:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kop van een man in profiel naar rechts

Kop van een man in profiel naar rechts

Anoniem (in circa 1605-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kop van een man in profiel naar rechts
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 304 mm
Breedte 190 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Kopie naar: Jacob Matham
Inventarisnummer N 142 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1605-1625
Signatuur geen
Conditie recto: rode vlekken, reparaties, kreuken; verso: doorslag van inkt
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934a, no. 174 (als Vermeyen); Brussel 1935, no. 429 (als Vermeyen); Rotterdam 1952, no. 11 (als Vermeyen); Gent 1955, no. 203 (als Vermeyen)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Amsterdam 1934a, no. 174 (als Vermeyen); Brussel 1935, no. 429 (als Vermeyen); Haverkamp Begemann 1952, no. 11; Haverkamp Begemann 1955; Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, onder nr. 1 (kopie naar Matham); Poughkeepsie 1970, onder nr. 74; Horn 1989 dl. I, p. 35, p. 94 (nr. 349), dl. II, p. 457, fig. A102 (als Vermeyen, c. 1547); Amsterdam/Wenen/New York/Cambridge 1991, p. 30 onder nr. 6, fig. 1 (kopie naar Matham in Abrams coll.); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit mansportret is een kopie naar een portret van een onbekende man van Jacob Matham in de Maida and George Abrams Collection, gedateerd 1603.1 In 1955 schreef Haverkamp-Begemann de Rotterdamse tekening toe aan Jan Cornelis Vermeyen (1500-1559) op grond van overeenkomsten met diens tekening Vrouw aan een spinet in Berlijn en diens etsen.2 Zo’n tien jaar later werd de connectie tussen Mathams mansportret en deze kopie gelegd en hield de toeschrijving aan Vermeyen niet langer stand.3

Het portret in de Abrams Collection is een mooi voorbeeld van Mathams ‘penwerk’ –pentekeningen waarin een gravure wordt nagebootst. Zo zijn de schaduwpartijen in de dubbele kin, de vlezige nek en de plooien in de wangen weergegeven als een netwerk van gekruiste en golvende lijnen, vergelijkbaar met de arceringen die graveurs met een burijn in een koperplaat sneden. Matham had deze verfijnde tekentechniek gekeken naar zijn stiefvader en leermeester Hendrick Goltzius, die er zeer bedreven in was (zie inv. nrs. MB 1742 en MB 1953/T 11). De anonieme maker van deze Rotterdamse tekening, die in de omgeving van Matham ontstaan zal zijn, heeft getracht dicht bij het originele mansportret te blijven, zoals blijkt uit de weergave van de huidplooien in de wangen, de baardstoppels op de kin en de schetsmatig getekende kraag, sluiting en mouwen van het jak. De penlijnen zijn echter veel zwakker dan die in de originele tekening en de plaatsing van de ogen en mond is minder overtuigend.

Noten

<

1 Gesigneerd en gedateerd 1603 J. Maetham. Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, nr. 6. Deze tekening meet 270 x 205 mm –de bladen zijn dus ongeveer even groot.

2 Haverkamp Begemann 1955.

3 Hanover/Wellesley/Providence/Storrs 1969, onder nr. 1 (geen paginanr). Hoewel Horn in zijn monografie van Jan Vermeyen de tekening nog als werk van Vermeyen catalogiseerde, zie Horn 1989 dl. I, p. 35, p. 94 (n. 349), dl. II, p. 457.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker