Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
Speciaal onderwijs, Primair Onderwijs, Buitenschoolse opvang Alle niveaus

Kom maar lekker ontdekken: het Boijmans-lied

Bij dit swingende lied en deze grappige video kan je niet stil blijven zitten. Ontdek met papegaai Paulo wat Museum Boijmans Van Beuningen allemaal te bieden heeft!

Jeroen Schipper schreef een speciaal Boijmans lied, zodat kinderen al swingend en zingend kennis kunnen maken met het museum. Bijvoorbeeld voordat ze op bezoek komen met hun klas.

Dit materiaal is ontwikkeld voor leerkrachten in het primair onderwijs. Met de informatie en (een keuze uit) onderstaande lessuggesties kunt u aan de hand van het Boijmans-lied kennis maken met kunst en het museum, of een bezoek aan het museum op een bijzondere manier voorbereiden.

1. Kijk en luister

  • Bekijk en beluister met de leerlingen de video. Met deze tekst kunt u samen met de kinderen meezingen. Boijmans-lied tekst

Video Boijmans-lied

Om de video te bekijken, klik onder de afbeelding op 'meer informatie'.

2. Bespreken

Bespreek met de leerlingen wat ze gehoord en gezien hebben, bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat voor soorten kunst heb je gezien?
  • Welk kunstwerk verraste je het meest?
  • Welk kunstwerk vond je heel mooi, of juist helemaal niet?
  • Kende je al een kunstwerk? Welke?
  • Naar welk kunstwerk ben je het meest benieuwd om in het echt te zien?
  • Welke tegenstellingen heb je gehoord en gezien?
  • ‘Welkom op de plek waar alles anders wordt’… wat wordt hiermee bedoeld denk je?

3. Stel dat...

Stel de leerlingen de volgende vraag:
Je ziet in de video dat papegaai Paulo zomaar in een aantal schilderijen rondwandelt. In welk kunstwerk zou jij wel eens willen rondlopen? Wat zou je horen, zien, ruiken? Kijk eens rond op collectie.boijmans.nl om een kunstwerk te vinden.

Brainstorm kort klassikaal. Laat dan leerlingen zelf hun ideeën en gedachtes in een aantal steekwoorden op papier zetten. Vraag hen dit uitwerken in een tekening, schilderij of collage. Zelfbedacht of gebaseerd op het bestaande kunstwerk.

4. Lekker dansen

De Marskramer danst op het lied, hij stapt van voor naar achter en weer terug. Hoe zou je nog meer op dit lied kunnen dansen? Speel het lied nog eens af en laat de leerlingen op hun eigen manier meedansen en improviseren.
Alternatief: estafettedans. Laat de leerlingen in een kring staan en vraag één van hen korte mee te bewegen/ dansen op de muziek. Na een aantal seconden neemt de buurman/ vrouw het over, hij/ zij ‘reageert’ op de vorige leerling in een beweging. Ga zo de hele kring langs.

5. Maak zelf een video

Wat voor video zou je zelf bij het lied kunnen verzinnen?

  • Laat de leerlingen het lied nogmaals horen, nu zonder beeld erbij. Of laat de leerlingen hun ogen dichtdoen als ze naar het lied luisteren.
  • Bespreek welke beelden de leerlingen voor zich zien bij het luisteren naar het lied. Inventariseer de ideeën, bijvoorbeeld in een woordweb.
  • Bepaal samen hoe een eigen klassenvideo eruit zou zien. Voer dit idee uit en maak er een filmopname van, met bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Ze kunnen er zelf in voorkomen maar het kan natuurlijk ook aan de hand van stop motion of met zelf gemaakte poppen.
  • Stuur de video naar educatie@boijmans.nl en doe mee met de video-wedstrijd. Meedoen kan tot 23 februari 2018.