Vorige maandVolgende maandnovember 2010
di wo do vr za zo ma
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Johan Thorn Prikker - de Jugendstil voorbij

vanaf 13 november 2010 t/m 13 februari 2011

Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstelling Johan Thorn Prikker - de Jugendstill voorbij. Foto: Fred Ernst Tentoonstelling Johan Thorn Prikker - de Jugendstill voorbij. Foto: Fred Ernst Opbouw tentoonstelling. Foto: Fred Ernst. Opbouw tentoonstelling. Foto: Fred Ernst Havenbedrijf (1917-1918). Gemengde technieken 414 x 339cm. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam Essener raam, 1925. Glas in lood 267 x 83 x 24,5 cm. Kunstmuseum Krefeld Vissen (1903). Waterverf op papier 85 x 132,5. Kaiser-Wilhelm-Museum, Kunstmuseen Krefeld Portret van mej. Anna Henny (1912). Aquarel 77 x 60,5 cm. Kröller Möller Museum Lamp (1901/1902). Koper en glas 57,5 x 50 cm. Gemeentemuseum, Den Haag. Christuskop – Ecce Homo (1913) Glas in lood 178 x 92 cm Collectie Kaiser Wilhelm Museum Krefeld Intarsiakistje (1922-1923) Uitgevoerd door Albert Schulze, Hannover Diverse exotische houtsoorten 28 x 28 x 8,5 cm Clemens Sels Museum Neuss De Bruid (1892-1893) Olieverf op doek 147 x 88 cm Rijksmuseum Kröller Möller Otterlo

Johan Thorn Prikker was een dwarsligger, een moralist en een harde werker. Dat maakt zijn oeuvre verrassend, veelomvattend en veelzijdig. Het bestaat uit schilderijen, tekeningen, grafiek, textiel, meubelen, monumentale wandschilderingen, mozaïeken en glas-in-loodramen.

In Nederland is Thorn Prikker (1868-1932) vooral bekend als een van de meest interessante symbolistische schilders, met 'De Bruid' als één van zijn topwerken. In Duitsland, waar hij na 1904 woonde, kent men hem als een glas-in-loodontwerper en maker van spectaculaire mozaïeken. Uit deze latere jaren dateert echter ook zijn destijds spraakmakende ontwerp Het Havenbedrijf (1918) bestemd voor het stadhuis in Rotterdam. Met de verwerving van dit grote doek in 1922 begon Museum Boymans zich als museum voor moderne kunst te afficheren.

De tentoonstelling Johan Thorn Prikker. De Jugenstil voorbij volgt de kunstenaar langs alle plaatsen waar hij woonde en langs alle veranderingen die zich in zijn werk voltrokken. Het toont zijn ononderbroken creatieve zoektocht naar een idioom en een geschikte techniek om zijn idealen in beelden om te zetten. Johan Thorn Prikker zag zichzelf als een ‘kunstarbeider’ die midden in het leven stond en die door middel van zijn werk zijn idealen op de beste en mooiste manier aan iedereen wilde presenteren.