:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De profeet Jesaja

Vraag maar raak

  • Jolijne vroeg

    Ik zag dat de twee delen van dit linkerluik inmiddels (tijdelijk ivm bruikleen?) herenigd zijn. Ik ben benieuwd naar de manier waarop werken als deze werden verdeeld en opgesplitst en hoe de stukken in bezit geraakt zijn van de diverse musea. Ook vraag ik mij af wat er bekend is over het verdwijnen van de achterkant van het deel 'stilleven met boeken'. Zijn hierover bronnen te vinden naar uw weten?
    Alvast bedankt!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Jolijne,
    Er is weinig bekend over de herkomst van deze panelen. het stilleven met boeken en spanen dozen werd in de 19de eeuw door een kunsthandelaar van de bovenkant van deze Jesaja voorstelling afgezaagd. Dit stilleven is nu van het Rijksmuseum. Er wordt verder vermeld dat het rechterluik opdook op een veiling in Parijs en toen is aangekocht door het Brusselse Museum voor Schone Kunsten. Het rechterpaneel bevond zich in 1791 in de collectie van Sir Herbert Cook, en is nu van het Museum Boijmans Van Beuningen. In onze bibliotheek vind je nog meer informatie in deze boeken: Abridged catalogue of the pictures at Doughty House, Richmond, Surrey, in the collection of Sir Herbert Cook, Bart , century of French painting, 1400-1500
    Groet,
    Frederieke

  • Herman vroeg

    Heeft u enig idee wat de betekenis is van het rode zakje vóór Jesaja's hoofd?

    met vriendelijke groet,
    Herman

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Herman, dankjewel voor je vraag. Het rode zakje trekt inderdaad de aandacht. Dit komt omdat het schilderij zo verzaagd is, dat de afsnijding vreemd is geworden. Het zit namelijk zo: dit schilderij was ooit de linkervleugel van een drieluik in Aix-en-Provence. Het middendeel hangt daar nog steeds in de kathedraal. Het rechterluik met Jeremiah hangt tegenwoordig in het Brussels museum voor Schone Kunsten. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg was, werd in de 19de eeuw door een kunsthandelaar ook nog de bovenkant van deze Jesaja-voorstelling afgehaald! Dit bovendeel met boeken hangt nu in het Rijksmuseum. Daar staat vermeld dat het middelste voorwerp (met het rode zakje) een pennenkoker is. Hoe het werk eruit hoorde te zien kun je hier zien: http://www.verenigingrembrandt.nl/ul/cms/book/chapter/0/1/2/12/12/large/5.jpg. Groetjes, Tanja van Oostrum

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Deze voorstelling van de profeet Jesaja was ooit onderdeel van een drieluik in de kathedraal van de Zuid Franse stad Aix en Provence. Het middenpaneel hangt daar nog steeds in de kerk. Het rechterluik, met de profeet Jeremiah, is in het Brusselse Museum voor Schone Kunsten. Het stilleven met boeken en spanen dozen werd in de 19de eeuw door een kunsthandelaar van de bovenkant van deze Jesaja voorstelling afgezaagd. Dit stilleven is nu van het Rijksmuseum.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De profeet Jesaja
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 67,5 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 101,5 is not a valid BCD value cm
Makers Schilder: Barthélémy d' Eyck
Vroegere toeschrijving: Meester van de Annunciatie van Aix
Inventarisnummer 2463 recto (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1442 - 1445
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Herkomst opdracht : Corpici, Pierre VAN: Eyck, Barthélemy d' IN/OP: 1442 TE: Aix-en-Provence VOOR: OPM: schenking : Saint-Sauveur, kathedraal VAN: Corpici, Pierre IN/OP: 1445-1791 TE: Aix-en-Provence VOOR: OPM: : Cook, Sir Herbert VAN: IN/OP: 1791, na TE: Richmond, Surrey VOOR: OPM: : Kunsthandel D. Katz VAN: IN/OP: 1939 TE: Dieren VOOR: OPM: aankoop: Beuningen, D.G. van VAN: Kunsthandel D. Katz IN/OP: 1939 TE: Dieren VOOR: ¿ 140.000,- OPM:
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945)
Konrad Witz (2011)
Literatuur Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 87; Agenda Museum Boijmans van Beuningen 1984 (Portretten), afb. 4; J. Chapuis & M. Faries, Duitse en Franse schilderijen, vijftiende en zestiende eeuw, Rotterdam 1995, pp. 92-111, cat. 10 (tekst J. Chapuis); A. Châtelet, 'L'Annonciation d'Aix,' in R. van Schoute, H. Verougstraete & A. Dubois (eds.), Le dessin sous-jacent et technologie de la peinture. Perspectives, Louvain-la-Neuve 1997, pp. 89-98; J.R.J. van Asperen de Boer, 'On the underdrawing and painting technique of the Master of Aix,' in R. van Schoute, H. Verougstraete & A. Dubois (eds.), Le dessin sous-jacent et technologie de la peinture. Perspectives, Louvain-la-Neuve 1997, pp. 99-102; T.-H. Borchert et al., exh. cat. The age of Van Eyck. The mediterranean world and Early Netherlandish Painting, 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, p. 248, cat. 65; A. Beyer, 'Princes, patrons and ecclecticism. Naples and the North,' in T.-H. Borchert et al., exh. cat. The age of Van Eyck. The mediterranean world and Early Netherlandish Painting, 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, pp. 119-127, passim; N. Goetghebeur & D. Verloo, 'Meester van de Boodschap van Aix (Barthélemy d'Eyck?), De profeet Jeremia, rechterluik van de Triptiek van de Boodschap van Aix, Provence, omstreeks 1442-1445,' Bulletin van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium 29 (2001/2002), pp. 241-251; D. Thiébaut, 'Barthélemy d'Eyck,' in idem, P. Lorentz & F.-R. Martin, exh. cat. Primitifs français. Découvertes et redécouvertes, Paris (Louvre) 2004, pp. 123-141.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Barthélémy d' Eyck

werkzaam / active Aix-en-Provence 1444 - 1472

Barthélemy d'Eyck werkte van 1447 tot 1470 voor René van Anjou, graaf van Provence en koning van Napels. Hij was zijn kamerheer vanaf 1449 en vergezelde hem...

Bekijk het volledige profiel