Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
Speciaal onderwijs Groep 3 en 4

Kunstpraat incl. theaterspel

Duur
1h 30m

De woorden uit de rondleiding komen tijdens een theaterspel nog eens extra aan bod. De leerlingen spelen een museumbezoek na waarin herkenbare woorden, standbeelden en schilderijen de revue passeren.

Voor het theaterspel maken de kinderen in een rondleiding kennis met een aantal topstukken uit de collectie. Ze worden aangemoedigd om goed naar kunst te kijken, erover te praten, vragen te stellen en naar elkaars verhalen te luisteren. Bij ieder kunstwerk is er een activerende opdracht waarbij woorden als museum, verzamelen, tentoonstelling en horizontaal worden geoefend.

Wij hanteren een reserveringstermijn van minimaal 3 weken. In de reserveringsmail graag het volgende vermelden:

  • Gewenste museumles
  • Gewenste datum en tijd (bij voorkeur enkele opties)
  • Aantal leerlingen
    (maximaal 10 leerlingen plus 1 of 2 begeleiders per groep, meer groepen tegelijkertijd is mogelijk)
  • Groepsinformatie (zoals groep/niveau, voorkennis)
  • Contactgegevens (school en contactpersoon)
  • Eventuele andere relevante informatie over de groep (zoals rolstoelen / slecht ter been)

Gratis busvervoer voor het basisonderwijs
Sinds oktober 2008 brengt de Boijmans Museumbus basisschoolkinderen in de regio Rotterdam gratis naar het museum en terug naar school. Hierdoor wordt het museumbezoek voor tienduizenden schoolkinderen laagdrempeliger en toegankelijker. Voor meer informatie over het rijgebied en het aanvragen van de bus klik hier.

Leerdoelen

De kinderen

  • maken kennis met het museum
  • leren goed te kijken naar verschillende kunstwerken
  • leren gedachten en gevoelens te verwoorden
  • leren woorden toe te passen in zinsverband
  • luisteren naar (elkaars) verhalen en vormen daar een beeld bij in hun hoofd
  • zijn actief bezig met vinden van passende woorden bij een kunstwerk
  • leren associëren en creatief denken
  • leren nieuwe woorden kennen en passen die toe
  • maken al pratende kennis met (kinder)filosofie

Boijmans Taal- en rekenprogramma

Deze museumles werd ontwikkeld in het kader van het Boijmans taal- en rekenprogramma.