:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Streetview, Possibly in Prague

Streetview, Possibly in Prague

Style of: Roelandt Savery (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Streetview, Possibly in Prague
Material and technique Black chalk, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 138 mm
Width 95 mm
Artists Style of: Roelandt Savery
Previously attributed: Jan Brueghel (I)
Accession number N 160 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark none (vH, 4P)
Inscriptions '&c' of 'Vc' (at lower centre, in pen and brown ink, practically illegible)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark J.G. Schumann ( L.2344 ), W.G. Becker (L.324), J. Grünling (L.1107), A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Johann Gottlob Schumann (1761-1810), Dresden; Wilhelm Gottlieb Becker (1753-1813), Dresden; (?) his (†) sale, Leipzig (Weigel), 25 October 1819 (catalogue not seen); Art dealer Josef Grünling (1785-1845, L.1107), Vienna (inv. 1822, no. #, inv. 1826, no. #); August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; his sale, London (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 90 (RM 1.11.- ); - ; Julius W. Böhler (1883-1966), Lucerne, with the rest of his collection to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929 (Leiden, ca. 1480); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Prague > Czech Republic > Eastern Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De voorstelling biedt een doorkijk in een smalle, drukke straat met aan weerszijden hoge vakwerkhuizen. Het pand rechts op de voorgrond staat wat gedraaid ten opzichte van de rest van de gevelwand, alsof de straat zich op de voorgrond verbreedt en uitkomt op een t-splitsing of een plein. De straat loopt naar achteren toe omhoog en maakt aan het eind een bocht naar links. De achterste huizen aan de linkerkant hebben verdiepingen in overstand en het laatste huis helt ver naar voren over. In de huizen zijn winkeltjes gehuisvest: onder tal van afdakjes en luifels is handelswaar uitgestald. In het pand rechtsvoor is met dat doel een stellage met drie verdiepingen gebouwd. Aan diverse gevels hangen uithangborden. Het publiek in de straat is alleen schetsmatig weergegeven. De huizen en de uitstallingen van de winkels zijn echter zo scherp getypeerd, dat de tekening vermoedelijk ter plekke gemaakt is. De tekenaar bevond zich in dat geval niet op straatniveau maar op de verdieping van een ander pand op de t-splitsing of het plein op de voorgrond.

De architectuur van de huizen en de hoogte van de panden doen vermoeden dat deze tekening gemaakt is in een Midden-Europese stad. Dit zou Praag kunnen zijn, zoals wel verondersteld is – de stad die door veel kunstenaars uit de Nederlanden werd aangedaan of waar zij voor langere tijd werkzaam waren.1 Het blad stond in de collectie Koenigs op naam van Jan Brueghel, van wie bekend is dat hij Praag bezocht in 1604.2 We kennen van hem een tekening van twee vakwerkhuizen met het opschrift praga, uitgevoerd in pen en bruine inkt en bruingrijze wassingen.3 Dit blad is echter zo anders van stijl en uitvoering dat het weinig met de Rotterdamse voorstelling van doen heeft.

De tekening komt dichter in de buurt bij de gezichten op Praag en omgeving die Roelandt Savery tekende tijdens zijn verblijf aan het hof van keizer Rudolf II in de jaren 1603-1613/1614. Hij maakte zowel panoramische gezichten op de stad als straattaferelen, pleinen en individuele gebouwen, zoals kerken en woonhuizen.4 Veel van Savery’s stads- en dorpsgezichten zijn uitgevoerd in pen in bruine inkt (soms over een schets van zwart krijt) en zijn veelal voorzien van gekleurde wassingen.5 Sommige zijn getekend in zwart en rood krijt, zoals twee dorpsstraatjes die zich in Göttingen en Parijs bevinden.6 Savery gaf in zijn stads- en dorpstekeningen de huizen, straten en gevels bijzonder nauwkeurig weer, wat het aannemelijk maakt dat ze het resultaat zijn van observatie ter plekke.7

De sfeer van de straat op de Rotterdamse tekening en de precisie waarmee deze getekend is, is vergelijkbaar met Savery’s Praagse tekeningen, vooral met zijn tekeningen in krijt. De figuren daarin zijn echter langer en smaller dan de doorgaans meer gedrongen figuren die Savery’s stadsgezichten.8 Daarom is vooralsnog de conclusie dat de voorstelling wat betreft architectuur getekend is in de trant van Roelandt Savery en mogelijk ontstaan is in dezelfde periode als diens gezichten op Praag en omgeving, namelijk in het eerste decennium van de zeventiende eeuw.

Footnotes

1 Volgens een mededeling van E.K.J. Reznicek in 1953 stelt de tekening een straat te Praag voor (informatie inventariskaart). In het inventarisboek Koenigs wordt de tekening ‘Straβenbild’ genoemd.

2 In Londen, British Museum (inv. nr. 1853.8.13.44) bevindt zich een landschapstekening met het eigenhandige opschrift BRUEGHEL fecit in praga 1604; Hind 1923, p. 92, nr. 3; Zwollo 1982, p. 105.

3 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 2559; zie Essen/Vienna/Antwerp 1997, nr. 158, ook voor Brueghels bezoek aan Praag in 1604.

4 Er zijn meer dan 25 bewaarde tekeningen met gezichten op Praag en omgeving, zie daarvoor J. Spicer in Prague/Courtrai 2010, pp. 85-101.

5 Zie bijvoorbeeld Spicer-Durham 1979, nrs. C 72, C 73, C 76, C 77, C 90, C 94. Zie ook Andrews 1985, dl. 1, pp. 77-78, nrs. D 1309, D 1706, D 1707.

6 Huis aan een dorpstraat, Göttingen, Kunstsammlung der Universität (zonder inv. nr.); Spicer-Durham 1979, nr. C 85; Koblenz/Göttingen/Oldenburg 2000, nr. 34. Een tweede Dorpsstraat in Parijs, École nationale supérieure des Beaux-Arts, inv. nr. 2.187; Spicer-Durham 1979, nr. C 87; Paris/Hamburg 1985, nr. 119.

7 Zie bijvoorbeeld Prague/Courtrai 2010,  nrs. 1 en 8.

8 De schets van een boom op de keerzijde van het blad is te schetsmatig om aan een specifieke hand te kunnen toeschrijven.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Roelandt Savery

Kortrijk 1576 - Utrecht 1639

Bekijk het volledige profiel