Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
Speciaal onderwijs Groep 7 en 8

Ruimte vangen

Duur
1h 30m

Door goed te kijken, te verwoorden en zelf een experiment uit te voeren ontdekken de kinderen in het museum van alles over standpunten, kijklijnen, verhoudingen, perspectief en verdwijnpunten.

Het verbeelden of voelbaar maken van ruimte is iets dat veel kunstenaars bezighoudt. Bijvoorbeeld in ruimtelijke constructies of in de poging de ruimte te vangen op het platte doek. Hoe krijgt een schilder het voor elkaar dat wij een doek soms als ruimte ervaren? Wat is een verdwijnpunt? Kunnen we dat punt zien? En tot hoe ver kunnen we kijken in de oneindige spiegelkamer van kunstenares Yayoi Kusama?

Je kunt de les voorbereiden aan de hand van het lesmateriaal van Ruimte vangen in de klas.

Wij hanteren een reserveringstermijn van minimaal 3 weken. In de reserveringsmail graag het volgende vermelden:

  • Gewenste museumles
  • Gewenste datum en tijd (bij voorkeur enkele opties)
  • Aantal leerlingen
    (maximaal 10 leerlingen plus 1 of 2 begeleiders per groep, meer groepen tegelijkertijd is mogelijk)
  • Groepsinformatie (zoals groep/niveau, voorkennis)
  • Contactgegevens (school en contactpersoon)
  • Eventuele andere relevante informatie over de groep (zoals rolstoelen / slecht ter been)

Gratis busvervoer voor het basisonderwijs
Sinds oktober 2008 brengt de Boijmans Museumbus basisschoolkinderen in de regio Rotterdam gratis naar het museum en terug naar school. Hierdoor wordt het museumbezoek voor tienduizenden schoolkinderen laagdrempeliger en toegankelijker. Voor meer informatie over het rijgebied en het aanvragen van de bus klik hier.

Leerdoelen

In deze museumles

  • komen de kinderen spelenderwijs door te doen tot inzicht
  • komen de kinderen samen tot een oplossing (coöperatief leren)
  • komen rekenkundige begrippen als vorm, formaat, zijde, lengte en breedte aan bod
  • proberen we het denken zichtbaar en hoorbaar te maken

Boijmans Taal- en rekenprogramma

Deze les is ontwikkeld in het kader van het Boijmans Taal- en rekenprogramma.