:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Yayoi Kusama

Matsumoto 1929

Direct na haar aankomst in New York maakte de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama in de vroege jaren zestig furore in de internationale kunstwereld. Naast haar enorme, obsessief geschilderde ’Infinity Net’ schilderijen, werd zij beroemd met ruimtevullende installaties, waarin de toeschouwer geheel ondergedompeld wordt. Tegelijkertijd groeide haar bekendheid door het ’succès de scandale’ van haar ’happenings’ met naakte mannen en vrouwen in de straten van New York. Gedurende de jaren zestig exposeerde Kusama zowel in de
Verenigde Staten als in Europa samen met de meest invloedrijke kunstenaars. Zij werd bewonderd en geprezen door collegakunstenaars zo divers als Andy Warhol, Mark Rothko, Donald Judd en Lucio Fontana. Jarenlang onderhield zij intensief contact met de kunstenaars van de Nulgroep in Nederland. In 1972 keert Kusama terug naar Japan, waar ze tot de dag van vandaag werkt aan haar eigenzinnige oeuvre. Zij geniet daar inmiddels een ongeëvenaarde sterrenstatus. Uiterst consistent werkt zij aan thema’s, vormen en onderwerpen die haar altijd zijn blijven interesseren.

Lees verder Lees minder