:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
St Paul at Corinth with Aquila and Priscilla

St Paul at Corinth with Aquila and Priscilla

Joos van Winghe (in circa 1585-1590)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title St Paul at Corinth with Aquila and Priscilla
Material and technique Black chalk, pen and brush and brown ink, brown wash, heightened with white, indented for transfer, framing lines with the pen in brown ink, on two jointed sheets of paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 343 mm
Width 460 mm
Artists Draughtsman: Joos van Winghe
Accession number MB 1744 (PK)
Credits Purchased 1871
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1871
Creation date in circa 1585-1590
Signature none
Watermark letter C (?) with below two initials V entwined (?) in an ornamental shield (on P3-5 from the right, under the the seated figure in background on the left; vH, 17P, plano). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions none
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance Diederik Vis Blokhuyzen († 1869), Rotterdam, his sale (†), Rotterdam (Lamme) 23-28 October (28) 1871, no. 683, to the museum
Exhibitions Rotterdam, 1948, no. 75; Brussels 1949, no. 63; Paris 1949, no. 66; Tilburg 1967; Haarzuilens 1998; Paris/Rotterdam 2014, no. 61
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Van Mander 1604 (ed. Miedema), vol I (1994), fol. 264v30, vol. V (1998), p. 37; cat. 1901, no. 975; Wurzbach vol. II, 1910, p. 888 (‘Wohnstube einer Weberfamilie’); Poensgen 1925, pp. 325, 328-329; IJsselsteyn 1936, pp. 15-17; Rotterdam 1948, pp. 62-63, no. 75; Paris 1949, p. 41, no. 66; Lugt 1968, p. 131, under no. 635; IJsselsteyn 1969, p. 14; Poensgen 1970, p. 513; Judson 1972, pp. 38-39; Poensgen 1972, p. 39; Boon 1978, p. 181, under no. 490; Hollstein vol. XXI (1980), no. 336; Bücken 1991, vol. I, p. 227, vol. II, p. 292; Hollstein vol. LII (1998), p. 198
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is een ontwerp voor een ongedateerde gravure gemaakt door Jan Sadeler I (1550-1600).1 De voorstelling verwijst naar het verblijf van Paulus te Korinthië waar hij Aquila leerde kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen. Het echtpaar was, net als Paulus, tapijt- of tentmaker van beroep. De apostel bleef bij hen en werkte mee in hun werkplaats.2 Hier schreef hij zijn brieven aan de Korinthiërs (Handelingen 18: 1-3).

Door de beperkte stilistische ontwikkeling binnen het getekende oeuvre van Joos van Winghe is deze tekening moeilijk precies te dateren. Vermoedelijk maakte Van Winghe de tekening in Frankfurt, waar hij in 1584 naar toe verhuisde. De kunstenaar werkte in deze stad samen met de gebroeders Jan en Rafael Sadeler, die zich daar rond dezelfde tijd bevonden.3 Het door Van Winghe ontworpen Nachtbanket uit 1588 is bijvoorbeeld aldaar door Jan Sadeler in prent omgezet.4 Van die gravure zijn twee voorstudies in Dresden en Braunschweig bekend, die in dezelfde techniek zijn vervaardigd als deze tekening.5 Ook komen sommige houdingen van figuren in beide composities voor. Zo is de vegende vrouw linksvoor op de Paulus-tekening in spiegelbeeld vrijwel gelijk aan die van de dansende man in het midden van het Nachtbanket.

De opbouw van de compositie is verwant aan de Voetwassing in Brussel, die door Poensgen kort vóór 1584 wordt gedateerd.6 Beide tekeningen gaan uit van een centrale figuur, Christus in de Voetwassing en Priscilla in de Rotterdamse tekening, gezeten voor een tafel. Daaromheen zijn de andere personages gegroupeerd. De achterzijde van de doorgriffelde tekening is bewerkt met rood krijt, dat werd gebruikt als carbon voor overbrenging op de koperplaat.7 Door de contourlijnen van de tekening te doorgriffelen, hechtte het krijt op de achterzijde zich aan het laagje witte was dat op de koperplaat was aangebracht. De zo ontstane kopie diende als uitgangspunt voor de graveur, die de contouren vervolgens licht in de plaat kraste en deze verder uitgraveerde.

In dit stadium week Sadeler af van de ontwerptekening. Hij verving de dienster op de trap door twee pelgrims en liet een derde door de deur binnenkomen. Voor de schrijvende Paulus werd een spiegel geplaatst en de weefpenselen bij Aquila werden veranderd in drie lepels. Door deze veranderingen en toevoegingen lijkt Sadeler de voorstelling een politieke betekenis te hebben gegeven die bij de tekening ontbreekt.8 De toegevoegde pelgrims benadrukken wellicht de vervolging en verbanning van Paulus en vormen daarmee mogelijk een commentaar op de noodzakelijke emigratie van veel kunstenaars als gevolg van de politieke onrust in die jaren.

[caption id="attachment_14400" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Johannes Sadeler after Joos van Winghe. Saint Pauls at Corinth with Aquilla and his wife Priscilla, 1519. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14948fig. 1 Johannes Sadeler after Joos van Winghe. Saint Pauls at Corinth with Aquilla and his wife Priscilla, 1519. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14948[/caption]

Footnotes

1 Hollstein vol. XXI (1980), nr. 336, ill.; Hollstein vol. LII (1998), p. 198.

2 IJsselsteyn licht de verschillende vertalingen van het beroep toe, IJsselsteyn 1936, p. 16.

3 Van Mulders in Turner 27, 1996, p. 501-502.

4 Hollstein vol. XXI (1980), nr. 559, ill.; Hollstein vol. LII (1998), p. 198

5 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C1924-91; Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z 775; Washington/New York 1986, nr. 122, ills.

6 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, , inv. nr. 6737; Washington/New York 1986, nr. 121, ill. Poensgen 1972, p. 39.

7 Leeflang geeft een beschrijving van deze techniek, met verwijzingen naar bronnen en literatuur, Leeflang 2003, p. 4.

8 De interpretatie van deze voorwerpen is gesuggereerd door Limouze die de prent uitgebreid heeft geduid; Limouze 1994, pp. 122-124. Limouze is zich niet bewust van de verschillen tussen ontwerptekening en prent. Een getekende - waarschijnlijk zeventiende-eeuwse en matige - kopie naar de prent bevindt zich in het Musée du Louvre, Parijs, inv. nr. 19.232; Lugt 1968, nr. 635, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Joos van Winghe

Brussel 1544 - Frankfurt am Main 1603/12/18

Bekijk het volledige profiel