Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
Primair Onderwijs Groep 5 t/m 8

Surrealisme in de klas

De surrealisten wilden in hun kunst graag hun dromen en fantasieën laten zien en de kijker in de war brengen. Ze maakten niet alleen schilderijen maar ook beelden, gebruiksvoorwerpen en meubels.

In Museum Boijmans Van Beuningen kun je de bizarre droomwereld van de surrealisten in het echt beleven. De leerlingen worden tijdens een museumles meegenomen in die gekke wereld vol dromen, toeval en dubbelbeelden, waar niets is wat het lijkt. Ze reizen samen met een museumdocent langs de meest bijzondere en verrassende kunstwerken en objecten. Kijken, ontdekken, uitproberen, verwonderen en doen staan in deze museumles centraal. De les kan eventueel worden uitgebreid met een workshop, waarbij de leerlingen hun eigen surrealistische kunstwerk maken.

Met onderstaande informatie kun je een bezoek aan het museum voorbereiden en/of verwerken.

Voorbereiding op je bezoek

Je kunt de leerlingen als volgt voorbereiden op een bezoek aan het museum.

Laat de groep een schilderij zien van René Magritte:

Bespreek het werk

Bekijk en bespreek dit werk met de leerlingen, bijvoorbeeld aan de hand van (een keuze uit) de volgende vragen:

  • Wat zie je, wat gebeurt hier?
  • Kan dit in het echt?
  • Hoe is het gemaakt? Is het een schilderij, een foto, of ...?
  • Wat en waarom heeft de kunstenaar dit zo gedaan, denk je?
  • Waarom lijkt het zo echt?
  • Wat doet het met je, wat voor gevoel geeft het je?
  • Wat zou je de kunstenaar willen vragen over dit werk?
  • Hoe zou de persoon (of de persoon die aan de voeten vast zou zitten) zich voelen of wat zou deze denken?

Vertel de groep dat René Magritte een kunstenaar was, die veel van dit soort gekke droombeelden maakte. Hij hoorde bij het surrealisme; deze kunstenaars wilden een droom- en fantasiewereld laten zien, hun onderbewuste.

Bekijk de video

Bekijk vervolgens de video waarin presentator Milou op zoek gaat naar het antwoord op de vraag wat het surrealisme nu eigenlijk is.

Bespreek de video

Bespreek de video kort na, bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen:

  • Herkenden jullie beelden uit de video (niet alleen kunst, maar ook beelden van nu, zoals de vleesjurk van Lady Gaga bijvoorbeeld)?
  • Wat vind je van deze gekke kunst? Wat spreekt je wel of niet aan? Waarom?
  • Wat viel je het meeste op of waar werd je door verrast?

Sluit af door te vertellen dat jullie binnenkort naar het museum gaan om de bizarre wereld van het surrealisme te ontdekken. Vraag eventueel nog wat de leerlingen denken te gaan zien.

Verwerking van het bezoek

Eenmaal terug op school kun je de museumles als volgt verwerken:

  1. Blik samen met de leerlingen kort terug op het museumbezoek. Wat hebben ze ontdekt (over het surrealisme)? Wat vonden ze het meest surrealistisch?
  2. Kies dan uit één van de volgende mogelijke opdrachten:
  • Spiegeltje, spiegeltje: hierbij vormt het schilderij Verboden af te beelden van René Magritte uitgangspunt. Maak een foto van een grote spiegel. Print deze voor iedere leerling op een a4- of a3-formaat. Laat de leerlingen dan kiezen uit één van de volgende mogelijkheden:
    • Fotografeer vervolgens iedere leerling van de achterkant en print ook deze voor iedere leerling uit. De leerlingen plakken hun achterkant bij de spiegel en beelden vervolgens met verf of potlood zichzelf af in de spiegel, zoals Magritte dat deed. Vreemd effect? En welke titel krijgt het nieuwe schilderij?
    • Alternatief: laat de leerlingen zelf een wonderlijke wereld, bizar beeld of onverwachte ontmoeting uitwerken die we via de spiegel zien; iets verrassends en onmogelijks. Welke titel krijgt dit kunstwerk?

  • Toeval: de surrealisten wilden beelden en teksten maken zonder dat zij erbij nadachten, zonder dat hun verstand ertussen kwam, helemaal gebaseerd op toeval. Met het surrealistisch spel kun je dit principe met de leerlingen ervaren. Open het spel op het digibord en volg de instructies. Welke vreemde, surreële zinnen levert dit op?