:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Grote operatie

De omvang van de inhuizing is enorm. Als het om meer dan 154.000 voorwerpen gaat, kun je niet op microniveau opereren. De hele collectie werd immers in Ć©Ć©n keer, in een periode van zo'n vier maanden, verplaatst. Op deze pagina kom je alles te weten over de omvang en het verloop van deze operatie.

Twaalf weken lang reden er vijf dagen per week transportwagens vanaf alle huidige externe depots op en neer naar het nieuwe depot. In totaal 216 keer. Zo konden er een paar duizend kunstwerken per dag worden vervoerd en naar hun nieuwe standplaats in het depot worden gebracht.

Wekelijkse update inhuizing

Hieronder zie je de voortgang van de inhuizing in cijfers: 

Animatie inhuizing Depot Boijmans Van Beuningen

TimelapseĀ 

Tijdens de inhuizing maakten we van het schilderijendepot een timelapsevideo. Ook werd in 4 depotruimtes elke week vanaf dezelfde plaats een foto genomen. Zo brengen we in beeld hoe de depotruimtes werden gevuld en wordt de veelheid aan bewegingen die daaraan te pas kwam zichtbaar.

Elk kunstwerk een kleurcode

Hoe wisten de art handlers welk kunstobject waar moest worden neergezet? Daar is van tevoren goed over nagedacht, omdat het anders een onmogelijke opgave zou zijn. Allereerst zijn alle objecten in 3D opgemeten, zodat zeker was dat ze in alle nieuwe stellingen en rekken passen. Bovendien kregen alle objecten een label met een kleurcode. Voor elk type kunstwerk was een aparte kleur. Zo kregen bijvoorbeeld alle objecten van glas een roze label. In totaal waren er 14 kleuren voor 14 soorten voorwerpen die overeenkomen met de 14 compartimenten in het depot. Als er een kunsttransport aankwam, wisten de depotmedewerkers dankzij die kleurcodes direct welke objecten waar naartoe moeten, zodat ze snel naar het compartiment konden worden gebracht waar ze thuishoren.