over de Nieuwe Maas. Voor de Nieuwe Maas stelde hij zich een brug voor zich in de vorm van een gigantische schroef. In opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen maakte Oldenburg naar aanleiding van idee een maquette, een ets en een grote sculptuur. De schroefsculptuur zou niet zo groot als een brug over de Nieuwe Maas worden, wel werd het formaat zo groot dat het beeld precies in het museum paste. Claes Oldenburg koos zelf deze plek aan de vijver, waar het beeld in zijn ogen goed tot zijn recht zou komen.

De 'Schroefboog' als brug over de Maas

Verwerkingsopdracht

Blik terug op het museumbezoek. Haal ook de voorbereidende les nog even aan: heeft het museumbezoek een ander beeld van kunst gegeven? Laat hen de foto die ze in het museum hebben gemaakt gebruiken als een toelichting. 

Vervolgens ontwerpen leerlingen hun eigen kunstwerk waar je in/op/onder kan, geïnspireerd op een van de kunstwerken die ze in het museum zagen. Zie kiezen uit de volgende mogelijkheden: 

Laat de leerlingen zich verdiepen in het kunstwerk waardoor ze zich laten inspireren. Dit kan door de informatie online en door de video’s die er over gemaakt zijn. 

Leerlingen denken na over het formaat, de materialen, de binnen- en buitenkant. Wat doet de beschouwer? Liggen, rondlopen, sporten, of iets anders? Heeft het een functie, of moeten bezoekers er vooral van genieten? Waar zou het kunstwerk in het museum kunnen komen te staan? Eventueel werken de leerlingen hun ontwerp op schaal uit in een 3D-versie.