:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Milde Luft, Spaziergänge, dunkle Zimmer (1)

Milde Luft, Spaziergänge, dunkle Zimmer (1)

Marjolijn van den Assem (in 1994)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

‘Op papier en linnen bewandel ik de wereld’, zo beschrijft Marjolijn van den Assem haar werkwijze sinds het midden van de jaren tachtig. De kunstenaar brengt vanuit het atelier verslag uit van denkbeeldige maar ook werkelijke rondreizen, als een reiziger van zijn verkenningstochten.

Deze aanpak werd voor het eerst zichtbaar in de serie 'Bergwandelingen' (1986). Van den Assem maakte de reeks in haar atelier, zonder ooit in de bergen te hebben gewandeld. Met gesloten ogen probeerde zij zich het verkennen van onherbergzame berggebieden voor te stellen en legde deze indrukken vast op papier. Tijdens het tekenen droeg zij bergschoenen. De aanpak resulteerde in honderden abstracte tekeningen, die wel wat weg hebben van seismogrammen. De lijnen en krassen op papier verbeelden berglandschappen, maar verwijzen ook naar de sporen van de wandelaar.

'Milde Luft, Spaziergänge, dunkle Zimmer (1)' is de eerste tekening van een gelijknamige serie tekeningen en schilderijen die opnieuw het wandelen verbeeldt. De titel ontleende Van den Assem aan een brief van Friedrich Nietzsche aan Richard Wagner uit 1876. Nietsche schrijft dat hij ernaar verlangt naar Italië te reizen: ‘Völlige Ruhe, milde Luft, Spaziergänge, dunkle Zimmer - das erwarte ich von Italien; mir graut davor, dort etwas sehen oder hören zu müssen.’1 Dit zou de lichamelijke en geestelijke gezondheid ten goede komen.

Van den Assem koos het citaat omdat Nietzsche zijn hoop op een onbevangen, lichtvoetig en wandelend denken hierin sterk beeldend beschreef. Sinds zij in 1979 kennis maakte met het werk van de filosoof, leest en analyseert zij dagelijks zijn geschriften en bezoekt regelmatig plaatsen waar hij verbleef. Nietzsches filosofie en levensloop vormen zo voortdurend de aanleiding voor haar werk, dat tegelijkertijd op zichzelf staat.


1 ‘Volstrekte rust, een mild klimaat, wandelingen, donkere kamers - dat verwacht ik van Italië; ik gruw ervan daar iets te moeten zien of horen.’ Uit: Nietzsche 1998, p. 174.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Milde Luft, Spaziergänge, dunkle Zimmer (1)
Materiaal en techniek Potlood en Oost-Indische inkt op papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 122 cm
Breedte 92 cm
Makers Kunstenaar: Marjolijn van den Assem
Inventarisnummer Stad-T 168
Credits Aankoop 1995
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1995
Vervaardigingsdatum in 1994
Signatuur Recto l.o.: Marjolein van den Assem 1994
Interne tentoonstellingen Big enough for both of us - seventies en nineties uit de collectie (1998)
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Marjolijn van den Assem

Rotterdam 1947

Bekijk het volledige profiel