Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
Speciaal onderwijs Groep 3 en 4

Kunstmaten

Duur
1h 0m

De kinderen onderzoeken drie kunstwerken op (for)maat, ruimtelijke werking en vorm. Ziet het beeld er aan alle kanten hetzelfde uit? Kan een driehoek ook rond zijn? Als je dit beeld in een kist zou willen vervoeren, hoe groot moet die kist dan zijn? Samen zoeken en bespreken de kinderen mogelijkheden om tot een oplossing te komen.

Hoe kun je dit nou het beste meten? Met je duim, voet, je hele lichaam, of is een stuk touw toch handiger? Alle kinderen gaan met een zelf gevouwen 3D-kunstwerk naar huis.

Je kunt de les voorbereiden aan de hand van Kunstmaten in de klas.

Wij hanteren een reserveringstermijn van minimaal 3 weken. In de reserveringsmail graag het volgende vermelden:

  • Gewenste museumles
  • Gewenste datum en tijd (bij voorkeur enkele opties)
  • Aantal leerlingen
    (maximaal 10 leerlingen plus 1 of 2 begeleiders per groep, meer groepen tegelijkertijd is mogelijk)
  • Groepsinformatie (zoals groep/niveau, voorkennis)
  • Contactgegevens (school en contactpersoon)
  • Eventuele andere relevante informatie over de groep (zoals rolstoelen / slecht ter been)

Gratis busvervoer voor het basisonderwijs
Sinds oktober 2008 brengt de Boijmans Museumbus basisschoolkinderen in de regio Rotterdam gratis naar het museum en terug naar school. Hierdoor wordt het museumbezoek voor tienduizenden schoolkinderen laagdrempeliger en toegankelijker. Voor meer informatie over het rijgebied en het aanvragen van de bus klik hier.

Leerdoelen

In deze museumles

  • komen de kinderen spelenderwijs door te doen tot inzicht
  • komen de kinderen samen tot een oplossing (coöperatief leren)
  • komen rekenkundige begrippen als vorm, formaat, zijde, lengte en breedte aan bod
  • proberen we het denken zichtbaar en hoorbaar te maken

Boijmans Taal- en rekenprogramma

Deze les is ontwikkeld in het kader van het Boijmans Taal- en rekenprogramma.