Vorige maandVolgende maandfebruari 2011
zo ma di wo do vr za
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          

Boris van Berkum - Dreaming of a Mega Renaissance

vanaf 12 februari 2011 t/m 3 juli 2011

Boris van Berkum bij Kalki. Foto: Willem de Roon After Ife Kalki Journey to the Kingdom of Ife Boris van Berkum, Venus Pop Grotto, 2011, geglazuurd keramiek, keramiek terra sigalata, suikerglazuur fondant, hoogte 200 cm, foto: Erik & Petra Hesmerg, fotolab: Marc Prevot Boris van Berkum, Venus Pop Grotto, 2011, geglazuurd keramiek, keramiek terra sigalata, suikerglazuur fondant, hoogte 200 cm, foto: Erik & Petra Hesmerg, fotolab: Marc Prevot Boris van Berkum, Kalki, 10th avatar of Lord Vishnu, 2008–2011, geglazuurd keramiek, diverse eieren, te zien in Museum Boijmans Van Beuningen, foto: Erik & Petra Hesmerg, fotolab: Marc Prevot Boris van Berkum, Kalki, 2011, geschilderde epoxypasta, emoe-ei, hoogte 60 cm, foto: Erik & Petra Hesmerg, fotolab: Marc Prevot Boris van Berkum, Messiah&Marthyrs, 2011, geschilderde epoxypasta, touw, te zien in Museum Boijmans Van Beuningen, hoogte torso 90cm, hoogte masker 60cm, foto: Erik&Petra Hesmerg, fotolab: Marc Prevot

De beeldengroepen van Boris van Berkum zijn keramische beeldhouwwerken die op het eerste gezicht doen denken aan totempalen, stapelingen van dier- en mensfiguren. Uit sommige beelden sijpelt gekleurd water, andere beelden roteren langzaam rond hun as. Als een ware neo-kunstenaar transformeert Van Berkum elementen uit de grote wereldculturen tot een eigentijdse dynamische beeldengroep.

Boris van Berkum (1968) heeft zijn culturele stempel op Rotterdam gezet. Zo was hij een van de oprichters van Showroom MAMA in de Witte de Withstraat en tovert hij momenteel een oud clubhuis op het Brienenoordeiland om tot nieuwe buitenplaats voor beeldende kunst en ecologie. Vanaf zaterdag 12 februari exposeert hij met zijn levensgrote keramische beeldhouwwerken in Museum Boijmans Van Beuningen. Vier beeldengroepen worden in de vitrines van het zogenoemde Klaverblad in het museum neergezet. Daar draaien ze om hun as en laten ze de bezoekers versteld staan. Van Berkums beelden zijn namelijk geen standaard keramische sculpturen. Het zijn beelden waarin verschillende wereldreligies samensmelten –denk Buddha buik meets Griekse Goden en Godinnen, januskoppen en minder bekende religieuze afbeeldingen zoals die uit het Koninkrijk van Ife (uit het huidige Nigeria!)
En dan de materialen. Bronsgieten en het gebruik van keramiek zijn niet nieuw voor de kunstenaar. Afgelopen zomer voegde hij 3D printen toe aan zijn kwaliteiten en onlangs besloot hij er ook nog een cursus taartdecoreren bij te doen. En zo zijn nu ook Van Berkums levensgrote beeldengroepen voorzien van een laagje suiker, chocolade en fondant.

Als we Van Berkum vragen welke van de wereldculturen hij het meest bewondert, komt er een lang antwoord. “Ik houd uiteraard erg van de klassiekers zoals de Grieken met hun verering van het menselijk lichaam, maar ook de minder bekende culturen zoals het koninkrijk van Ife bewonder ik intens. Tijdens de Britse overheersing in West-Afrika groeven archeologen vlakbij het voormalige koninklijk paleis in Ife een schat op met zeventien bronzen koppen. Deze werken zijn uniek in hun uitstraling en zijn bovendien vervaardigd met een complexe giettechniek die de reeds bekende klassieke Griekse kunst evenaart.
Men geloofde niet dat Afrikanen in staat waren om zulke prachtige kunstvoorwerpen te maken. De bronzen koppen hadden ook niet de kenmerken van Afrikaanse kunst die men gewend was: geometrisch en expressionistisch. Er werd dan ook gespeculeerd dat ze van Griekse of Portugese makelij waren. Het bleken beeldhouwwerken uit de periode 1200 tot 1400 en gemaakt door het volk zelf. Het waren portretten van de Oòni (Koning) van Ife, een directe afstammeling van de God Oduduwa.
Bij het zien van de tentoonstelling in het Britisch Museum vorig jaar zomer in Londen trof de intensiteit van de Ife bronzen me diep. Het voelde alsof de makers van de beelden en zelfs de gehele gemeenschap, direct met me in contact stonden.”

(Wil je meer weten van de vragen aan Boris van Berkum? Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief!)