:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie naar een antieke fontein

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie naar een antieke fontein
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 379 mm
Breedte 250 mm
Makers Tekenaar: Giulio Romano (Giulio Pippi)
Inventarisnummer MB 979 (PK)
Credits Aankoop 1930
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1930
Vervaardigingsdatum in circa 1532-1546
Watermerk Ladder in een schild, een ? hieronder
Inscripties 'J. R' (verso, r.o., zwart krijt), G. Roman / 4 / 3' (verso, pen in bruine inkt, deels afgesneden)
Herkomst Aankoop 1930
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Weergegeven in deze tekening is een antiek Romeins Silenus-beeld, geplaatst op een voetstuk naast een grote vaas waarin door Silenus, de leermeester van de wijngod Bacchus, vanuit een leren zak water wordt gegoten. Het beeld en de vaas, een neo-attische krater ook wel de Vaso Torlonia genoemd, bevinden zich momenteel in Villa Albani te Rome.[1]

De rijkelijk aangebrachte wassingen zorgen voor een opvallend zwaar contrast dat karakteristiek is voor Giulio Romano’s pentekeningen. De vrije interpretatie ten opzichte van het fysieke beeld in Villa Albani is opmerkelijk. In de tekening is Silenus uitgerekt zodat hij minder gedrongen en menselijker overkomt, de bladerenkrans op het hoofd is vervangen door hoorns en de boomstronk die het beeld ondersteunt is weggelaten. Romano’s herhaaldelijk vrije benadering van het ‘kopiëren’ naar antieke beelden werd eerder al opgemerkt door Vinti (1995).

De herkomst van het Silenus-beeld dat samen met de bekende Vaso Torlonia deel uitmaakte van een fontein, is terug te herleiden tot 1532 toen Maarten van Heemskerck (1498-1574) het beeld in de tuin van kardinaal Paolo Emilio Cesi (1481-1537) tekende.[2] Dezelfde compositie, met het beeld op een voetstuk naast de vaas, is zichtbaar in een tekening van Francisco de Hollanda (1517-1585).[3] Ergens in de jaren 1540 werd de samenstelling van beeld en vaas gewijzigd. Ulisse Aldovrandi (1522-1605) beschreef de groep in 1550, toen deze kennelijk een nieuwe centrale positie in de beeldentuin van de familie Cesi had gekregen.[4] Zijn omschrijving van een ‘faun’ staande ín een vaas komt overeen met uitbeeldingen van de groep na 1550. Een gravure van Pieter Perret (1555-1625)[5] uit 1581 toont de nieuwe samenstelling, die ook te zien is in tekeningen in de Codex Coburgensis, in de Codex Cantabrigensis en in een schets van Willem Panneels (ca. 1600-1632) naar Peter Paul Rubens (1577-1640).[6]

De Cesi-collectie raakte tegen het einde van de zestiende eeuw verspreid en lange tijd was de verblijfplaats van zowel de vaas als het beeld onbekend. Pas in de achttiende eeuw werden beide gekocht door kardinaal Alessandro Albani (1692-1779). Een tekening van Joachim von Sandrart (1606-1688), in 1675 in prent gebracht door Richard Collin (1626-1698), onthult echter al wel de verblijfplaats van het Silenus-beeld in de zeventiende eeuw.[7] Deze gravure maakt deel uit van de Galleria Giustiniana waaraan Sandrart meewerkte, en het bovenschrift van de prent vermeldt dat deze werd gemaakt naar het beeld in die Romeinse collectie.[8] Op dat moment waren beeld en vaas kennelijk niet bij elkaar. Het beeld is in de prent gecombineerd met een liggende leeuw en geplaatst in een nis.

Van de aan Romano toegeschreven tekening in Rotterdam bestaat een identieke versie in Boston.[9] De tekening wordt daar op basis van stilistische kenmerken toegeschreven aan Girolamo da Carpi (1501-1556).[10] Deze versie oogt vlakker dan de Rotterdamse tekening doordat de schaduwwerking minder geprononceerd is. Bovendien bezit deze minder spontane, expressieve lijnen. Vermoedelijk gaat het hier om een tekening die Da Carpi kopieerde van Giulio Romano, een kunstenaar die hij zeer bewonderde en wiens werk hem zichtbaar inspireerde.

Noten

[1] Voor meer informatie over de Torlonia-Vaas, zie: Leoncini 1991, pp. 99-116.

[2] Berlijn, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. 79 D2, fol. 25 recto.

[3] Madrid, El Escorial, inv. A/6 e ij 6, fol. 26r. Francisco de Holanda was tussen 1538 en 1547 in Italië.

[4] ‘Vaso di fonte antico bellissimo con tre pie lavorato di varii sfollaggi: e vi è dentro un Fauno in atto di versare acqua da uno otre, che egli si tiene su la coscia’, Aldovrandi 1556, p. 124.

[5] Hollstein XVII, p. 52, nr. 40. Speculum Romanae Magnificentiae: A Fountain and Basin,1581.

[6] Corburg, Landesbibliothek, Codex Corburgensis, fol. 189.3; Cambridge, Trinity College, Codex Cantabrigensis, fol. 52; Kopenhagen, Kongelige Kobberstiksamling, inv. 204.

[7] Rome, Biblioteca Hertziana, inv. Gh-SAN 1595-2750/1(1 gr raro)

[8] Van Sandrart zijn twee tekeningen van het beeld bekend en een derde tekening is geveild bij Bassenge in Berlijn in 2009. Deze herhaalt de verblijfplaats van het beeld in de annotatie ‘Il Silenne del Marchese Justiniane’. Zie in Berlijn (Bassenge) 27.11.2009, nr. 6171. Hiermee is duidelijk dat het beeld zich tussen de zestiende en de achttiende eeuw in de collectie van de Giustiniani bevond, waar het niet publiekelijk zichtbaar was, waardoor de verblijfplaats onduidelijk bleef. Joachim von Sandrart, die enige tijd inwoonde bij zijn opdrachtgever, de markies Vincenzo Giustiniani, had echter goede toegang tot de collectie en tekende zelfs een reeks antieke beelden die gepubliceerd werd in de Galleria Giustiniani en deels in zijn Teutschen Academie. Rome 2001-2002, ill. I 138.

[9] Harvard Art Museums/Fogg Museum, inv. 1957.188.

[10] Een tweede, afwijkende, tekening van Girolamo da Carpi naar de fontein bevindt zich in diens tekeningenboek: Philadelphia 2005.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Romano (Giulio Pippi)

Rome 1492/1499 - Mantua 1546

Bekijk het volledige profiel