:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
25 May 2020

Designing Connected Experiences

Geschreven door Sarie Bekker

Woensdag 12 februari 2020 was de kick-off van het project Designing Connected Experiences van de Technische Universiteit Delft en Museum Boijmans Van Beuningen. Vijfentachtig Industrial Design studenten kwamen met zijn allen naar Het Nieuwe Instituut voor een presentatie over Museum Boijmans Van Beuningen door Annemartine Kesteren (conservator design) en Rianne Schoonderbeek (conservator educatie). Hierbij werd de essentie van de opdracht duidelijk: ontwerp een digitaal ecosysteem waarmee het museum ervoor kan zorgen dat het niet vergeten wordt nu het museumgebouw zijn deuren heeft gesloten vanwege de renovatie.

De onlinepresentaties

Negen weken later zijn door de Covid-19 crisis nog wel meer deuren gesloten en dus presenteerden de studenten, verdeeld in 20 groepjes, hun ideeën online. Met een aantal aspecten hadden de studenten rekening gehouden. Zo moesten ze nadenken over hoe het museum langdurige relaties met het publiek kan ontwikkelen en onderhouden nu het geen fysieke plek heeft. Een ander aspect was het aanspreken van nieuwe publieksgroepen waardoor het museum kan onderzoeken hoe het van waarde kan zijn voor mensen die het museum nog niet weten te vinden. Verder dachten de studenten na over duurzame inkomstenbronnen zodat het museum midden in een verbouwing toch nog inkomsten zou kunnen genereren.

Door middel van korte filmpjes werden de plannen gepresenteerd. Vele ideeën kwamen voorbij die Museum Boijmans Van Beuningen uitdaagden om de collectie en de kracht van de kunst door de bril van de studenten te bekijken. De 20 groepjes waren onderverdeeld in vijf thema’s. Hier zijn vijf video’s die illustreren hoe rijk en gevarieerd de oplossingen waren:

Explore/Hunt/Collect - Discover places and experience through a different lens:

Earth Quest

Earth Quest

Augment/Play - Create stunning, memorable and engaging experiences:

Glass CuBe Designs

Glass CuBe Designs

Learn - Alternative ways to discover art:

Boijmans' Palette

Boijmans' Palette

Remix - Reinterpret artwork and make it yours:

Wunderkammer

Wunderkammer

Make Money - Professional and commercial solutions:

Boijmans in Business

Boijmans in Business

Andere visie

Uit alle projecten bleek dat met de renovatie van het museum, de collectie op nieuwe manieren ingezet kon worden waarbij de waardering van de kunswerken op een andere manier tot stand komt. Het kunsthistorische verhaal werd door de studenten vaak achterwege gelaten waardoor er ruimte ontstond voor andere en misschien ook wel nieuwe aspecten van kunst. De context waarin de kunst is gecreëerd lijkt voor jonge publieksgroepen minder belangrijk dan de context waarin het kunstwerk nu is geplaatst. Musea kunnen zich misschien wat moeilijk bij deze visie aansluiten, aangezien het onderzoeken naar de collectie en het ontsluiten van informatie een van hun belangrijkste taken is. Als beginnend museummedewerker begrijp ik wel waarvoor de studenten pleiten en vraag ik me af of deze andere aspecten aan de kunst niet even belangrijk zijn. Het schetst een beeld van een jongere generatie die de (oude) kunst op zijn eigen manier relevantie en betekenis geeft. Deze waardering is misschien subjectief en tijdelijk maar het is wel een visie van een doelgroep die we graag in het museum zien.