Vorige maandVolgende maandoktober 2011
di wo do vr za zo ma
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Marijke van Warmerdam - Dichtbij in de verte

vanaf 29 oktober 2011 t/m 22 januari 2012

Marijke van Warmerdam, Le retour du chapeau, 1998, film loop, kleur, 1:31 min. (film still) Tentoonstellingsbeeld van 'Blossom - branched', 2009 en 'Blossom - sweep', 2009. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, Light, 2010, film loop, kleur, 1:30 min. (film still) Tentoonstellingsbeeld van 'Without title', 1993. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstellingsbeeld van ‘Voetbal’, 1995. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstellingsbeeld van ‘Eiskugel’, 1998, ‘Traces 4’, 2010, ‘Traces 5’, 2010 en ‘Traces 3’, 2010. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, Dream machine, 2006, film loop, kleur, 2:39 min. (film still) Tentoonstellingsbeeld van ‘Wind’, 2010 en ‘Lichte Stelle’, 2000. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstellingsbeeld van ‘Couple’, 2010 en ‘Le retour du chapeau’, 1998. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, Handstand, 1992, film loop, 1:40 min. (installatie) Foto: Stedelijk Museum, Amsterdam Tentoonstellingsbeeld van ‘Another day’, 2011 en ‘Eye catcher’, 2011. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, In the distance, 2010, film loop, kleur, 2:00 min. (installatie) Tentoonstellingsbeeld van ‘Skytypers’, 1997, ‘Light’, 2010, ‘Dream machine’, 2006 en ‘Roeren in de verte’, 2004. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, In the distance, 2010, film loop, kleur, 2:00 min. (film still) Tentoonstellingsbeeld van ‘Le retour du chapeau’, 1998 en ‘Handstand’, 1992. Foto: Lotte Stekelenburg Marijke van Warmerdam, Skytypers, 1997, film loop, kleur, 6:23 min. (installatie) Foto: Peter Cox Tentoonstellingsbeeld van 'Vliegtuigen', 1994. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstellingsbeeld van 'Bouncing Ball', 2011. Foto: Lotte Stekelenburg

Een hoed die danst op de wind, een meisje dat een handstand doet, bloesemtakken staan in de knop en dan weer in bloei, Marijke van Warmerdam (1959) kiest in haar werk voor opmerkelijk eenvoudige onderwerpen. Zij maakt gebruik van beeldconstructies, foto- en filmtechnieken, die een open en onverwachte invalshoek opleveren, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de simpele schoonheid van trivialiteiten. Met bijna 60.000 bezoekers is de tentoonstelling een groot succes geweest dit najaar.

Het is meer dan tien jaar geleden dat een overzicht van haar werk in Nederland is getoond. Museum Boijmans Van Beuningen toont dit najaar een grote overzichtstentoonstelling van haar breed georiënteerd oeuvre. De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Jan Debbaut, voormalig directeur Collecties van Tate Modern in Londen. 

'Dichtbij in de verte' in de media


De Volkskrant:

"Haar werk viert de schoonheid, de lichtheid en de absurditeit van het gewone leven, van het hier en nu, zonder grote woorden of drammerige boodschap."

Het Parool:
"Niets stopt, alles gaat door. En dan vooral in de centrale hal, letterlijk het hart van de expositie, waar Van Warmerdams ingenieuze, razend knappe, lichtvoetige, soms weemoedige, dan weer vrolijk stemmende filmloops te zien zijn."

Trouw:
"De kijker krijgt vaak het gevoel meegezogen te worden. Meteen bij het begin van de expositie is dat al het geval met de film Vliegtuigen (1994). Je zindert mee met de trillende lucht op een landingsbaan waar enorme toestellen landen of juist vertrekken."

Klassieke films en nieuw werk

Marijke van Warmerdam staat vooral bekend om haar korte film-loops. De Bodon zaal is ingericht met grote projecties van binnen haar oeuvre inmiddels klassieke films zoals ‘Handstand’ (1992), ‘Skytypers’ (1997) en ‘Le retour du chapeau’ (1998). Naast nieuwe werken die Van Warmerdam speciaal voor de tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen heeft gemaakt, zijn fotowerken, sculpturen en beschilderde film-stills op doek te zien. 

Simpele schoonheid


Bij de entree komt het aanzwellende en wegkwijnende geluid van de film-loop ‘Vliegtuigen’ (1994) de bezoeker tegemoet. In de tentoonstelling is het de enige film met geluid; daarna is er in de zalen stilte met hier en daar het geluid van een kleine filmprojector. Marijke van Warmerdam vertelt in haar werk geen verhalen, maar vertrouwt op de visuele kracht van de onderwerpen. Een vallende druppel melk die langzaam oplost in een glas water in ‘Dream machine’ (2006) of een hand die over een jaloezie strijkt in ‘Light’ (2010) waardoor het daglicht bewegelijk door de spleten sijpelt. Van Warmerdam haalt doodgewone onderwerpen en handelingen uit de dagelijkse context, weliswaar zo goed als altijd in scene gezet, waarbij zij wegen weet te bewandelen die naar een andere manier van kijken en ervaren leiden. De eindeloze herhalingen in de film-loops hebben een hypnotiserend effect en zoals schrijver Maarten Doorman het formuleert: “Het werk van Marijke van Warmerdam tilt je vaak even op.” De bezoeker wordt “uit de gewone manier van kijken getild en tuimelt op die manier bij dit werk juist omgekeerd pardoes de werkelijkheid in”. 

Meer dan films

Ook in de sculpturen, fotowerken en schilderijen zet Marijke van Warmerdam aan tot een nieuwe manier van kijken door het toepassen van directe, minimale ingrepen zoals kantelen, keren, draaien, verdubbelen, herhalen, spiegelen en bewegen. Samen met de door haar bedachte beeldconstructies wordt de zeggingskracht van deze werken sterk vergroot, waarbij Van Warmerdam niet bevreesd is filmische methoden toe te passen.

Biografie

Marijke van Warmerdam woont en werkt in Amsterdam en Karlsruhe. Zij nam deel aan vele belangrijke internationale tentoonstellingen, waaronder de biënnales van Venetië, Sydney, Berlijn en Gwangju en de Documenta X in Kassel. Ze heeft overzichtstentoonstellingen gehad in het Van Abbemuseum in Eindhoven, het Migros Museum in Zürich, het ICA in Boston, MuHKA in Antwerpen, de Fruitmarket in Edinburgh, IKON in Birmingham en momenteel in Magasin 3 in Stockholm. Haar oeuvre is opgenomen in diverse internationale collecties, onder meer in het Centre Georges Pompidou in Parijs, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het 21st Century Museum of Modern Art, Kanazawa in Japan, Castello di Rivoli in Turijn en in Museum Boijmans Van Beuningen.

Vang zelf een beeld

Het museum nodigt heel Nederland van jong tot oud uit om zelf een beeld uit de werkelijkheid te vangen, geïnspireerd op het werk van kunstenaar Marijke van Warmerdam. De inzendingen zijn deze winter te zien in het museum. Meer informatie en een korte video over 'Vang je beeld' vind je hier.

Publicatie, ArtTube en meer

Bij de tentoonstelling verschijnt de rijk geïllustreerde catalogus 'Close by in the distance', uitgegeven door Verlag der Buchhandlung Walther König, met essays geschreven door Maarten Doorman, Philippe-Alain Michaud, Fiona Bradley en Michaela Unterdörfer, aangevuld met bij elk werk annotaties van Kees van Gelder. Deze Engelstalige publicatie, met Nederlandse vertaling, is te koop in de museumwinkel voor €34,95. ISBN 978-3-86335-109-0. 

Filmmaker Rudolf Evenhuis maakte een documentaire over Marijke van Warmerdam. Een verkorte versie is te zien bij de tentoonstelling en op het online videokanaal arttube.boijmans.nl.
Op een aantal zaterdagen is de volledige documentaire te bekijken in het auditorium van het museum. Kijk hier voor de exacte data. 

Marijke van Warmerdam maakte ter ere van de tentoonstelling het werk 'In de verte'. Dit kunstwerk is als editie van 40 exclusief te koop in de museumwinkel en in de webshop. Klik hier  voor meer informatie.

In het buitenland

De tentoonstelling ‘Marijke van Warmerdam - Dichtbij in de verte’ reist na Rotterdam door naar Museum Serralves in Porto (voorjaar 2012) en de Kunsthalle Düsseldorf (winter 2012 - 2013).

SNS REAAL Fonds is hoofdbegunstiger van de tentoonstelling ‘Marijke van Warmerdam - Dichtbij in de verte’. De tentoonstelling is ondersteund door de Mondriaan Stichting, Fonds BKVB en het Prins Bernhard Cultuurfonds, mede mogelijk gemaakt uit het Breeman Talle Fonds. De publicatie is eveneens ondersteund door Fonds BKVB.

De films van Marijke van Warmerdam zijn geconserveerd en gedigitaliseerd door EYE Film Instituut Nederland. Met dank aan Mark-Paul Meijer, senior-curator en collectiespecialist Simona Monizza.